Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Aneby  110 2023
Eksjö  110 2023
Gislaved  110 2023
Gnosjö  110 2023
Habo  110 2023
Jönköping  110 2023
Mullsjö  110 2023
Nässjö  110 2023
Sävsjö  110 2023
Tranås  110 2023
Vaggeryd  110 2023
Vetlanda  110 2023
Värnamo  110 2023
Vingåker  86 2023
Trosa  86 2023
Strängnäs  86 2023
Nyköping  86 2023
Oxelösund  86 2023
Katrineholm  86 2023
Gnesta  86 2023
Flen  86 2023
Eskilstuna  86 2023
Alvesta  64 2023
Lessebo  64 2023
Ljungby  64 2023
Markaryd  64 2023
Uppvidinge  64 2023
Tingsryd  64 2023
Växjö  64 2023
Älmhult  64 2023
Västerås  58 2023
Norberg  58 2023
Surahammar  58 2023
Sala  58 2023
Skinnskatteberg  58 2023
Kungsör  58 2023
Köping  58 2023
Arboga  58 2023
Fagersta  58 2023
Hallstahammar  58 2023
Kramfors  53 2023
Härnösand  53 2023
Sollefteå  53 2023
Sundsvall  53 2023
Örnsköldsvik  53 2023
Ånge  53 2023
Timrå  53 2023
Varberg  52 2023
Hylte  52 2023
Laholm  52 2023
Kungsbacka  52 2023
Halmstad  52 2023
Falkenberg  52 2023
Hallsberg  42 2023
Askersund  42 2023
Degerfors  42 2023
Kumla  42 2023
Laxå  42 2023
Lekeberg  42 2023
Lindesberg  42 2023
Ljusnarsberg  42 2023
Hällefors  42 2023
Karlskoga  42 2023
Örebro  42 2023
Nora  42 2023
Olofström  25 2023
Ronneby  25 2023
Sölvesborg  25 2023
Karlskrona  25 2023
Karlshamn  25 2023
Krokom  18 2023
Härjedalen  18 2023
Bräcke  18 2023
Berg  18 2023
Östersund  18 2023
Åre  18 2023
Ragunda  18 2023
Strömsund  18 2023
Sorsele  12 2023
Robertsfors  12 2023
Skellefteå  12 2023
Nordmaling  12 2023
Norsjö  12 2023
Vännäs  12 2023
Vilhelmina  12 2023
Vindeln  12 2023
Åsele  12 2023
Storuman  12 2023
Umeå  12 2023
Bjurholm  12 2023
Dorotea  12 2023
Lycksele  12 2023
Malå  12 2023
Hultsfred  12 2023
Högsby  12 2023
Kalmar  12 2023
Emmaboda  12 2023
Borgholm  12 2023
Torsås  12 2023
Vimmerby  12 2023
Västervik  12 2023
Nybro  12 2023
Mönsterås  12 2023
Mörbylånga  12 2023
Oskarshamn  12 2023
Osby  4,9 2023
Perstorp  4,9 2023
Simrishamn  4,9 2023
Sjöbo  4,9 2023
Skurup  4,9 2023
Staffanstorp  4,9 2023
Svalöv  4,9 2023
Svedala  4,9 2023
Ystad  4,9 2023
Vellinge  4,9 2023
Åstorp  4,9 2023
Ängelholm  4,9 2023
Östra Göinge  4,9 2023
Örkelljunga  4,9 2023
Trelleborg  4,9 2023
Tomelilla  4,9 2023
Burlöv  4,9 2023
Båstad  4,9 2023
Eslöv  4,9 2023
Bromölla  4,9 2023
Bjuv  4,9 2023
Helsingborg  4,9 2023
Kristianstad  4,9 2023
Klippan  4,9 2023
Hörby  4,9 2023
Höör  4,9 2023
Hässleholm  4,9 2023
Höganäs  4,9 2023
Malmö  4,9 2023
Lund  4,9 2023
Lomma  4,9 2023
Kävlinge  4,9 2023
Landskrona  4,9 2023
Linköping  3,1 2023
Mjölby  3,1 2023
Kinda  3,1 2023
Finspång  3,1 2023
Boxholm  3,1 2023
Söderköping  3,1 2023
Vadstena  3,1 2023
Valdemarsvik  3,1 2023
Ödeshög  3,1 2023
Åtvidaberg  3,1 2023
Ydre  3,1 2023
Motala  3,1 2023
Norrköping  3,1 2023
Mölndal  0,9 2023
Munkedal  0,9 2023
Partille  0,9 2023
Orust  0,9 2023
Svenljunga  0,9 2023
Stenungsund  0,9 2023
Strömstad  0,9 2023
Skövde  0,9 2023
Sotenäs  0,9 2023
Skara  0,9 2023
Åmål  0,9 2023
Vårgårda  0,9 2023
Vänersborg  0,9 2023
Öckerö  0,9 2023
Vara  0,9 2023
Töreboda  0,9 2023
Uddevalla  0,9 2023
Ulricehamn  0,9 2023
Tanum  0,9 2023
Tibro  0,9 2023
Tidaholm  0,9 2023
Tjörn  0,9 2023
Trollhättan  0,9 2023
Tranemo  0,9 2023
Essunga  0,9 2023
Dals-Ed  0,9 2023
Borås  0,9 2023
Bengtsfors  0,9 2023
Bollebygd  0,9 2023
Ale  0,9 2023
Alingsås  0,9 2023
Färgelanda  0,9 2023
Falköping  0,9 2023
Herrljunga  0,9 2023
Hjo  0,9 2023
Göteborg  0,9 2023
Götene  0,9 2023
Grästorp  0,9 2023
Gullspång  0,9 2023
Karlsborg  0,9 2023
Härryda  0,9 2023
Mellerud  0,9 2023
Mariestad  0,9 2023
Mark  0,9 2023
Lysekil  0,9 2023
Lidköping  0,9 2023
Lilla Edet  0,9 2023
Lerum  0,9 2023
Kungälv  0,9 2023
Riket -1,4 2023
Piteå -6,5 2023
Pajala -6,5 2023
Älvsbyn -6,5 2023
Överkalix -6,5 2023
Övertorneå -6,5 2023
Luleå -6,5 2023
Jokkmokk -6,5 2023
Haparanda -6,5 2023
Kalix -6,5 2023
Kiruna -6,5 2023
Gällivare -6,5 2023
Arjeplog -6,5 2023
Arvidsjaur -6,5 2023
Boden -6,5 2023
Bollnäs -10 2023
Gävle -10 2023
Hofors -10 2023
Hudiksvall -10 2023
Ljusdal -10 2023
Ovanåker -10 2023
Nordanstig -10 2023
Ockelbo -10 2023
Sandviken -10 2023
Söderhamn -10 2023
Älvkarleby -11 2023
Tierp -11 2023
Uppsala -11 2023
Heby -11 2023
Håbo -11 2023
Knivsta -11 2023
Enköping -11 2023
Östhammar -11 2023
Botkyrka -11 2023
Danderyd -11 2023
Huddinge -11 2023
Haninge -11 2023
Ekerö -11 2023
Järfälla -11 2023
Lidingö -11 2023
Vaxholm -11 2023
Vallentuna -11 2023
Tyresö -11 2023
Täby -11 2023
Upplands Väsby -11 2023
Upplands-Bro -11 2023
Södertälje -11 2023
Österåker -11 2023
Värmdö -11 2023
Sundbyberg -11 2023
Stockholm -11 2023
Sigtuna -11 2023
Salem -11 2023
Sollentuna -11 2023
Solna -11 2023
Nynäshamn -11 2023
Norrtälje -11 2023
Nykvarn -11 2023
Nacka -11 2023
Munkfors -17 2023
Storfors -17 2023
Sunne -17 2023
Säffle -17 2023
Årjäng -17 2023
Torsby -17 2023
Kristinehamn -17 2023
Karlstad -17 2023
Kil -17 2023
Filipstad -17 2023
Forshaga -17 2023
Grums -17 2023
Hammarö -17 2023
Hagfors -17 2023
Eda -17 2023
Arvika -17 2023
Gotland -29 2023
Gagnef -50 2023
Falun -50 2023
Avesta -50 2023
Borlänge -50 2023
Hedemora -50 2023
Leksand -50 2023
Ludvika -50 2023
Malung-Sälen -50 2023
Mora -50 2023
Vansbro -50 2023
Älvdalen -50 2023
Säter -50 2023
Smedjebacken -50 2023
Orsa -50 2023
Rättvik -50 2023
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en kraftig återhämtning av det kollektiva resandet, men det ligger fortfarande på en lägre nivå än före pandemin. Det kan helt enkelt bero på att all återhämtning tar tid, på att beteendeförändringar är tröga. Det kan också bero på att farhågor för smitta i folksamlingar dröjde sig kvar år 2022, och på att andelen hemarbete har ökat permanent efter pandemin, vilket minskar arbetspendlingen.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator K.2
Uppdaterad: 2024-07-22