Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Indikator N. H.2. A

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum

0

Dorotea

 80,2

2023

1

Strömsund

 76,5

2023

2

Tomelilla

 73,4

2023

3

Högsby

 70,4

2023

4

Habo

 63,2

2023

5

Arjeplog

 62,8

2023

6

Torsby

 56,8

2023

7

Hällefors

 56,7

2023

8

Bjuv

 55,4

2023

9

Ockelbo

 55,4

2023

10

Pajala

 55,2

2023

11

Kiruna

 55,1

2023

12

Hagfors

 54,8

2023

13

Ragunda

 54,4

2023

14

Karlstad

 54,4

2023

15

Hofors

 54,2

2023

16

Bengtsfors

 53,6

2023

17

Jokkmokk

 53,2

2023

18

Eslöv

 52,9

2023

19

Arvidsjaur

 52,3

2023

20

Olofström

 52,0

2023

21

Filipstad

 51,9

2023

22

Örkelljunga

 51,2

2023

23

Perstorp

 50,7

2023

24

Sölvesborg

 50,5

2023

25

Ystad

 50,5

2023

26

Valdemarsvik

 50,0

2023

27

Sandviken

 50,0

2023

28

Emmaboda

 50,0

2023

29

Eksjö

 49,8

2023

30

Bjurholm

 49,8

2023

31

Åsele

 49,8

2023

32

Burlöv

 49,5

2023

33

Klippan

 49,3

2023

34

Malmö

 49,3

2023

35

Forshaga

 49,1

2023

36

Grums

 48,9

2023

37

Kalmar

 48,7

2023

38

Gällivare

 48,6

2023

39

Hammarö

 48,6

2023

40

Fagersta

 48,5

2023

41

Storuman

 48,5

2023

42

Östhammar

 48,5

2023

43

Kinda

 48,3

2023

44

Västervik

 48,2

2023

45

Ånge

 48,0

2023

46

Ljusdal

 48,0

2023

47

Årjäng

 48,0

2023

48

Karlshamn

 47,5

2023

49

Hultsfred

 47,5

2023

50

Vårgårda

 47,4

2023

51

Vänersborg

 47,3

2023

52

Jönköping

 47,0

2023

53

Sunne

 46,9

2023

54

Eda

 46,8

2023

55

Alingsås

 46,7

2023

56

Gotland

 46,7

2023

57

Gullspång

 46,6

2023

58

Sundbyberg

 46,4

2023

59

Lycksele

 46,4

2023

60

Boden

 46,4

2023

61

Ängelholm

 46,4

2023

62

Karlsborg

 46,1

2023

63

Haparanda

 46,0

2023

64

Nykvarn

 45,9

2023

65

Töreboda

 45,7

2023

66

Övertorneå

 45,7

2023

67

Mark

 45,6

2023

68

Nybro

 45,6

2023

69

Hylte

 45,4

2023

70

Lilla Edet

 45,3

2023

71

Älvdalen

 45,2

2023

72

Tingsryd

 44,9

2023

73

Nässjö

 44,8

2023

74

Borgholm

 44,6

2023

75

Arvika

 44,6

2023

76

Borlänge

 44,4

2023

77

Karlskrona

 44,3

2023

78

Gävle

 44,3

2023

79

Nyköping

 44,2

2023

80

Uddevalla

 44,1

2023

81

Avesta

 44,1

2023

82

Norrtälje

 44,0

2023

83

Åstorp

 43,9

2023

84

Skurup

 43,9

2023

85

Ydre

 43,8

2023

86

Söderhamn

 43,8

2023

87

Torsås

 43,7

2023

88

Motala

 43,7

2023

89

Svalöv

 43,5

2023

90

Vimmerby

 43,3

2023

91

Örnsköldsvik

 43,3

2023

92

Hässleholm

 43,2

2023

93

Älvkarleby

 43,0

2023

94

Sorsele

 43,0

2023

95

Oskarshamn

 43,0

2023

96

Ulricehamn

 42,9

2023

97

Malung-Sälen

 42,8

2023

98

Simrishamn

 42,8

2023

99

Upplands-Bro

 42,7

2023

100

Borås

 42,6

2023

101

Åmål

 42,6

2023

102

Haninge

 42,6

2023

103

Mariestad

 42,6

2023

104

Essunga

 42,5

2023

105

Katrineholm

 42,3

2023

106

Kristinehamn

 42,2

2023

107

Norrköping

 42,1

2023

108

Örebro

 42,1

2023

109

Munkfors

 42,1

2023

110

Ljungby

 41,9

2023

111

Skövde

 41,9

2023

112

Östra Göinge

 41,7

2023

113

Kungälv

 41,7

2023

114

Osby

 41,7

2023

115

Rättvik

 41,6

2023

116

Norberg

 41,6

2023

117

Bollebygd

 41,4

2023

118

Härnösand

 41,4

2023

119

Ludvika

 41,4

2023

120

Storfors

 41,3

2023

121

Oxelösund

 41,2

2023

122

Tranås

 41,1

2023

123

Askersund

 41,1

2023

124

Tierp

 41,1

2023

125

Umeå

 41,1

2023

126

Finspång

 41,0

2023

127

Falkenberg

 41,0

2023

128

Karlskoga

 41,0

2023

129

Öckerö

 40,9

2023

130

Ödeshög

 40,9

2023

131

Bromölla

 40,8

2023

132

Lidköping

 40,7

2023

133

Falköping

 40,5

2023

134

Bollnäs

 40,4

2023

135

Säffle

 40,4

2023

136

Hörby

 40,4

2023

137

Helsingborg

 40,4

2023

138

Trelleborg

 40,4

2023

139

Kumla

 40,3

2023

140

Laholm

 40,3

2023

141

Botkyrka

 40,3

2023

142

Ljusnarsberg

 40,3

2023

143

Nynäshamn

 40,3

2023

144

Lindesberg

 40,2

2023

145

Östersund

 40,1

2023

146

Ronneby

 40,1

2023

147

Säter

 40,0

2023

148

Luleå

 40,0

2023

149

Mellerud

 40,0

2023

150

Härjedalen

 40,0

2023

151

Huddinge

 40,0

2023

152

Flen

 39,9

2023

153

Mönsterås

 39,9

2023

154

Kristianstad

 39,9

2023

155

Älmhult

 39,8

2023

156

Dals-Ed

 39,8

2023

157

Enköping

 39,7

2023

158

Vetlanda

 39,7

2023

159

Upplands Väsby

 39,7

2023

160

Sjöbo

 39,5

2023

161

Linköping

 39,5

2023

162

Halmstad

 39,4

2023

163

Skara

 39,4

2023

164

Arboga

 39,2

2023

165

Sigtuna

 39,1

2023

166

Varberg

 39,1

2023

167

Sala

 39,1

2023

168

Lekeberg

 38,9

2023

169

Värnamo

 38,8

2023

170

Hallsberg

 38,8

2023

171

Växjö

 38,7

2023

172

Sävsjö

 38,6

2023

173

Vingåker

 38,5

2023

174

Båstad

 38,5

2023

175

Järfälla

 38,4

2023

176

Salem

 38,2

2023

177

Sundsvall

 38,1

2023

178

Köping

 38,1

2023

179

Svenljunga

 38,1

2023

180

Heby

 37,9

2023

181

Tjörn

 37,8

2023

182

Degerfors

 37,8

2023

183

Västerås

 37,7

2023

184

Strängnäs

 37,7

2023

185

Hedemora

 37,7

2023

186

Vansbro

 37,6

2023

187

Staffanstorp

 37,5

2023

188

Sollefteå

 37,5

2023

189

Berg

 37,4

2023

190

Timrå

 37,3

2023

191

Nora

 37,2

2023

192

Smedjebacken

 37,1

2023

193

Höganäs

 37,0

2023

194

Vellinge

 37,0

2023

195

Göteborg

 36,8

2023

196

Grästorp

 36,8

2023

197

Kil

 36,8

2023

198

Lessebo

 36,8

2023

199

Orsa

 36,7

2023

200

Kungsör

 36,6

2023

201

Kävlinge

 36,6

2023

202

Markaryd

 36,5

2023

203

Uppsala

 36,5

2023

204

Falun

 36,5

2023

205

Trosa

 36,5

2023

206

Kalix

 36,4

2023

207

Skellefteå

 36,4

2023

208

Riket

 36,4

2023

209

Landskrona

 36,4

2023

210

Österåker

 36,3

2023

211

Tranemo

 36,3

2023

212

Eskilstuna

 36,1

2023

213

Lysekil

 35,9

2023

214

Laxå

 35,9

2023

215

Mjölby

 35,8

2023

216

Tyresö

 35,8

2023

217

Stenungsund

 35,7

2023

218

Bräcke

 35,5

2023

219

Vallentuna

 35,4

2023

220

Håbo

 35,4

2023

221

Hallstahammar

 35,4

2023

222

Ale

 35,3

2023

223

Orust

 35,1

2023

224

Hudiksvall

 35,0

2023

225

Söderköping

 35,0

2023

226

Täby

 34,9

2023

227

Partille

 34,8

2023

228

Tibro

 34,8

2023

229

Ovanåker

 34,8

2023

230

Uppvidinge

 34,6

2023

231

Åtvidaberg

 34,5

2023

232

Höör

 34,4

2023

233

Surahammar

 34,3

2023

234

Mullsjö

 34,1

2023

235

Gnesta

 34,1

2023

236

Värmdö

 34,0

2023

237

Götene

 33,9

2023

238

Svedala

 33,8

2023

239

Skinnskatteberg

 33,8

2023

240

Boxholm

 33,7

2023

241

Åre

 33,2

2023

242

Krokom

 33,0

2023

243

Kungsbacka

 32,9

2023

244

Gagnef

 32,7

2023

245

Mörbylånga

 32,5

2023

246

Vindeln

 32,5

2023

247

Aneby

 32,5

2023

248

Södertälje

 32,5

2023

249

Sotenäs

 32,4

2023

250

Mora

 32,2

2023

251

Vaggeryd

 32,1

2023

252

Alvesta

 32,0

2023

253

Lidingö

 32,0

2023

254

Herrljunga

 31,9

2023

255

Solna

 31,8

2023

256

Gislaved

 31,6

2023

257

Vara

 31,6

2023

258

Lerum

 31,4

2023

259

Lomma

 31,3

2023

260

Vaxholm

 31,2

2023

261

Hjo

 31,2

2023

262

Härryda

 31,1

2023

263

Vadstena

 31,1

2023

264

Tanum

 30,9

2023

265

Leksand

 30,6

2023

266

Malå

 30,5

2023

267

Knivsta

 30,5

2023

268

Tidaholm

 30,3

2023

269

Munkedal

 30,1

2023

270

Gnosjö

 30,1

2023

271

Piteå

 29,9

2023

272

Trollhättan

 28,8

2023

273

Överkalix

 28,7

2023

274

Kramfors

 28,5

2023

275

Ekerö

 28,2

2023

276

Vilhelmina

 28,1

2023

277

Nordanstig

 27,6

2023

278

Vännäs

 27,3

2023

279

Älvsbyn

 27,0

2023

280

Stockholm

 26,2

2023

281

Färgelanda

 26,1

2023

282

Robertsfors

 25,1

2023

283

Sollentuna

 24,6

2023

284

Nacka

 24,4

2023

285

Nordmaling

 24,0

2023

286

Norsjö

 23,5

2023

287

Mölndal

 22,9

2023

288

Strömstad

 22,6

2023

289

Lund

 21,1

2023

290

Danderyd

 20,0

2023

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

OBS År 2022 sker ett tidsseriebrott. Vi övergår till att redovisa energieffektiviteten enligt den nya testcykeln WLTP. Från år 2021 till år 2022 minskade energiförbrukningen i snitt med 12 procent.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla måletH2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Analys
Tack vare teknikutveckling och ekonomiska styrmedel har energieeffektiviteten hos de nya bilarna förbättrats avsevärt på senare år. År 2017 skedde ett besvärande trendskifte där de nya bilarnas genomsnittliga energiffektivitet för första gången under mätperioden försämrades jämfört med föregående år.

Detta trendskifte beror på en allt högre andel onödigt stora SUV:ar i nybilsförsäljningen, samt på en ökande andel bensinbilar i denna försäljning - på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. Dessa tappade i popularitet som en följd av skandalerna kring dieselbilars utsläpp som rullades upp från år 2015.

År 2020 sker ytterligare ett trendbrott. Den genomsnittliga energieffektiviteten börjar förbättras i snabb takt. Det beror på att försäljningen av energieffektiva laddbara bilar nu tar fart på allvar. Förbättringen fortsätter i rask takt år 2022 och 2023, trots att detta inte syns så tydligt i kurvan på grund av tidsseriebrottet mellan år 2021 och 2022.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar. Alla data till och med är 2021 är baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med den tidigare körcykeln NEDC. Den nya körcykeln WLTP används från och med år 2022. Den ger högre och mer realistiska värden.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar fullständigt underlag för elbilar, och för elförbrukningen hos laddhybrider. Energieffektiviteten hos laddhybrider beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Som schablon antar vi att elbilar i genomsnitt förbrukar 20 kWh/100 km, och att laddhybrider förbrukar 35 kWh/100 km. Bristerna i dataunderlaget innebär att denna indikator ska ses som en uppskattning av våra nya bilars energieffektivitet snarare än som ett exakt mått. Vi bedömer trenderna över tid som rubusta.

Uppdaterad: 2024-08-26