Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. 2

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Värnamo  110 2023
1 Gislaved  110 2023
2 Sävsjö  110 2023
3 Vetlanda  110 2023
4 Nässjö  110 2023
5 Tranås  110 2023
6 Aneby  110 2023
7 Gnosjö  110 2023
8 Mullsjö  110 2023
9 Jönköping  110 2023
10 Eksjö  110 2023
11 Habo  110 2023
12 Vaggeryd  110 2023
13 Vingåker  86 2023
14 Gnesta  86 2023
15 Flen  86 2023
16 Strängnäs  86 2023
17 Trosa  86 2023
18 Eskilstuna  86 2023
19 Oxelösund  86 2023
20 Katrineholm  86 2023
21 Nyköping  86 2023
22 Växjö  64 2023
23 Markaryd  64 2023
24 Ljungby  64 2023
25 Uppvidinge  64 2023
26 Älmhult  64 2023
27 Lessebo  64 2023
28 Tingsryd  64 2023
29 Alvesta  64 2023
30 Köping  58 2023
31 Skinnskatteberg  58 2023
32 Västerås  58 2023
33 Fagersta  58 2023
34 Arboga  58 2023
35 Surahammar  58 2023
36 Sala  58 2023
37 Kungsör  58 2023
38 Norberg  58 2023
39 Hallstahammar  58 2023
40 Härnösand  53 2023
41 Kramfors  53 2023
42 Timrå  53 2023
43 Sollefteå  53 2023
44 Örnsköldsvik  53 2023
45 Ånge  53 2023
46 Sundsvall  53 2023
47 Hylte  52 2023
48 Varberg  52 2023
49 Laholm  52 2023
50 Kungsbacka  52 2023
51 Falkenberg  52 2023
52 Halmstad  52 2023
53 Karlskoga  42 2023
54 Askersund  42 2023
55 Kumla  42 2023
56 Degerfors  42 2023
57 Hällefors  42 2023
58 Lindesberg  42 2023
59 Ljusnarsberg  42 2023
60 Örebro  42 2023
61 Nora  42 2023
62 Laxå  42 2023
63 Lekeberg  42 2023
64 Hallsberg  42 2023
65 Karlshamn  25 2023
66 Sölvesborg  25 2023
67 Ronneby  25 2023
68 Karlskrona  25 2023
69 Olofström  25 2023
70 Berg  18 2023
71 Ragunda  18 2023
72 Åre  18 2023
73 Östersund  18 2023
74 Härjedalen  18 2023
75 Krokom  18 2023
76 Bräcke  18 2023
77 Strömsund  18 2023
78 Bjurholm  12 2023
79 Dorotea  12 2023
80 Robertsfors  12 2023
81 Vilhelmina  12 2023
82 Nordmaling  12 2023
83 Storuman  12 2023
84 Skellefteå  12 2023
85 Norsjö  12 2023
86 Malå  12 2023
87 Sorsele  12 2023
88 Lycksele  12 2023
89 Umeå  12 2023
90 Vindeln  12 2023
91 Åsele  12 2023
92 Vännäs  12 2023
93 Mönsterås  12 2023
94 Emmaboda  12 2023
95 Vimmerby  12 2023
96 Hultsfred  12 2023
97 Borgholm  12 2023
98 Kalmar  12 2023
99 Oskarshamn  12 2023
100 Nybro  12 2023
101 Mörbylånga  12 2023
102 Västervik  12 2023
103 Högsby  12 2023
104 Torsås  12 2023
105 Trelleborg  4,9 2023
106 Östra Göinge  4,9 2023
107 Vellinge  4,9 2023
108 Hässleholm  4,9 2023
109 Höganäs  4,9 2023
110 Hörby  4,9 2023
111 Höör  4,9 2023
112 Örkelljunga  4,9 2023
113 Helsingborg  4,9 2023
114 Klippan  4,9 2023
115 Tomelilla  4,9 2023
116 Ystad  4,9 2023
117 Kristianstad  4,9 2023
118 Eslöv  4,9 2023
119 Åstorp  4,9 2023
120 Kävlinge  4,9 2023
121 Landskrona  4,9 2023
122 Simrishamn  4,9 2023
123 Sjöbo  4,9 2023
124 Perstorp  4,9 2023
125 Ängelholm  4,9 2023
126 Osby  4,9 2023
127 Skurup  4,9 2023
128 Staffanstorp  4,9 2023
129 Lomma  4,9 2023
130 Svedala  4,9 2023
131 Lund  4,9 2023
132 Malmö  4,9 2023
133 Svalöv  4,9 2023
134 Bromölla  4,9 2023
135 Burlöv  4,9 2023
136 Båstad  4,9 2023
137 Bjuv  4,9 2023
138 Åtvidaberg  3,1 2023
139 Kinda  3,1 2023
140 Ödeshög  3,1 2023
141 Mjölby  3,1 2023
142 Finspång  3,1 2023
143 Motala  3,1 2023
144 Norrköping  3,1 2023
145 Söderköping  3,1 2023
146 Boxholm  3,1 2023
147 Vadstena  3,1 2023
148 Ydre  3,1 2023
149 Linköping  3,1 2023
150 Valdemarsvik  3,1 2023
151 Munkedal  0,9 2023
152 Alingsås  0,9 2023
153 Bengtsfors  0,9 2023
154 Bollebygd  0,9 2023
155 Borås  0,9 2023
156 Dals-Ed  0,9 2023
157 Essunga  0,9 2023
158 Falköping  0,9 2023
159 Färgelanda  0,9 2023
160 Grästorp  0,9 2023
161 Gullspång  0,9 2023
162 Göteborg  0,9 2023
163 Götene  0,9 2023
164 Herrljunga  0,9 2023
165 Hjo  0,9 2023
166 Härryda  0,9 2023
167 Karlsborg  0,9 2023
168 Kungälv  0,9 2023
169 Lerum  0,9 2023
170 Lidköping  0,9 2023
171 Lilla Edet  0,9 2023
172 Lysekil  0,9 2023
173 Mariestad  0,9 2023
174 Mark  0,9 2023
175 Mellerud  0,9 2023
176 Ale  0,9 2023
177 Mölndal  0,9 2023
178 Orust  0,9 2023
179 Partille  0,9 2023
180 Skara  0,9 2023
181 Skövde  0,9 2023
182 Sotenäs  0,9 2023
183 Stenungsund  0,9 2023
184 Strömstad  0,9 2023
185 Svenljunga  0,9 2023
186 Tanum  0,9 2023
187 Tibro  0,9 2023
188 Tidaholm  0,9 2023
189 Tjörn  0,9 2023
190 Tranemo  0,9 2023
191 Trollhättan  0,9 2023
192 Töreboda  0,9 2023
193 Uddevalla  0,9 2023
194 Ulricehamn  0,9 2023
195 Vara  0,9 2023
196 Vårgårda  0,9 2023
197 Vänersborg  0,9 2023
198 Åmål  0,9 2023
199 Öckerö  0,9 2023
200 Riket -1,4 2023
201 Kalix -6,5 2023
202 Arvidsjaur -6,5 2023
203 Pajala -6,5 2023
204 Piteå -6,5 2023
205 Luleå -6,5 2023
206 Jokkmokk -6,5 2023
207 Överkalix -6,5 2023
208 Älvsbyn -6,5 2023
209 Gällivare -6,5 2023
210 Arjeplog -6,5 2023
211 Övertorneå -6,5 2023
212 Kiruna -6,5 2023
213 Haparanda -6,5 2023
214 Boden -6,5 2023
215 Söderhamn -10 2023
216 Ljusdal -10 2023
217 Nordanstig -10 2023
218 Ockelbo -10 2023
219 Ovanåker -10 2023
220 Hudiksvall -10 2023
221 Gävle -10 2023
222 Hofors -10 2023
223 Sandviken -10 2023
224 Bollnäs -10 2023
225 Tierp -11 2023
226 Enköping -11 2023
227 Älvkarleby -11 2023
228 Uppsala -11 2023
229 Heby -11 2023
230 Håbo -11 2023
231 Knivsta -11 2023
232 Östhammar -11 2023
233 Tyresö -11 2023
234 Norrtälje -11 2023
235 Botkyrka -11 2023
236 Nacka -11 2023
237 Sundbyberg -11 2023
238 Södertälje -11 2023
239 Lidingö -11 2023
240 Täby -11 2023
241 Järfälla -11 2023
242 Upplands-Bro -11 2023
243 Upplands Väsby -11 2023
244 Huddinge -11 2023
245 Vallentuna -11 2023
246 Österåker -11 2023
247 Vaxholm -11 2023
248 Haninge -11 2023
249 Värmdö -11 2023
250 Salem -11 2023
251 Sigtuna -11 2023
252 Ekerö -11 2023
253 Sollentuna -11 2023
254 Solna -11 2023
255 Nynäshamn -11 2023
256 Nykvarn -11 2023
257 Danderyd -11 2023
258 Stockholm -11 2023
259 Kristinehamn -17 2023
260 Eda -17 2023
261 Grums -17 2023
262 Forshaga -17 2023
263 Filipstad -17 2023
264 Säffle -17 2023
265 Munkfors -17 2023
266 Arvika -17 2023
267 Årjäng -17 2023
268 Storfors -17 2023
269 Sunne -17 2023
270 Karlstad -17 2023
271 Kil -17 2023
272 Hammarö -17 2023
273 Hagfors -17 2023
274 Torsby -17 2023
275 Gotland -29 2023
276 Leksand -50 2023
277 Hedemora -50 2023
278 Borlänge -50 2023
279 Avesta -50 2023
280 Gagnef -50 2023
281 Malung-Sälen -50 2023
282 Orsa -50 2023
283 Ludvika -50 2023
284 Falun -50 2023
285 Säter -50 2023
286 Rättvik -50 2023
287 Smedjebacken -50 2023
288 Vansbro -50 2023
289 Älvdalen -50 2023
290 Mora -50 2023
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en kraftig återhämtning av det kollektiva resandet, men det ligger fortfarande på en lägre nivå än före pandemin. Det kan helt enkelt bero på att all återhämtning tar tid, på att beteendeförändringar är tröga. Det kan också bero på att farhågor för smitta i folksamlingar dröjde sig kvar år 2022, och på att andelen hemarbete har ökat permanent efter pandemin, vilket minskar arbetspendlingen.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2024-11-28