Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan

Indikator N. H.0. 3

Procentuell uppfyllelse av målet att minska klimatpåverkan från inrikes transporter med 70 % till år 2030 jämfört med år 2010

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Härjedalen

 102

2022

1

Berg

 93

2022

2

Åre

 92

2022

3

Strömsund

 90

2022

4

Ragunda

 84

2022

5

Vadstena

 82

2022

6

Krokom

 81

2022

7

Arjeplog

 77

2022

8

Bräcke

 75

2022

9

Danderyd

 74

2022

10

Gnesta

 74

2022

11

Munkfors

 73

2022

12

Jokkmokk

 71

2022

13

Fagersta

 70

2022

14

Östersund

 69

2022

15

Ockelbo

 67

2022

16

Vansbro

 66

2022

17

Malung-Sälen

 66

2022

18

Sollentuna

 66

2022

19

Sollefteå

 64

2022

20

Örnsköldsvik

 64

2022

21

Högsby

 63

2022

22

Torsby

 63

2022

23

Hudiksvall

 63

2022

24

Rättvik

 63

2022

25

Heby

 62

2022

26

Ljusdal

 62

2022

27

Hällefors

 62

2022

28

Bollnäs

 62

2022

29

Övertorneå

 62

2022

30

Solna

 61

2022

31

Gällivare

 61

2022

32

Falun

 61

2022

33

Sandviken

 61

2022

34

Säffle

 61

2022

35

Härnösand

 60

2022

36

Timrå

 60

2022

37

Eda

 60

2022

38

Hammarö

 60

2022

39

Ovanåker

 60

2022

40

Gagnef

 60

2022

41

Grums

 60

2022

42

Stockholm

 60

2022

43

Nybro

 60

2022

44

Ljusnarsberg

 59

2022

45

Malmö

 59

2022

46

Flen

 59

2022

47

Hofors

 58

2022

48

Degerfors

 58

2022

49

Åtvidaberg

 58

2022

50

Örebro

 58

2022

51

Norberg

 57

2022

52

Lerum

 57

2022

53

Ydre

 57

2022

54

Kramfors

 57

2022

55

Ronneby

 57

2022

56

Gävle

 57

2022

57

Perstorp

 57

2022

58

Hagfors

 56

2022

59

Tingsryd

 56

2022

60

Leksand

 56

2022

61

Ystad

 56

2022

62

Burlöv

 56

2022

63

Mora

 56

2022

64

Växjö

 56

2022

65

Ludvika

 56

2022

66

Skinnskatteberg

 56

2022

67

Vingåker

 55

2022

68

Kinda

 55

2022

69

Halmstad

 55

2022

70

Kristinehamn

 55

2022

71

Älmhult

 55

2022

72

Katrineholm

 54

2022

73

Svalöv

 54

2022

74

Motala

 54

2022

75

Norsjö

 54

2022

76

Ånge

 54

2022

77

Nordanstig

 54

2022

78

Orsa

 54

2022

79

Avesta

 54

2022

80

Hedemora

 54

2022

81

Smedjebacken

 53

2022

82

Kalmar

 53

2022

83

Lindesberg

 53

2022

84

Luleå

 53

2022

85

Älvdalen

 53

2022

86

Sundsvall

 53

2022

87

Lessebo

 53

2022

88

Laxå

 53

2022

89

Olofström

 53

2022

90

Sölvesborg

 53

2022

91

Arvidsjaur

 53

2022

92

Karlshamn

 53

2022

93

Gotland

 53

2022

94

Linköping

 53

2022

95

Götene

 52

2022

96

Gislaved

 52

2022

97

Botkyrka

 52

2022

98

Tyresö

 52

2022

99

Alvesta

 52

2022

100

Hässleholm

 52

2022

101

Forshaga

 52

2022

102

Vimmerby

 52

2022

103

Trelleborg

 52

2022

104

Hultsfred

 52

2022

105

Säter

 52

2022

106

Norrköping

 52

2022

107

Sala

 52

2022

108

Ödeshög

 52

2022

109

Hylte

 52

2022

110

Markaryd

 52

2022

111

Laholm

 52

2022

112

Jönköping

 51

2022

113

Finspång

 51

2022

114

Älvsbyn

 51

2022

115

Huddinge

 51

2022

116

Pajala

 51

2022

117

Söderköping

 51

2022

118

Haparanda

 51

2022

119

Uppvidinge

 51

2022

120

Klippan

 51

2022

121

Umeå

 50

2022

122

Karlsborg

 50

2022

123

Borlänge

 50

2022

124

Eskilstuna

 50

2022

125

Simrishamn

 50

2022

126

Vetlanda

 50

2022

127

Hallsberg

 50

2022

128

Söderhamn

 50

2022

129

Tibro

 50

2022

130

Tranemo

 50

2022

131

Ljungby

 50

2022

132

Valdemarsvik

 50

2022

133

Arvika

 50

2022

134

Årjäng

 49

2022

135

Mariestad

 49

2022

136

Lomma

 49

2022

137

Skellefteå

 49

2022

138

Trollhättan

 49

2022

139

Riket

 49

2023

140

Karlstad

 49

2022

141

Trosa

 49

2022

142

Lund

 49

2022

143

Kalix

 49

2022

144

Håbo

 49

2022

145

Höör

 49

2022

146

Kil

 49

2022

147

Helsingborg

 49

2022

148

Filipstad

 49

2022

149

Karlskoga

 49

2022

150

Storfors

 48

2022

151

Gullspång

 48

2022

152

Bengtsfors

 48

2022

153

Eslöv

 48

2022

154

Vänersborg

 48

2022

155

Eksjö

 48

2022

156

Sävsjö

 48

2022

157

Köping

 48

2022

158

Västervik

 48

2022

159

Skurup

 48

2022

160

Essunga

 48

2022

161

Älvkarleby

 48

2022

162

Emmaboda

 48

2022

163

Västerås

 48

2022

164

Boden

 47

2022

165

Staffanstorp

 47

2022

166

Mellerud

 47

2022

167

Karlskrona

 47

2022

168

Torsås

 47

2022

169

Båstad

 47

2022

170

Nässjö

 47

2022

171

Kävlinge

 46

2022

172

Boxholm

 46

2022

173

Hjo

 46

2022

174

Svedala

 46

2022

175

Överkalix

 46

2022

176

Dals-Ed

 46

2022

177

Svenljunga

 46

2022

178

Kristianstad

 46

2022

179

Åsele

 46

2022

180

Tomelilla

 46

2022

181

Tierp

 46

2022

182

Nordmaling

 45

2022

183

Sjöbo

 45

2022

184

Kungsör

 45

2022

185

Nyköping

 45

2022

186

Stenungsund

 45

2022

187

Sunne

 45

2022

188

Mölndal

 45

2022

189

Haninge

 45

2022

190

Mullsjö

 45

2022

191

Mörbylånga

 45

2022

192

Östra Göinge

 45

2022

193

Örkelljunga

 45

2022

194

Vännäs

 45

2022

195

Södertälje

 45

2022

196

Uppsala

 44

2022

197

Mjölby

 44

2022

198

Nora

 44

2022

199

Herrljunga

 44

2022

200

Åstorp

 44

2022

201

Kungsbacka

 44

2022

202

Skara

 44

2022

203

Vara

 44

2022

204

Grästorp

 44

2022

205

Knivsta

 44

2022

206

Lycksele

 44

2022

207

Strängnäs

 44

2022

208

Alingsås

 44

2022

209

Surahammar

 44

2022

210

Enköping

 44

2022

211

Vindeln

 44

2022

212

Bjuv

 43

2022

213

Ängelholm

 43

2022

214

Borås

 43

2022

215

Vilhelmina

 43

2022

216

Vårgårda

 43

2022

217

Kumla

 43

2022

218

Hallstahammar

 43

2022

219

Nykvarn

 43

2022

220

Oskarshamn

 43

2022

221

Falköping

 42

2022

222

Robertsfors

 42

2022

223

Partille

 42

2022

224

Mark

 42

2022

225

Lekeberg

 42

2022

226

Värnamo

 42

2022

227

Töreboda

 42

2022

228

Gnosjö

 41

2022

229

Skövde

 41

2022

230

Munkedal

 41

2022

231

Salem

 41

2022

232

Upplands Väsby

 41

2022

233

Vaggeryd

 41

2022

234

Göteborg

 41

2022

235

Täby

 41

2022

236

Habo

 40

2022

237

Askersund

 40

2022

238

Sundbyberg

 40

2022

239

Lidköping

 40

2022

240

Åmål

 40

2022

241

Landskrona

 40

2022

242

Aneby

 39

2022

243

Vellinge

 39

2022

244

Mönsterås

 39

2022

245

Sigtuna

 39

2022

246

Arboga

 39

2022

247

Hörby

 39

2022

248

Falkenberg

 39

2022

249

Tidaholm

 39

2022

250

Malå

 39

2022

251

Norrtälje

 38

2022

252

Bromölla

 38

2022

253

Piteå

 38

2022

254

Ekerö

 37

2022

255

Härryda

 37

2022

256

Tanum

 37

2022

257

Kungälv

 36

2022

258

Östhammar

 36

2022

259

Storuman

 36

2022

260

Tranås

 36

2022

261

Uddevalla

 35

2022

262

Varberg

 35

2022

263

Borgholm

 34

2022

264

Osby

 33

2022

265

Vallentuna

 33

2022

266

Oxelösund

 32

2022

267

Färgelanda

 32

2022

268

Höganäs

 31

2022

269

Tjörn

 31

2022

270

Österåker

 31

2022

271

Bjurholm

 31

2022

272

Nacka

 31

2022

273

Kiruna

 30

2022

274

Ulricehamn

 29

2022

275

Upplands-Bro

 28

2022

276

Nynäshamn

 28

2022

277

Ale

 26

2022

278

Järfälla

 26

2022

279

Bollebygd

 25

2022

280

Orust

 24

2022

281

Dorotea

 24

2022

282

Lilla Edet

 23

2022

283

Sotenäs

 23

2022

284

Strömstad

 14

2022

285

Lysekil

 11

2022

286

Sorsele

 9

2022

287

Värmdö

 9

2022

288

Öckerö

-5

2022

289

Vaxholm

-6

2022

290

Lidingö

-12

2022

Kommentar

Förklaring
Detta mål är inskrivet i det klimatpolitiska ramverk som sju av åtta riksdagspartier står bakom. Klimatpåverkan från inrikes flygresor räknas ej med eftersom dessa ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter.

Om utsläppen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 70 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om utsläppen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där hittar du också den utsläppskurva som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Siffran för år 2023 är preliminär

Analys
För att nå transportsektorns klimatmål krävs att tempot i omställningen skruvas upp rejält. Utvecklingen till 2030 är i detta scenario helt linjär, vilket den förstås inte blir, i synnerhet med tanke på att klimatpåverkan väntas öka åren 2024-2026 på grund av politiska beslut. Att skjuta omställningen på framtiden är dubbelt riskabelt; dels för att tiden för måluppfyllelse blir så kort att det inte finns utrymme för justeringar och omtag, dels för att en viktig del av målet är att för omvärlden visa upp en tidig svensk omställning - det går förstås om intet om andra agerar snabbare.

Minskningen i transportsektorns klimatpåverkan höll god takt fram till år 2013, då utvecklingen stagnerade under några år. Hur kom det sig?

Utsläppen av växthusgaser från transportsektorn kommer till nästan 95 % från vägtrafiken, och på vägarna är det personbilar och tunga lastbilar som ger upphov till lejonparten av dessa utsläpp. Det är just i personbilstrafiken vi ska söka orsaken till att utsläppen inte minskade mellan åren 2013 och 2015.

Utsläppen från personbilarna beror på tre faktorer: hur bränsleslukande bilarna är, hur stor andel av bränslet som är förnybart, och hur långa sträckor bilarna körs. Dessa tre faktorer motsvarar de tre benen Bilen, Bränslet och Beteendet. Om vi studerar index H2 ser vi direkt att bilarna långsamt blev snålare under dessa år, och att andelen förnybar energi i vägtrafiken ökade markant. Boven i utsläppsdramat var alltså körsträckorna. De ökade under denna tidsperiod, efter att ha sjunkit under en följd av år fram till år 2013.

Detta är i viss mån konjunkturrelaterat. Körsträckorna nådde en topp år 2008 och sjönk sedan efter finanskrisen. En liknande konjunkturrelaterad utveckling kan ses i nybilsförsäljningen, som även sköt fart åren 2013-2017 under högkonjunkturen. Vi köpte alltså allt fler nya bilar som vi körde allt mer i.

Tyvärr drogs vi medborgare med i denna yra trots att vi blev allt mer klimatmedvetna. Resandet i kollektivtrafiken ökade inte nämnvärt dessa år. Andelen persontransporter med gång, cykel och kollektivtrafik stod och stampade kring 20 %.

Trots allt detta bröts stagnationen år 2016. Klimatpåverkan från transportsektorn minskade markant. Detta kan till stor del förklaras med att andelen förnybara drivmedel i vägtrafiken ökade snabbt detta år.

År 2017 bromsade tyvärr ökningstakten av andelen förnybara drivmedel in. Inbromsningen befästes då reduktionsplikten infördes år 2018, med krav på minskad klimatpåverkan från bensin och diesel genom inblandning av biodrivmedel. Men målen var lägre satta än vad vi redan hade på marknaden. (Reduktionsplikten har dock skärpts årligen sedan dess, och har drivit upp andelen förnybara drivmedel.) År 2017 bröts dessutom den långvariga trenden att nya bilar blir allt bränslesnålare.

År 2019 kunde några nya och motstridiga trender skönjas. Den förnybara andelen drivmedel inte ökade alls detta år. Å andra sidan kunde vi år 2019 för första gången på flera år se en antydan att körsträckorna i bil vänder nedåt, vilket är glädjande. Vi såg också en snabbt ökande andel energieffektiva laddbara bilar i nybilsförsäljningen, vilket minskar behovet av fossila drivmedel.

Inom en snar framtid kan elektrifieringen börja slå igenom i statistiken på användningen av fossil drivmedelsenergi, och därigenom i transportsektorns klimatpåverkan, eftersom andelen laddbara fordon på våra vägar nu närmar sig 10 procent. Det finns dock en risk att denna effekt äts upp av det olyckliga faktum att SUV-trenden fortsätter, vilken medför att nya bilar med förbränningsmotor riskerar att dra allt mer bränsle.

Minskningen av transportsektorns klimatpåverkan blev betydligt större pandemiåret 2020 än tidigare år. Det beror nästan enbart på att vägtrafiken minskade. Körsträckan i personbil med capita minskade 9 procent. Det kom en rekyleffekt åren 2021 och 2022 då denna körsträcka ökade igen, men den är ännu inte uppe på nivån före pandemin.

Återhämtningen efter pandemin med ökande trafikvolymer medförde att klimatpåverkan från inrikes transporter inte minskade alls år 2021, trots en ökande andel förnybara drivmedel tack vare skärpt reduktionsplikt som gav en ökande användning av biodrivmedel, och tack vare fler laddbara fordon som gav en ökande elanvändning i vägtrafiken.

År 2022 minskade växthusgasutsläppen från vägtrafiken kraftigt. Det beror på ytterligare skärpning av reduktionsplikten, i kombination med ännu fler laddbara fordon på vägarna, samtidigt som rekyleffekten efter pandemin bromsade in och vägtrafiken endast ökade måttligt.

År 2023 avstannade troligen minskningen av transportsektorns klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.

För att säkerställa utvecklingen mot klimatmålet år 2030 måste politikerna införa nya styrmedel för att öka andelen förnybara drivmedel och andelen fossiloberoende fordon, styrmedel som ersätter dem som tagits bort eller försvagats. Det behövs också nya styrmedel som hjälper oss på traven att förändra vårt beteende och leder till ett samhälle som gör oss mindre bilberoende.

Övriga kommentarer
Den klimatpåverkan som redovisas här är territoriell. Det innebär att utsläppen i livscykelperspektiv (well-to-tank) vid utvinning och tillverkning av drivmedel som importeras till Sverige inte går att utläsa i denna statistik, utan belastar ursprungslandets utsläppsstatistik. Utsläppen från biodrivmedel räknas som noll. Det innebär inte att några utsläpp glöms bort, utan ska ses som ett bokföringstekniskt val: om drivmedel utvinns och tillverkas i Sverige belastar utsläppen från denna process andra utsläppskategorier, som industri och jordbruk. Om användning av biodrivmedel leder till en nettoförlust av mängden kol som binds i skog och mark belastar detta utsläppskategorin LULUCF.

Underlaget för riket som helhet är hämtat från Svergies officiella utsläppsstatistik, som redovisas av Naturvårdsverket med knappt ett års fördröjning. Underlaget för enskilda kommuner är hämtat från den Nationella emissionsdatabasen. Den bryter ned hela Sveriges territoriella utsläpp av växthusgaser på territoriella lokala utsläpp enligt en given modell. Data redovisas med cirka ett och ett halvt års fördröjning. Dessa utsläpp påverkas till betydande del av det lokala vägnätet, och förändringar i sådan infrastruktur kan orsaka påtagliga förändringar i de beräknade lokala utsläppen från ett år till ett annat.

Klimatpåverkan från de olika trafikslagen i transportsektorn visas i indikator K3, och klimatpåverkan från olika fordonstyper i vägtrafiken visas i indikator K4. På kommunal nivå visas motsvarande statistik i indikatorerna K3_KH respektive K4_KH.

Uppdaterad: 2024-11-28