Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. 0

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Gnosjö  110 2023
1 Aneby  110 2023
2 Eksjö  110 2023
3 Gislaved  110 2023
4 Vetlanda  110 2023
5 Mullsjö  110 2023
6 Jönköping  110 2023
7 Sävsjö  110 2023
8 Vaggeryd  110 2023
9 Värnamo  110 2023
10 Habo  110 2023
11 Tranås  110 2023
12 Nässjö  110 2023
13 Strängnäs  86 2023
14 Oxelösund  86 2023
15 Vingåker  86 2023
16 Gnesta  86 2023
17 Flen  86 2023
18 Eskilstuna  86 2023
19 Nyköping  86 2023
20 Trosa  86 2023
21 Katrineholm  86 2023
22 Ljungby  64 2023
23 Älmhult  64 2023
24 Växjö  64 2023
25 Uppvidinge  64 2023
26 Lessebo  64 2023
27 Tingsryd  64 2023
28 Markaryd  64 2023
29 Alvesta  64 2023
30 Hallstahammar  58 2023
31 Surahammar  58 2023
32 Västerås  58 2023
33 Skinnskatteberg  58 2023
34 Sala  58 2023
35 Fagersta  58 2023
36 Kungsör  58 2023
37 Köping  58 2023
38 Arboga  58 2023
39 Norberg  58 2023
40 Kramfors  53 2023
41 Härnösand  53 2023
42 Sundsvall  53 2023
43 Timrå  53 2023
44 Sollefteå  53 2023
45 Örnsköldsvik  53 2023
46 Ånge  53 2023
47 Varberg  52 2023
48 Laholm  52 2023
49 Hylte  52 2023
50 Halmstad  52 2023
51 Kungsbacka  52 2023
52 Falkenberg  52 2023
53 Kumla  42 2023
54 Lindesberg  42 2023
55 Lekeberg  42 2023
56 Laxå  42 2023
57 Nora  42 2023
58 Örebro  42 2023
59 Degerfors  42 2023
60 Hallsberg  42 2023
61 Askersund  42 2023
62 Hällefors  42 2023
63 Karlskoga  42 2023
64 Ljusnarsberg  42 2023
65 Ronneby  25 2023
66 Olofström  25 2023
67 Karlshamn  25 2023
68 Sölvesborg  25 2023
69 Karlskrona  25 2023
70 Strömsund  18 2023
71 Härjedalen  18 2023
72 Ragunda  18 2023
73 Krokom  18 2023
74 Östersund  18 2023
75 Åre  18 2023
76 Bräcke  18 2023
77 Berg  18 2023
78 Malå  12 2023
79 Bjurholm  12 2023
80 Dorotea  12 2023
81 Åsele  12 2023
82 Vännäs  12 2023
83 Lycksele  12 2023
84 Vindeln  12 2023
85 Vilhelmina  12 2023
86 Sorsele  12 2023
87 Nordmaling  12 2023
88 Norsjö  12 2023
89 Robertsfors  12 2023
90 Umeå  12 2023
91 Skellefteå  12 2023
92 Storuman  12 2023
93 Oskarshamn  12 2023
94 Torsås  12 2023
95 Högsby  12 2023
96 Emmaboda  12 2023
97 Vimmerby  12 2023
98 Mörbylånga  12 2023
99 Mönsterås  12 2023
100 Kalmar  12 2023
101 Nybro  12 2023
102 Borgholm  12 2023
103 Västervik  12 2023
104 Hultsfred  12 2023
105 Bromölla  4,9 2023
106 Helsingborg  4,9 2023
107 Osby  4,9 2023
108 Tomelilla  4,9 2023
109 Sjöbo  4,9 2023
110 Simrishamn  4,9 2023
111 Kristianstad  4,9 2023
112 Åstorp  4,9 2023
113 Östra Göinge  4,9 2023
114 Ystad  4,9 2023
115 Ängelholm  4,9 2023
116 Hörby  4,9 2023
117 Klippan  4,9 2023
118 Staffanstorp  4,9 2023
119 Örkelljunga  4,9 2023
120 Bjuv  4,9 2023
121 Hässleholm  4,9 2023
122 Vellinge  4,9 2023
123 Trelleborg  4,9 2023
124 Båstad  4,9 2023
125 Höör  4,9 2023
126 Burlöv  4,9 2023
127 Skurup  4,9 2023
128 Svedala  4,9 2023
129 Lomma  4,9 2023
130 Svalöv  4,9 2023
131 Lund  4,9 2023
132 Malmö  4,9 2023
133 Höganäs  4,9 2023
134 Kävlinge  4,9 2023
135 Perstorp  4,9 2023
136 Eslöv  4,9 2023
137 Landskrona  4,9 2023
138 Mjölby  3,1 2023
139 Valdemarsvik  3,1 2023
140 Norrköping  3,1 2023
141 Linköping  3,1 2023
142 Finspång  3,1 2023
143 Kinda  3,1 2023
144 Ydre  3,1 2023
145 Motala  3,1 2023
146 Ödeshög  3,1 2023
147 Söderköping  3,1 2023
148 Åtvidaberg  3,1 2023
149 Vadstena  3,1 2023
150 Boxholm  3,1 2023
151 Trollhättan  0,9 2023
152 Karlsborg  0,9 2023
153 Ale  0,9 2023
154 Hjo  0,9 2023
155 Partille  0,9 2023
156 Herrljunga  0,9 2023
157 Götene  0,9 2023
158 Göteborg  0,9 2023
159 Kungälv  0,9 2023
160 Gullspång  0,9 2023
161 Grästorp  0,9 2023
162 Lerum  0,9 2023
163 Färgelanda  0,9 2023
164 Vänersborg  0,9 2023
165 Lidköping  0,9 2023
166 Lilla Edet  0,9 2023
167 Öckerö  0,9 2023
168 Vårgårda  0,9 2023
169 Lysekil  0,9 2023
170 Falköping  0,9 2023
171 Mariestad  0,9 2023
172 Mark  0,9 2023
173 Essunga  0,9 2023
174 Mellerud  0,9 2023
175 Munkedal  0,9 2023
176 Mölndal  0,9 2023
177 Tranemo  0,9 2023
178 Sotenäs  0,9 2023
179 Tanum  0,9 2023
180 Dals-Ed  0,9 2023
181 Vara  0,9 2023
182 Orust  0,9 2023
183 Borås  0,9 2023
184 Tibro  0,9 2023
185 Bollebygd  0,9 2023
186 Skara  0,9 2023
187 Tidaholm  0,9 2023
188 Skövde  0,9 2023
189 Ulricehamn  0,9 2023
190 Stenungsund  0,9 2023
191 Uddevalla  0,9 2023
192 Töreboda  0,9 2023
193 Tjörn  0,9 2023
194 Bengtsfors  0,9 2023
195 Strömstad  0,9 2023
196 Åmål  0,9 2023
197 Svenljunga  0,9 2023
198 Alingsås  0,9 2023
199 Härryda  0,9 2023
200 Riket -1,4 2023
201 Gällivare -6,5 2023
202 Kiruna -6,5 2023
203 Kalix -6,5 2023
204 Jokkmokk -6,5 2023
205 Övertorneå -6,5 2023
206 Arvidsjaur -6,5 2023
207 Luleå -6,5 2023
208 Piteå -6,5 2023
209 Pajala -6,5 2023
210 Haparanda -6,5 2023
211 Boden -6,5 2023
212 Arjeplog -6,5 2023
213 Älvsbyn -6,5 2023
214 Överkalix -6,5 2023
215 Hofors -10 2023
216 Gävle -10 2023
217 Ljusdal -10 2023
218 Hudiksvall -10 2023
219 Söderhamn -10 2023
220 Ovanåker -10 2023
221 Bollnäs -10 2023
222 Sandviken -10 2023
223 Nordanstig -10 2023
224 Ockelbo -10 2023
225 Enköping -11 2023
226 Heby -11 2023
227 Håbo -11 2023
228 Knivsta -11 2023
229 Tierp -11 2023
230 Uppsala -11 2023
231 Älvkarleby -11 2023
232 Östhammar -11 2023
233 Huddinge -11 2023
234 Värmdö -11 2023
235 Lidingö -11 2023
236 Järfälla -11 2023
237 Täby -11 2023
238 Sundbyberg -11 2023
239 Stockholm -11 2023
240 Södertälje -11 2023
241 Solna -11 2023
242 Upplands-Bro -11 2023
243 Upplands Väsby -11 2023
244 Österåker -11 2023
245 Sigtuna -11 2023
246 Salem -11 2023
247 Sollentuna -11 2023
248 Botkyrka -11 2023
249 Danderyd -11 2023
250 Vallentuna -11 2023
251 Ekerö -11 2023
252 Nynäshamn -11 2023
253 Nykvarn -11 2023
254 Vaxholm -11 2023
255 Norrtälje -11 2023
256 Nacka -11 2023
257 Tyresö -11 2023
258 Haninge -11 2023
259 Säffle -17 2023
260 Sunne -17 2023
261 Storfors -17 2023
262 Munkfors -17 2023
263 Kristinehamn -17 2023
264 Kil -17 2023
265 Karlstad -17 2023
266 Hammarö -17 2023
267 Årjäng -17 2023
268 Hagfors -17 2023
269 Grums -17 2023
270 Forshaga -17 2023
271 Filipstad -17 2023
272 Eda -17 2023
273 Arvika -17 2023
274 Torsby -17 2023
275 Gotland -29 2023
276 Älvdalen -50 2023
277 Avesta -50 2023
278 Gagnef -50 2023
279 Borlänge -50 2023
280 Smedjebacken -50 2023
281 Falun -50 2023
282 Leksand -50 2023
283 Ludvika -50 2023
284 Malung-Sälen -50 2023
285 Mora -50 2023
286 Vansbro -50 2023
287 Säter -50 2023
288 Orsa -50 2023
289 Hedemora -50 2023
290 Rättvik -50 2023
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

Åren 2022 och 2023 skedde en kraftig återhämtning. Det kollektiva resandet ligger dock fortfarande kvar på en lägre nivå än före pandemin. Det kan helt enkelt bero på att all återhämtning tar tid, på att beteendeförändringar är tröga.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2025-02-24