Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Gagnef  1100 2023
Orust  941 2023
Södertälje  911 2023
Nordanstig  908 2023
Älvsbyn  903 2023
Munkedal  870 2023
Tingsryd  866 2023
Berg  857 2023
Grästorp  853 2023
Tanum  851 2023
Torsby  850 2023
Årjäng  848 2023
Sjöbo  845 2023
Ragunda  842 2023
Ydre  838 2023
Malung-Sälen  837 2023
Örkelljunga  835 2023
Färgelanda  834 2023
Älvdalen  833 2023
Essunga  833 2023
Pajala  827 2023
Kil  826 2023
Ödeshög  822 2023
Askersund  822 2023
Sunne  821 2023
Vara  820 2023
Storfors  820 2023
Härjedalen  819 2023
Övertorneå  811 2023
Eda  810 2023
Munkfors  808 2023
Götene  808 2023
Arjeplog  808 2023
Laxå  806 2023
Torsås  806 2023
Vansbro  803 2023
Svenljunga  803 2023
Åre  801 2023
Lilla Edet  800 2023
Krokom  800 2023
Klippan  799 2023
Bräcke  798 2023
Tranemo  797 2023
Överkalix  796 2023
Vilhelmina  796 2023
Smedjebacken  794 2023
Aneby  794 2023
Gullspång  792 2023
Sorsele  791 2023
Ånge  790 2023
Vimmerby  788 2023
Gnosjö  787 2023
Kramfors  787 2023
Bollebygd  786 2023
Hörby  785 2023
Bjurholm  785 2023
Dorotea  783 2023
Heby  782 2023
Kungälv  780 2023
Laholm  780 2023
Dals-Ed  780 2023
Högsby  779 2023
Markaryd  778 2023
Säter  777 2023
Mark  775 2023
Svalöv  774 2023
Tjörn  771 2023
Rättvik  771 2023
Boxholm  771 2023
Tomelilla  770 2023
Skinnskatteberg  770 2023
Vaggeryd  768 2023
Forshaga  767 2023
Värnamo  765 2023
Gislaved  764 2023
Ulricehamn  763 2023
Ljungby  763 2023
Ockelbo  760 2023
Bengtsfors  759 2023
Robertsfors  759 2023
Nordmaling  758 2023
Lekeberg  758 2023
Storuman  757 2023
Grums  753 2023
Uppvidinge  752 2023
Strömstad  752 2023
Hagfors  751 2023
Nybro  750 2023
Strömsund  749 2023
Emmaboda  748 2023
Borgholm  746 2023
Karlsborg  744 2023
Hylte  744 2023
Jokkmokk  743 2023
Herrljunga  743 2023
Norsjö  743 2023
Lycksele  742 2023
Håbo  741 2023
Mörbylånga  741 2023
Kalix  740 2023
Säffle  740 2023
Malå  739 2023
Sollefteå  739 2023
Mellerud  738 2023
Mariestad  737 2023
Leksand  736 2023
Östhammar  736 2023
Kinda  736 2023
Båstad  735 2023
Sävsjö  735 2023
Sotenäs  732 2023
Hjo  732 2023
Mönsterås  732 2023
Mullsjö  731 2023
Tidaholm  730 2023
Valdemarsvik  728 2023
Trosa  727 2023
Sölvesborg  727 2023
Hedemora  727 2023
Arvidsjaur  723 2023
Bjuv  720 2023
Arvika  720 2023
Mora  718 2023
Orsa  718 2023
Tierp  718 2023
Hallsberg  718 2023
Hofors  717 2023
Lidköping  717 2023
Timrå  716 2023
Gällivare  716 2023
Kungsör  716 2023
Vetlanda  715 2023
Ljusdal  715 2023
Simrishamn  715 2023
Töreboda  714 2023
Strängnäs  714 2023
Vårgårda  713 2023
Surahammar  712 2023
Eslöv  711 2023
Alvesta  710 2023
Ängelholm  710 2023
Norberg  710 2023
Vindeln  709 2023
Skurup  708 2023
Nora  706 2023
Östra Göinge  706 2023
Osby  705 2023
Falkenberg  705 2023
Lindesberg  704 2023
Stenungsund  703 2023
Danderyd  702 2023
Skara  701 2023
Höör  701 2023
Skövde  701 2023
Lysekil  700 2023
Hultsfred  700 2023
Uddevalla  698 2023
Boden  698 2023
Piteå  698 2023
Åsele  698 2023
Kungsbacka  697 2023
Bollnäs  697 2023
Ronneby  696 2023
Falköping  696 2023
Habo  695 2023
Åstorp  694 2023
Ovanåker  693 2023
Avesta  693 2023
Ljusnarsberg  693 2023
Åtvidaberg  692 2023
Kiruna  691 2023
Åmål  691 2023
Degerfors  689 2023
Ystad  688 2023
Vellinge  687 2023
Hässleholm  686 2023
Hudiksvall  686 2023
Örnsköldsvik  686 2023
Sala  683 2023
Söderhamn  683 2023
Söderköping  682 2023
Gnesta  682 2023
Lessebo  682 2023
Eksjö  681 2023
Svedala  680 2023
Tibro  680 2023
Bromölla  680 2023
Solna  678 2023
Haparanda  678 2023
Ale  675 2023
Knivsta  675 2023
Kristinehamn  674 2023
Filipstad  674 2023
Arboga  673 2023
Vänersborg  673 2023
Vännäs  673 2023
Kristianstad  672 2023
Älvkarleby  672 2023
Mjölby  671 2023
Varberg  671 2023
Norrtälje  671 2023
Hallstahammar  667 2023
Vingåker  666 2023
Ludvika  666 2023
Nässjö  665 2023
Enköping  661 2023
Nykvarn  660 2023
Sollentuna  659 2023
Vadstena  657 2023
Borås  656 2023
Olofström  655 2023
Finspång  654 2023
Flen  653 2023
Kävlinge  652 2023
Hällefors  651 2023
Höganäs  649 2023
Karlshamn  649 2023
Falun  649 2023
Skellefteå  648 2023
Sandviken  647 2023
Oskarshamn  646 2023
Köping  645 2023
Kumla  642 2023
Fagersta  638 2023
Karlskrona  638 2023
Kalmar  636 2023
Älmhult  636 2023
Nacka  633 2023
Motala  631 2023
Lerum  631 2023
Nyköping  630 2023
Alingsås  629 2023
Lund  629 2023
Gotland  629 2023
Borlänge  627 2023
Hammarö  625 2023
Jönköping  624 2023
Riket  624 2023
Luleå  623 2023
Sundsvall  623 2023
Perstorp  622 2023
Norrköping  621 2023
Trelleborg  621 2023
Trollhättan  620 2023
Österåker  618 2023
Östersund  615 2023
Halmstad  612 2023
Karlstad  611 2023
Härryda  611 2023
Vallentuna  611 2023
Västervik  607 2023
Karlskoga  607 2023
Mölndal  607 2023
Härnösand  605 2023
Sigtuna  600 2023
Växjö  600 2023
Staffanstorp  594 2023
Tranås  589 2023
Järfälla  584 2023
Upplands-Bro  580 2023
Vaxholm  579 2023
Västerås  576 2023
Lomma  575 2023
Oxelösund  572 2023
Nynäshamn  571 2023
Katrineholm  568 2023
Eskilstuna  565 2023
Örebro  565 2023
Täby  564 2023
Gävle  561 2023
Helsingborg  555 2023
Ekerö  544 2023
Värmdö  542 2023
Landskrona  534 2023
Upplands Väsby  521 2023
Burlöv  518 2023
Partille  515 2023
Stockholm  514 2023
Linköping  514 2023
Umeå  512 2023
Salem  506 2023
Öckerö  494 2023
Uppsala  492 2023
Haninge  478 2023
Botkyrka  466 2023
Lidingö  456 2023
Göteborg  453 2023
Huddinge  451 2023
Malmö  443 2023
Tyresö  443 2023
Sundbyberg  347 2023
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

Analys
Körsträckan per capita förändrades bara marginellt från år 2006 till år 2019. År 2020 drabbades vi av covid-pandemin, som förändrade resemönstren radikalt och skapade hack i alla kurvor.

Men låt oss ta det från början. Åren 2013-2017 ökade körsträckan per capita något. Flera orsaker samspelade; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kunde lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, och därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Åren 2018-2019 kunde vi ana en glädjande trend med fallande körsträckor per capita. Det kan hänga samman med att de omfattande satsningarna på regional spårburen trafik på allvar började bära frukt. Klart är att resesträckorna i kollektivtrafik ökade långsamt men ganska stabilt under en lång följd av år, och att det var den spårburna trafiken som ökade mest, och då i synnerhet den lokala och den regionala. Detta kan tyda på att spårburen arbetspendling ökade på bilpendlingens bekostnad.

Dessa antydda trender speglas i det faktum att andelen resesträcka med gång, cykel eller kollektivtrafik började öka snabbare åren 2018 och 2019 upp mot 21,5 procent, efter att länge ha legat konstant kring 20 procent.

Den stora nedgången i körsträckorna år 2020 beror på covid-pandemin. Den kan därmed inte tolkas som en fortsättning på den lilla nedgång som kunde skönjas dessförinnan. År 2021 fick vi en viss rekyleffekt, som fortsatte år 2022. Rekylen uppåt år 2023 var svag, eftersom samhällseffekterna av pandemin hann klinga av redan år 2022. Körsträckan per capita har förblivit lägre än år 2019.

Detta tyder på att nedgången i körsträcka per capita från toppåret 2017 kommer att bestå. I så fall är ett troligt skäl att mängden distansarbete ligger kvar på en högre nivå efter pandemin, vilket minskar bilpendlingen. Ett annat skäl är den ökande e-handeln, som nådde en topp under pandemin, och fortfarande är större än den var dessförinnan.

Faktorer som å andra sidan riskerar att leda till ökade körsträckor de närmaste åren är höjd milersättning och sänkta drivmedelspriser.

Vi noterar att körsträckan per capita år 2023 hade minskat 6,4 procent sedan basåret 2010, och med hela 9,7 procent sedan år 2007. Den utbredda föreställningen att körsträckorna i bil inte går att påverka nämnvärt förefaller felaktig. Det ska tilläggas att Sveriges inflationsjusterade BNP per capita ökat 15 procent sedan år 2010 och 13 procent sedan år 2007. De minskande körsträckorna kan alltså inte förklaras med krympande ekonomi.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator N.B3.A.9
Uppdaterad: 2024-08-27