Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av resesträckor i olika transportslag

Kompletterande indikator N. B3.A. 4

Fördelning av resesträckor på olika transportslag i Sverige

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Vägtrafik

2006

85,38

1

Vägtrafik

2007

85,14

2

Vägtrafik

2008

84,42

3

Vägtrafik

2009

84,40

4

Vägtrafik

2010

84,29

5

Vägtrafik

2011

84,03

6

Vägtrafik

2012

83,62

7

Vägtrafik

2013

83,51

8

Vägtrafik

2014

83,48

9

Vägtrafik

2015

83,23

10

Vägtrafik

2016

83,32

11

Vägtrafik

2017

83,14

12

Vägtrafik

2018

82,78

13

Vägtrafik

2019

80,20

14

Vägtrafik

2020

85,79

15

Vägtrafik

2021

86,29

16

Vägtrafik

2022

82,47

17

Vägtrafik

2023

83,05

18

Bantrafik

2006

8,48

19

Bantrafik

2007

8,80

20

Bantrafik

2008

9,45

21

Bantrafik

2009

9,62

22

Bantrafik

2010

9,58

23

Bantrafik

2011

9,65

24

Bantrafik

2012

9,99

25

Bantrafik

2013

10,02

26

Bantrafik

2014

10,06

27

Bantrafik

2015

10,35

28

Bantrafik

2016

10,25

29

Bantrafik

2017

10,39

30

Bantrafik

2018

10,81

31

Bantrafik

2019

13,06

32

Bantrafik

2020

8,43

33

Bantrafik

2021

8,38

34

Bantrafik

2022

11,83

35

Bantrafik

2023

11,40

36

Inrikes flyg

2006

2,37

37

Inrikes flyg

2007

2,29

38

Inrikes flyg

2008

2,28

39

Inrikes flyg

2009

2,05

40

Inrikes flyg

2010

2,12

41

Inrikes flyg

2011

2,36

42

Inrikes flyg

2012

2,40

43

Inrikes flyg

2013

2,41

44

Inrikes flyg

2014

2,47

45

Inrikes flyg

2015

2,46

46

Inrikes flyg

2016

2,49

47

Inrikes flyg

2017

2,52

48

Inrikes flyg

2018

2,46

49

Inrikes flyg

2019

2,57

50

Inrikes flyg

2020

0,89

51

Inrikes flyg

2021

0,99

52

Inrikes flyg

2022

1,70

53

Inrikes flyg

2023

1,75

54

Inrikes sjöfart

2006

0,16

55

Inrikes sjöfart

2007

0,18

56

Inrikes sjöfart

2008

0,18

57

Inrikes sjöfart

2009

0,18

58

Inrikes sjöfart

2010

0,18

59

Inrikes sjöfart

2011

0,17

60

Inrikes sjöfart

2012

0,17

61

Inrikes sjöfart

2013

0,18

62

Inrikes sjöfart

2014

0,18

63

Inrikes sjöfart

2015

0,18

64

Inrikes sjöfart

2016

0,18

65

Inrikes sjöfart

2017

0,19

66

Inrikes sjöfart

2018

0,18

67

Inrikes sjöfart

2019

0,27

68

Inrikes sjöfart

2020

0,21

69

Inrikes sjöfart

2021

0,30

70

Inrikes sjöfart

2022

0,29

71

Inrikes sjöfart

2023

0,25

72

Gång, cykel, moped

2006

3,60

73

Gång, cykel, moped

2007

3,59

74

Gång, cykel, moped

2008

3,67

75

Gång, cykel, moped

2009

3,76

76

Gång, cykel, moped

2010

3,82

77

Gång, cykel, moped

2011

3,79

78

Gång, cykel, moped

2012

3,82

79

Gång, cykel, moped

2013

3,84

80

Gång, cykel, moped

2014

3,81

81

Gång, cykel, moped

2015

3,78

82

Gång, cykel, moped

2016

3,76

83

Gång, cykel, moped

2017

3,74

84

Gång, cykel, moped

2018

3,78

85

Gång, cykel, moped

2019

3,91

86

Gång, cykel, moped

2020

4,68

87

Gång, cykel, moped

2021

4,03

88

Gång, cykel, moped

2022

3,72

89

Gång, cykel, moped

2023

3,55

Kommentar

Med den genomsnittliga resesträckan menar vi det sammanlagda persontransportarbetet (räknat i enheten personkm) i motsvarande transportslag dividerat med folkmängden. I vägtrafiken räknar vi in personbil, buss och MC, men ej gång, cykel eller moped.

Med inrikes sjöfart menas här sjöfart med en rutt mellan två svenska hamnar. Sjöfart till eller från utlandet räknas alltså inte in.

Med inrikes flyg menas här endast flygtrafik som sker mellan två svenska flyplatser, inte flyg från eller till utlandet över svenskt luftrum.

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Den totala resesträckan per capita förändrades knappt alls från år 2006 fram till tidsseriebrottet mellan åren 2018 och 2019.

Covid-pandemin medförde att denna resesträcka sjönk närmare 15 procent från år 2019 till år 2021. År 2022 var tappet till stor del återhämtat, men inte helt. Alla transportslag uppvisade ett något lägre resande per capita år 2022 än före pandemin år 2019. Detta kan bero på att pandemin fortfarande påverkade resemönstren år 2022. Det kan ockå vara ett tecken på permanenta beteendeförändringar, till exempel ökad andel hemarbete och fler resfria möten.

Under den långa perioden med konstant resande per capita fram till pandemin skedde en viss överflyttning mellan transportslagen. Andelen vägtrafik minskade något fram till år 2019, och andelen spårburen trafik ökade i motsvarande mån. Denna ökning blir tydlig i indikator B3D. Ökningen av den spårburna kollektivtrafiken innebär att andelen kollektivtrafik, cykel och gång i vårt resande ökade påtagligt, vilket visas i index H5 och indikator B3C. Tyvärr avbröts denna positiva utveckling år 2020 av covid-pandemin, som drabbade kollektivtrafiken hårt. År 2022 ökade bantrafiken markant, men nådde inte tillbaka till nivån före pandemin.

I jämförelse med dessa transportslag är inrikes flyg av liten betydelse. Det kan ändå noteras att finanskrisen 2008 medförde en vågdal i flygandet åren 2009 och 2010. Persontransportarbetet med inrikes flyg återhämtade sig dock efter detta. År 2018 började dock flygandet minska igen, och denna trend fortsatte år 2019. Vissa vill göra gällande att detta beror på ett ökat medvetande om flygets betydande klimatpåverkan. Den drastiska minskningen av det inrikes flygresandet åren 2020-2021 måste däremot förklaras av pandemin. År 2022 återhämtade sig inrikesflyget, men flyresandet har långt kvar till nivån före pandemin. Det procentuella tappet för intrikes flyg under perioden 2019-2022 är störst bland alla transportslag. Fortsatt och förstärkt "flygskam" skulle kunna vara en förklaring till detta, parat med insikten från att resfria möten kan ersätta många fysiska resor.

Färdsträckan med gång, cykel eller moped har inte förändrats påtagligt på senare år. Den nya mätmetoden som infördes år 2019 har inneburit att resesträckan på cykel skrivits upp, medan sträckan vi går skrivits ned. En retroaktiv beräkning tillbaka till år 2016 med den nya räknemetoden har skapat en upptågående trend för både cykel och gång, åtminstone till år 2020. Metodberoendet medför dock en viss tveksamhet kring hur säker denna trend är. Resandet med gång och cykel redovisas i indikator B3B. Effekten av pandemin på resandet med gång, cykel eller moped förefaller ambivalent. Resandet ökade år 2020, men sjönk sedan. År 2022 var resesträckan per capita något lägre än före pandemin år 2019. Viss osäkerhet kring dataunderlagets kvalitet kvarstår.

Inrikes sjöfart står för en marginell del av det totala persontransportarbetet.

Uppdaterad: 2024-07-15