Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)
Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum
Strömsund  73,4 2022
Tomelilla  72,5 2022
Hagfors  66,1 2022
Överkalix  66,1 2022
Sorsele  65,1 2022
Arvidsjaur  61,7 2022
Burlöv  61,0 2022
Pajala  60,3 2022
Hällefors  60,1 2022
Kiruna  58,7 2022
Grästorp  58,0 2022
Härjedalen  57,4 2022
Karlstad  55,8 2022
Ljusdal  55,4 2022
Jokkmokk  54,3 2022
Älvdalen  54,2 2022
Eda  53,9 2022
Håbo  53,7 2022
Bollnäs  53,2 2022
Ystad  53,0 2022
Högsby  52,9 2022
Gullspång  52,7 2022
Olofström  52,2 2022
Haparanda  52,0 2022
Mellerud  51,8 2022
Bjuv  51,8 2022
Filipstad  51,7 2022
Vilhelmina  51,2 2022
Sandviken  50,9 2022
Örkelljunga  50,9 2022
Osby  50,3 2022
Hammarö  50,1 2022
Ljusnarsberg  49,9 2022
Storuman  49,9 2022
Torsby  49,9 2022
Vimmerby  49,7 2022
Ludvika  49,3 2022
Östhammar  49,2 2022
Årjäng  49,1 2022
Fagersta  49,1 2022
Lidköping  48,9 2022
Lycksele  48,6 2022
Hässleholm  48,0 2022
Ulricehamn  47,7 2022
Malung-Sälen  47,6 2022
Kalmar  47,4 2022
Västervik  47,4 2022
Älvsbyn  47,4 2022
Örnsköldsvik  47,3 2022
Mark  47,2 2022
Alingsås  47,2 2022
Karlshamn  47,1 2022
Valdemarsvik  46,9 2022
Värnamo  46,8 2022
Essunga  46,5 2022
Sollefteå  46,4 2022
Eslöv  46,4 2022
Köping  46,3 2022
Klippan  46,2 2022
Ovanåker  46,1 2022
Sunne  45,7 2022
Avesta  45,6 2022
Simrishamn  45,6 2022
Gällivare  45,6 2022
Uppvidinge  45,5 2022
Kristinehamn  45,5 2022
Heby  45,4 2022
Laholm  45,4 2022
Markaryd  45,4 2022
Gävle  45,3 2022
Ängelholm  45,2 2022
Arjeplog  45,1 2022
Oskarshamn  44,9 2022
Malmö  44,9 2022
Ånge  44,9 2022
Motala  44,8 2022
Hultsfred  44,7 2022
Ljungby  44,6 2022
Ragunda  44,6 2022
Skövde  44,6 2022
Skurup  44,5 2022
Boxholm  44,5 2022
Ronneby  44,4 2022
Östersund  44,4 2022
Haninge  44,3 2022
Strängnäs  44,1 2022
Orsa  44,1 2022
Kalix  43,9 2022
Botkyrka  43,9 2022
Åmål  43,8 2022
Älmhult  43,8 2022
Vingåker  43,7 2022
Boden  43,7 2022
Eksjö  43,7 2022
Degerfors  43,7 2022
Ockelbo  43,7 2022
Norrtälje  43,7 2022
Torsås  43,6 2022
Nykvarn  43,6 2022
Emmaboda  43,4 2022
Arvika  43,2 2022
Söderhamn  43,2 2022
Götene  43,0 2022
Ydre  42,9 2022
Solna  42,9 2022
Mariestad  42,9 2022
Smedjebacken  42,8 2022
Hörby  42,8 2022
Eskilstuna  42,6 2022
Munkfors  42,6 2022
Mönsterås  42,6 2022
Helsingborg  42,6 2022
Lindesberg  42,5 2022
Halmstad  42,4 2022
Tingsryd  42,4 2022
Övertorneå  42,3 2022
Nyköping  42,3 2022
Umeå  42,2 2022
Jönköping  42,2 2022
Norrköping  42,2 2022
Gotland  42,2 2022
Finspång  42,1 2022
Borlänge  42,0 2022
Katrineholm  42,0 2022
Bengtsfors  41,9 2022
Flen  41,9 2022
Arboga  41,7 2022
Sölvesborg  41,6 2022
Salem  41,5 2022
Färgelanda  41,3 2022
Hofors  41,3 2022
Falköping  41,3 2022
Växjö  41,1 2022
Örebro  41,1 2022
Oxelösund  41,1 2022
Vaggeryd  41,1 2022
Kil  41,0 2022
Huddinge  41,0 2022
Sotenäs  40,9 2022
Sundsvall  40,8 2022
Falun  40,8 2022
Borås  40,7 2022
Höör  40,6 2022
Töreboda  40,4 2022
Luleå  40,3 2022
Vetlanda  40,3 2022
Tranås  40,2 2022
Säffle  40,1 2022
Åre  40,1 2022
Hudiksvall  39,9 2022
Kungsör  39,9 2022
Västerås  39,7 2022
Östra Göinge  39,7 2022
Enköping  39,6 2022
Kumla  39,6 2022
Falkenberg  39,6 2022
Karlskoga  39,5 2022
Storfors  39,5 2022
Lysekil  39,4 2022
Norberg  39,4 2022
Härnösand  39,3 2022
Tanum  39,3 2022
Perstorp  39,3 2022
Sala  39,3 2022
Varberg  39,3 2022
Sjöbo  39,2 2022
Kramfors  39,1 2022
Nynäshamn  39,1 2022
Kungälv  39,0 2022
Vansbro  39,0 2022
Upplands-Bro  38,9 2022
Bollebygd  38,9 2022
Bromölla  38,7 2022
Tidaholm  38,7 2022
Vårgårda  38,7 2022
Nässjö  38,6 2022
Karlskrona  38,5 2022
Kristianstad  38,4 2022
Uppsala  38,4 2022
Gislaved  38,4 2022
Hedemora  38,3 2022
Göteborg  38,3 2022
Lidingö  38,2 2022
Gagnef  38,1 2022
Landskrona  38,1 2022
Forshaga  38,0 2022
Herrljunga  38,0 2022
Åtvidaberg  37,9 2022
Gnosjö  37,9 2022
Höganäs  37,8 2022
Trelleborg  37,8 2022
Åstorp  37,7 2022
Kinda  37,7 2022
Staffanstorp  37,7 2022
Skara  37,6 2022
Vänersborg  37,6 2022
Södertälje  37,5 2022
Svenljunga  37,5 2022
Nybro  37,5 2022
Karlsborg  37,4 2022
Hylte  37,0 2022
Mora  37,0 2022
Lessebo  36,9 2022
Svalöv  36,8 2022
Linköping  36,7 2022
Partille  36,7 2022
Hjo  36,7 2022
Österåker  36,7 2022
Sigtuna  36,7 2022
Tyresö  36,7 2022
Riket  36,4 2023
Söderköping  36,3 2022
Järfälla  36,3 2022
Laxå  36,3 2022
Tranemo  36,2 2022
Ödeshög  36,2 2022
Täby  36,2 2022
Skinnskatteberg  36,2 2022
Båstad  36,1 2022
Lilla Edet  36,1 2022
Sävsjö  35,8 2022
Skellefteå  35,7 2022
Stockholm  35,7 2022
Borgholm  35,6 2022
Tjörn  35,5 2022
Upplands Väsby  35,5 2022
Säter  35,4 2022
Ale  35,4 2022
Hallsberg  35,2 2022
Öckerö  35,2 2022
Svedala  35,1 2022
Älvkarleby  35,0 2022
Vadstena  35,0 2022
Mörbylånga  34,9 2022
Mullsjö  34,7 2022
Timrå  34,7 2022
Rättvik  34,6 2022
Munkedal  34,5 2022
Kungsbacka  34,5 2022
Vellinge  34,3 2022
Lekeberg  34,3 2022
Surahammar  34,3 2022
Nora  34,2 2022
Trosa  34,2 2022
Leksand  34,1 2022
Dorotea  33,8 2022
Bjurholm  33,7 2022
Alvesta  33,7 2022
Gnesta  33,5 2022
Trollhättan  33,5 2022
Orust  33,3 2022
Dals-Ed  33,1 2022
Berg  33,0 2022
Sollentuna  33,0 2022
Vallentuna  32,9 2022
Stenungsund  32,7 2022
Mölndal  32,6 2022
Habo  32,6 2022
Tierp  32,6 2022
Vaxholm  32,6 2022
Hallstahammar  32,4 2022
Mjölby  32,2 2022
Nordanstig  31,9 2022
Askersund  31,8 2022
Värmdö  31,8 2022
Sundbyberg  31,6 2022
Grums  31,6 2022
Ekerö  31,5 2022
Uddevalla  31,5 2022
Nacka  31,1 2022
Strömstad  31,0 2022
Lund  30,8 2022
Lomma  30,6 2022
Lerum  30,6 2022
Vännäs  30,0 2022
Bräcke  29,9 2022
Tibro  29,9 2022
Härryda  29,4 2022
Aneby  29,2 2022
Vara  29,1 2022
Malå  29,0 2022
Danderyd  28,6 2022
Piteå  28,5 2022
Vindeln  27,7 2022
Knivsta  26,9 2022
Nordmaling  26,8 2022
Kävlinge  26,8 2022
Åsele  26,1 2022
Krokom  24,1 2022
Robertsfors  15,1 2022
Norsjö  14,7 2022
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

OBS År 2022 sker ett tidsseriebrott. Vi övergår till att redovisa energieffektiviteten enligt den nya testcykeln WLTP. Från år 2021 till år 2022 minskade energiförbrukningen i snitt med 12 procent.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Analys
Tack vare teknikutveckling och ekonomiska styrmedel har energieeffektiviteten hos de nya bilarna förbättrats avsevärt på senare år. År 2017 skedde ett besvärande trendskifte där de nya bilarnas genomsnittliga energiffektivitet för första gången under mätperioden försämrades jämfört med föregående år.

Detta trendskifte beror på en allt högre andel onödigt stora SUV:ar i nybilsförsäljningen, samt på en ökande andel bensinbilar i denna försäljning - på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. Dessa tappade i popularitet som en följd av skandalerna kring dieselbilars utsläpp som rullades upp från år 2015.

År 2020 sker ytterligare ett trendbrott. Den genomsnittliga energieffektiviteten börjar förbättras i snabb takt. Det beror på att försäljningen av energieffektiva laddbara bilar nu tar fart på allvar. Förbättringen fortsätter i rask takt år 2022 och 2023, trots att detta inte syns så tydligt i kurvan på grund av tidsseriebrottet mellan år 2021 och 2022.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar. Alla data till och med är 2021 är baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med den tidigare körcykeln NEDC. Den nya körcykeln WLTP används från och med år 2022. Den ger högre och mer realistiska värden.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar fullständigt underlag för elbilar, och för elförbrukningen hos laddhybrider. Energieffektiviteten hos laddhybrider beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Som schablon antar vi att elbilar i genomsnitt förbrukar 20 kWh/100 km, och att laddhybrider förbrukar 35 kWh/100 km. Bristerna i dataunderlaget innebär att denna indikator ska ses som en uppskattning av våra nya bilars energieffektivitet snarare än som ett exakt mått. Vi bedömer trenderna över tid som rubusta.

Indikator N.H.2.A
Uppdaterad: 2024-03-11