Använd mängd biodrivmedel
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (TWh) |
---|---|---|---|
0 | HVO | 2006 | 0,00 |
1 | HVO | 2007 | 0,00 |
2 | HVO | 2008 | 0,00 |
3 | HVO | 2009 | 0,00 |
4 | HVO | 2010 | 0,00 |
5 | HVO | 2011 | 0,42 |
6 | HVO | 2012 | 1,24 |
7 | HVO | 2013 | 2,74 |
8 | HVO | 2014 | 4,14 |
9 | HVO | 2015 | 6,65 |
10 | HVO | 2016 | 11,37 |
11 | HVO | 2017 | 13,61 |
12 | HVO | 2018 | 13,73 |
13 | HVO | 2019 | 12,67 |
14 | HVO | 2020 | 13,07 |
15 | HVO | 2021 | 15,67 |
16 | HVO | 2022 | 17,98 |
17 | HVO | 2023 | 15,32 |
Kommentar
Den sammanlagda användningen av förnybar drivmedelsenergi per capita visas i indikator K1, och jämförs där med användningen av fossil drivmedelsenergi.
Analys
Utvecklingen analyseras separat för de olika typerna av biodrivmedel under respektive diagram. Direktlänkar till diagram och analyser ges här: Etanol, biogas, FAME, HVO.
Övriga kommentarer
Dataunderlaget hämtades till och med år 2016 från Energimyndighetens årliga rapport Transportsektorns energianvändning, där den kortperiodiska statistiken användes. Energimyndigheten har dock valt att inte fortsätta publiceringen av denna kortperiodiska statistik. Från och med år 2017 använder vi i största möjliga mån samma källmaterial som Energimyndigheten tidigare använde till dessa data, så att den statistik som presenteras här ska bli jämförbar över tid. Se här för ytterligare detaljer.
På grund av problem med den löpande rapporteringen av mängder levererade drivmedel till Energimyndigheten efter ett metodbyte används en annan datakälla från och med år 2018 jämfört med tidigare år. Sedan dess används istället data rapporterade av drivmedelsbolagen för hela föregående år enligt drivmedelslagen, hållbarhetslagen och reduktionsplikten, sammanställda i rapporterna Drivmedel 2018, Drivmedel 2019, och så vidare. Skillnaden mellan de två datakällorna när det gäller förnybar andel ligger på några få tiondels procentenheter, men jämförelser med tidigare år får ändå göras med viss försiktighet.