Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Indikator N. H.2. A

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum
0 Dorotea  80,2 2023
1 Strömsund  76,5 2023
2 Tomelilla  73,4 2023
3 Högsby  70,4 2023
4 Habo  63,2 2023
5 Arjeplog  62,8 2023
6 Torsby  56,8 2023
7 Hällefors  56,7 2023
8 Bjuv  55,4 2023
9 Ockelbo  55,4 2023
10 Pajala  55,2 2023
11 Kiruna  55,1 2023
12 Hagfors  54,8 2023
13 Ragunda  54,4 2023
14 Karlstad  54,4 2023
15 Hofors  54,2 2023
16 Bengtsfors  53,6 2023
17 Jokkmokk  53,2 2023
18 Eslöv  52,9 2023
19 Arvidsjaur  52,3 2023
20 Olofström  52,0 2023
21 Filipstad  51,9 2023
22 Örkelljunga  51,2 2023
23 Perstorp  50,7 2023
24 Sölvesborg  50,5 2023
25 Ystad  50,5 2023
26 Valdemarsvik  50,0 2023
27 Sandviken  50,0 2023
28 Emmaboda  50,0 2023
29 Eksjö  49,8 2023
30 Bjurholm  49,8 2023
31 Åsele  49,8 2023
32 Burlöv  49,5 2023
33 Klippan  49,3 2023
34 Malmö  49,3 2023
35 Forshaga  49,1 2023
36 Grums  48,9 2023
37 Kalmar  48,7 2023
38 Gällivare  48,6 2023
39 Hammarö  48,6 2023
40 Fagersta  48,5 2023
41 Storuman  48,5 2023
42 Östhammar  48,5 2023
43 Kinda  48,3 2023
44 Västervik  48,2 2023
45 Ånge  48,0 2023
46 Ljusdal  48,0 2023
47 Årjäng  48,0 2023
48 Karlshamn  47,5 2023
49 Hultsfred  47,5 2023
50 Vårgårda  47,4 2023
51 Vänersborg  47,3 2023
52 Jönköping  47,0 2023
53 Sunne  46,9 2023
54 Eda  46,8 2023
55 Alingsås  46,7 2023
56 Gotland  46,7 2023
57 Gullspång  46,6 2023
58 Sundbyberg  46,4 2023
59 Lycksele  46,4 2023
60 Boden  46,4 2023
61 Ängelholm  46,4 2023
62 Karlsborg  46,1 2023
63 Haparanda  46,0 2023
64 Nykvarn  45,9 2023
65 Töreboda  45,7 2023
66 Övertorneå  45,7 2023
67 Mark  45,6 2023
68 Nybro  45,6 2023
69 Hylte  45,4 2023
70 Lilla Edet  45,3 2023
71 Älvdalen  45,2 2023
72 Tingsryd  44,9 2023
73 Nässjö  44,8 2023
74 Borgholm  44,6 2023
75 Arvika  44,6 2023
76 Borlänge  44,4 2023
77 Karlskrona  44,3 2023
78 Gävle  44,3 2023
79 Nyköping  44,2 2023
80 Uddevalla  44,1 2023
81 Avesta  44,1 2023
82 Norrtälje  44,0 2023
83 Åstorp  43,9 2023
84 Skurup  43,9 2023
85 Ydre  43,8 2023
86 Söderhamn  43,8 2023
87 Torsås  43,7 2023
88 Motala  43,7 2023
89 Svalöv  43,5 2023
90 Vimmerby  43,3 2023
91 Örnsköldsvik  43,3 2023
92 Hässleholm  43,2 2023
93 Älvkarleby  43,0 2023
94 Sorsele  43,0 2023
95 Oskarshamn  43,0 2023
96 Ulricehamn  42,9 2023
97 Malung-Sälen  42,8 2023
98 Simrishamn  42,8 2023
99 Upplands-Bro  42,7 2023
100 Borås  42,6 2023
101 Åmål  42,6 2023
102 Haninge  42,6 2023
103 Mariestad  42,6 2023
104 Essunga  42,5 2023
105 Katrineholm  42,3 2023
106 Kristinehamn  42,2 2023
107 Norrköping  42,1 2023
108 Örebro  42,1 2023
109 Munkfors  42,1 2023
110 Ljungby  41,9 2023
111 Skövde  41,9 2023
112 Östra Göinge  41,7 2023
113 Kungälv  41,7 2023
114 Osby  41,7 2023
115 Rättvik  41,6 2023
116 Norberg  41,6 2023
117 Bollebygd  41,4 2023
118 Härnösand  41,4 2023
119 Ludvika  41,4 2023
120 Storfors  41,3 2023
121 Oxelösund  41,2 2023
122 Tranås  41,1 2023
123 Askersund  41,1 2023
124 Tierp  41,1 2023
125 Umeå  41,1 2023
126 Finspång  41,0 2023
127 Falkenberg  41,0 2023
128 Karlskoga  41,0 2023
129 Öckerö  40,9 2023
130 Ödeshög  40,9 2023
131 Bromölla  40,8 2023
132 Lidköping  40,7 2023
133 Falköping  40,5 2023
134 Bollnäs  40,4 2023
135 Säffle  40,4 2023
136 Hörby  40,4 2023
137 Helsingborg  40,4 2023
138 Trelleborg  40,4 2023
139 Kumla  40,3 2023
140 Laholm  40,3 2023
141 Botkyrka  40,3 2023
142 Ljusnarsberg  40,3 2023
143 Nynäshamn  40,3 2023
144 Lindesberg  40,2 2023
145 Östersund  40,1 2023
146 Ronneby  40,1 2023
147 Säter  40,0 2023
148 Luleå  40,0 2023
149 Mellerud  40,0 2023
150 Härjedalen  40,0 2023
151 Huddinge  40,0 2023
152 Flen  39,9 2023
153 Mönsterås  39,9 2023
154 Kristianstad  39,9 2023
155 Älmhult  39,8 2023
156 Dals-Ed  39,8 2023
157 Enköping  39,7 2023
158 Vetlanda  39,7 2023
159 Upplands Väsby  39,7 2023
160 Sjöbo  39,5 2023
161 Linköping  39,5 2023
162 Halmstad  39,4 2023
163 Skara  39,4 2023
164 Arboga  39,2 2023
165 Sigtuna  39,1 2023
166 Varberg  39,1 2023
167 Sala  39,1 2023
168 Lekeberg  38,9 2023
169 Värnamo  38,8 2023
170 Hallsberg  38,8 2023
171 Växjö  38,7 2023
172 Sävsjö  38,6 2023
173 Vingåker  38,5 2023
174 Båstad  38,5 2023
175 Järfälla  38,4 2023
176 Salem  38,2 2023
177 Sundsvall  38,1 2023
178 Köping  38,1 2023
179 Svenljunga  38,1 2023
180 Heby  37,9 2023
181 Tjörn  37,8 2023
182 Degerfors  37,8 2023
183 Västerås  37,7 2023
184 Strängnäs  37,7 2023
185 Hedemora  37,7 2023
186 Vansbro  37,6 2023
187 Staffanstorp  37,5 2023
188 Sollefteå  37,5 2023
189 Berg  37,4 2023
190 Timrå  37,3 2023
191 Nora  37,2 2023
192 Smedjebacken  37,1 2023
193 Höganäs  37,0 2023
194 Vellinge  37,0 2023
195 Göteborg  36,8 2023
196 Grästorp  36,8 2023
197 Kil  36,8 2023
198 Lessebo  36,8 2023
199 Orsa  36,7 2023
200 Kungsör  36,6 2023
201 Kävlinge  36,6 2023
202 Markaryd  36,5 2023
203 Uppsala  36,5 2023
204 Falun  36,5 2023
205 Trosa  36,5 2023
206 Kalix  36,4 2023
207 Skellefteå  36,4 2023
208 Riket  36,4 2023
209 Landskrona  36,4 2023
210 Österåker  36,3 2023
211 Tranemo  36,3 2023
212 Eskilstuna  36,1 2023
213 Lysekil  35,9 2023
214 Laxå  35,9 2023
215 Mjölby  35,8 2023
216 Tyresö  35,8 2023
217 Stenungsund  35,7 2023
218 Bräcke  35,5 2023
219 Vallentuna  35,4 2023
220 Håbo  35,4 2023
221 Hallstahammar  35,4 2023
222 Ale  35,3 2023
223 Orust  35,1 2023
224 Hudiksvall  35,0 2023
225 Söderköping  35,0 2023
226 Täby  34,9 2023
227 Partille  34,8 2023
228 Tibro  34,8 2023
229 Ovanåker  34,8 2023
230 Uppvidinge  34,6 2023
231 Åtvidaberg  34,5 2023
232 Höör  34,4 2023
233 Surahammar  34,3 2023
234 Mullsjö  34,1 2023
235 Gnesta  34,1 2023
236 Värmdö  34,0 2023
237 Götene  33,9 2023
238 Svedala  33,8 2023
239 Skinnskatteberg  33,8 2023
240 Boxholm  33,7 2023
241 Åre  33,2 2023
242 Krokom  33,0 2023
243 Kungsbacka  32,9 2023
244 Gagnef  32,7 2023
245 Mörbylånga  32,5 2023
246 Vindeln  32,5 2023
247 Aneby  32,5 2023
248 Södertälje  32,5 2023
249 Sotenäs  32,4 2023
250 Mora  32,2 2023
251 Vaggeryd  32,1 2023
252 Alvesta  32,0 2023
253 Lidingö  32,0 2023
254 Herrljunga  31,9 2023
255 Solna  31,8 2023
256 Gislaved  31,6 2023
257 Vara  31,6 2023
258 Lerum  31,4 2023
259 Lomma  31,3 2023
260 Vaxholm  31,2 2023
261 Hjo  31,2 2023
262 Härryda  31,1 2023
263 Vadstena  31,1 2023
264 Tanum  30,9 2023
265 Leksand  30,6 2023
266 Malå  30,5 2023
267 Knivsta  30,5 2023
268 Tidaholm  30,3 2023
269 Munkedal  30,1 2023
270 Gnosjö  30,1 2023
271 Piteå  29,9 2023
272 Trollhättan  28,8 2023
273 Överkalix  28,7 2023
274 Kramfors  28,5 2023
275 Ekerö  28,2 2023
276 Vilhelmina  28,1 2023
277 Nordanstig  27,6 2023
278 Vännäs  27,3 2023
279 Älvsbyn  27,0 2023
280 Stockholm  26,2 2023
281 Färgelanda  26,1 2023
282 Robertsfors  25,1 2023
283 Sollentuna  24,6 2023
284 Nacka  24,4 2023
285 Nordmaling  24,0 2023
286 Norsjö  23,5 2023
287 Mölndal  22,9 2023
288 Strömstad  22,6 2023
289 Lund  21,1 2023
290 Danderyd  20,0 2023
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

OBS År 2022 sker ett tidsseriebrott. Vi övergår till att redovisa energieffektiviteten enligt den nya testcykeln WLTP. Från år 2021 till år 2022 minskade energiförbrukningen i snitt med 12 procent.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla måletH2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Analys
Tack vare teknikutveckling och ekonomiska styrmedel har energieeffektiviteten hos de nya bilarna förbättrats avsevärt på senare år. År 2017 skedde ett besvärande trendskifte där de nya bilarnas genomsnittliga energiffektivitet för första gången under mätperioden försämrades jämfört med föregående år.

Detta trendskifte beror på en allt högre andel onödigt stora SUV:ar i nybilsförsäljningen, samt på en ökande andel bensinbilar i denna försäljning - på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. Dessa tappade i popularitet som en följd av skandalerna kring dieselbilars utsläpp som rullades upp från år 2015.

År 2020 sker ytterligare ett trendbrott. Den genomsnittliga energieffektiviteten börjar förbättras i snabb takt. Det beror på att försäljningen av energieffektiva laddbara bilar nu tar fart på allvar. Förbättringen fortsätter i rask takt år 2022 och 2023, trots att detta inte syns så tydligt i kurvan på grund av tidsseriebrottet mellan år 2021 och 2022.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar. Alla data till och med är 2021 är baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med den tidigare körcykeln NEDC. Den nya körcykeln WLTP används från och med år 2022. Den ger högre och mer realistiska värden.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar fullständigt underlag för elbilar, och för elförbrukningen hos laddhybrider. Energieffektiviteten hos laddhybrider beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Som schablon antar vi att elbilar i genomsnitt förbrukar 20 kWh/100 km, och att laddhybrider förbrukar 35 kWh/100 km. Bristerna i dataunderlaget innebär att denna indikator ska ses som en uppskattning av våra nya bilars energieffektivitet snarare än som ett exakt mått. Vi bedömer trenderna över tid som rubusta.

Uppdaterad: 2024-11-28