Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Falkenberg  11 2020
Halmstad  11 2020
Hylte  11 2020
Kungsbacka  11 2020
Laholm  11 2020
Varberg  11 2020
Vingåker  11 2020
Trosa  11 2020
Nyköping  11 2020
Oxelösund  11 2020
Strängnäs  11 2020
Katrineholm  11 2020
Eskilstuna  11 2020
Flen  11 2020
Gnesta  11 2020
Alvesta  9,5 2020
Lessebo  9,5 2020
Ljungby  9,5 2020
Markaryd  9,5 2020
Uppvidinge  9,5 2020
Tingsryd  9,5 2020
Växjö  9,5 2020
Älmhult  9,5 2020
Västerås  8,4 2020
Surahammar  8,4 2020
Sala  8,4 2020
Skinnskatteberg  8,4 2020
Norberg  8,4 2020
Kungsör  8,4 2020
Köping  8,4 2020
Hallstahammar  8,4 2020
Arboga  8,4 2020
Fagersta  8,4 2020
Borgholm -2,1 2020
Emmaboda -2,1 2020
Högsby -2,1 2020
Hultsfred -2,1 2020
Kalmar -2,1 2020
Mönsterås -2,1 2020
Mörbylånga -2,1 2020
Oskarshamn -2,1 2020
Nybro -2,1 2020
Västervik -2,1 2020
Vimmerby -2,1 2020
Torsås -2,1 2020
Sävsjö -2,7 2020
Vaggeryd -2,7 2020
Tranås -2,7 2020
Vetlanda -2,7 2020
Värnamo -2,7 2020
Nässjö -2,7 2020
Mullsjö -2,7 2020
Jönköping -2,7 2020
Aneby -2,7 2020
Gnosjö -2,7 2020
Eksjö -2,7 2020
Habo -2,7 2020
Gislaved -2,7 2020
Finspång -7,9 2020
Boxholm -7,9 2020
Kinda -7,9 2020
Linköping -7,9 2020
Mjölby -7,9 2020
Motala -7,9 2020
Norrköping -7,9 2020
Ydre -7,9 2020
Åtvidaberg -7,9 2020
Ödeshög -7,9 2020
Valdemarsvik -7,9 2020
Vadstena -7,9 2020
Söderköping -7,9 2020
Örebro -8,1 2020
Nora -8,1 2020
Lindesberg -8,1 2020
Ljusnarsberg -8,1 2020
Kumla -8,1 2020
Laxå -8,1 2020
Lekeberg -8,1 2020
Karlskoga -8,1 2020
Hällefors -8,1 2020
Degerfors -8,1 2020
Askersund -8,1 2020
Hallsberg -8,1 2020
Grästorp -14 2020
Gullspång -14 2020
Färgelanda -14 2020
Göteborg -14 2020
Götene -14 2020
Essunga -14 2020
Falköping -14 2020
Bollebygd -14 2020
Bengtsfors -14 2020
Ale -14 2020
Alingsås -14 2020
Dals-Ed -14 2020
Borås -14 2020
Härryda -14 2020
Herrljunga -14 2020
Hjo -14 2020
Karlsborg -14 2020
Lidköping -14 2020
Lilla Edet -14 2020
Kungälv -14 2020
Lerum -14 2020
Lysekil -14 2020
Mellerud -14 2020
Mariestad -14 2020
Mark -14 2020
Mölndal -14 2020
Munkedal -14 2020
Orust -14 2020
Partille -14 2020
Skövde -14 2020
Skara -14 2020
Svenljunga -14 2020
Strömstad -14 2020
Sotenäs -14 2020
Stenungsund -14 2020
Åmål -14 2020
Vårgårda -14 2020
Vänersborg -14 2020
Vara -14 2020
Tranemo -14 2020
Tjörn -14 2020
Tanum -14 2020
Tibro -14 2020
Tidaholm -14 2020
Trollhättan -14 2020
Töreboda -14 2020
Uddevalla -14 2020
Ulricehamn -14 2020
Öckerö -14 2020
Sölvesborg -16 2020
Ronneby -16 2020
Olofström -16 2020
Karlshamn -16 2020
Karlskrona -16 2020
Härjedalen -17 2020
Krokom -17 2020
Bräcke -17 2020
Berg -17 2020
Ragunda -17 2020
Strömsund -17 2020
Åre -17 2020
Östersund -17 2020
Åsele -23 2020
Vilhelmina -23 2020
Vindeln -23 2020
Vännäs -23 2020
Umeå -23 2020
Storuman -23 2020
Sorsele -23 2020
Robertsfors -23 2020
Skellefteå -23 2020
Malå -23 2020
Nordmaling -23 2020
Norsjö -23 2020
Bjurholm -23 2020
Dorotea -23 2020
Lycksele -23 2020
Håbo -23 2020
Heby -23 2020
Knivsta -23 2020
Enköping -23 2020
Tierp -23 2020
Uppsala -23 2020
Älvkarleby -23 2020
Östhammar -23 2020
Riket -27 2021
Salem -28 2020
Sigtuna -28 2020
Sollentuna -28 2020
Solna -28 2020
Stockholm -28 2020
Sundbyberg -28 2020
Norrtälje -28 2020
Nacka -28 2020
Nykvarn -28 2020
Nynäshamn -28 2020
Vaxholm -28 2020
Värmdö -28 2020
Södertälje -28 2020
Upplands Väsby -28 2020
Upplands-Bro -28 2020
Tyresö -28 2020
Täby -28 2020
Vallentuna -28 2020
Ekerö -28 2020
Danderyd -28 2020
Botkyrka -28 2020
Haninge -28 2020
Huddinge -28 2020
Järfälla -28 2020
Lidingö -28 2020
Österåker -28 2020
Överkalix -33 2020
Övertorneå -33 2020
Luleå -33 2020
Kiruna -33 2020
Kalix -33 2020
Jokkmokk -33 2020
Haparanda -33 2020
Gällivare -33 2020
Boden -33 2020
Arjeplog -33 2020
Arvidsjaur -33 2020
Älvsbyn -33 2020
Pajala -33 2020
Piteå -33 2020
Sandviken -34 2020
Ovanåker -34 2020
Ockelbo -34 2020
Nordanstig -34 2020
Söderhamn -34 2020
Bollnäs -34 2020
Gävle -34 2020
Hudiksvall -34 2020
Hofors -34 2020
Ljusdal -34 2020
Lund -35 2020
Lomma -35 2020
Malmö -35 2020
Landskrona -35 2020
Kävlinge -35 2020
Helsingborg -35 2020
Hässleholm -35 2020
Höganäs -35 2020
Hörby -35 2020
Höör -35 2020
Klippan -35 2020
Kristianstad -35 2020
Eslöv -35 2020
Bjuv -35 2020
Burlöv -35 2020
Båstad -35 2020
Bromölla -35 2020
Tomelilla -35 2020
Trelleborg -35 2020
Ängelholm -35 2020
Örkelljunga -35 2020
Åstorp -35 2020
Ystad -35 2020
Vellinge -35 2020
Osby -35 2020
Perstorp -35 2020
Simrishamn -35 2020
Sjöbo -35 2020
Skurup -35 2020
Svalöv -35 2020
Svedala -35 2020
Staffanstorp -35 2020
Östra Göinge -35 2020
Sollefteå -36 2020
Sundsvall -36 2020
Ånge -36 2020
Örnsköldsvik -36 2020
Timrå -36 2020
Kramfors -36 2020
Härnösand -36 2020
Gotland -49 2020
Falun -59 2020
Gagnef -59 2020
Borlänge -59 2020
Avesta -59 2020
Hedemora -59 2020
Leksand -59 2020
Malung-Sälen -59 2020
Ludvika -59 2020
Säter -59 2020
Vansbro -59 2020
Älvdalen -59 2020
Smedjebacken -59 2020
Rättvik -59 2020
Orsa -59 2020
Mora -59 2020
Munkfors -68 2020
Sunne -68 2020
Säffle -68 2020
Storfors -68 2020
Årjäng -68 2020
Torsby -68 2020
Kristinehamn -68 2020
Kil -68 2020
Karlstad -68 2020
Arvika -68 2020
Eda -68 2020
Hammarö -68 2020
Hagfors -68 2020
Filipstad -68 2020
Grums -68 2020
Forshaga -68 2020
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2021, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator K.2
Uppdaterad: 2022-09-13