Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator N. B3.G. 1

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Essunga  85 2023
1 Grästorp  84 2023
2 Eda  83 2023
3 Ljusnarsberg  83 2023
4 Orust  83 2023
5 Högsby  82 2012
6 Nykvarn  82 2019
7 Färgelanda  82 2023
8 Munkedal  82 2023
9 Torsby  81 2023
10 Svenljunga  81 2023
11 Dals-Ed  81 2023
12 Tanum  81 2023
13 Storfors  81 2023
14 Herrljunga  81 2023
15 Årjäng  81 2023
16 Mark  80 2023
17 Aneby  79 2012
18 Tjörn  79 2023
19 Sunne  79 2023
20 Ulricehamn  79 2023
21 Smedjebacken  79 2014
22 Filipstad  79 2023
23 Habo  78 2012
24 Säffle  78 2023
25 Bengtsfors  78 2023
26 Askersund  78 2023
27 Vara  78 2023
28 Sjöbo  78 2023
29 Gullspång  78 2023
30 Torsås  77 2012
31 Osby  77 2023
32 Lilla Edet  77 2023
33 Örnsköldsvik  77 2009
34 Gislaved  77 2012
35 Grums  77 2023
36 Hallsberg  77 2023
37 Skara  77 2023
38 Nora  76 2023
39 Sävsjö  76 2012
40 Perstorp  76 2023
41 Mörbylånga  76 2012
42 Tranemo  76 2023
43 Emmaboda  76 2012
44 Tibro  76 2023
45 Tingsryd  76 2012
46 Örkelljunga  76 2023
47 Hagfors  76 2023
48 Boxholm  76 2023
49 Tidaholm  75 2023
50 Ödeshög  75 2023
51 Åtvidaberg  75 2023
52 Bromölla  75 2023
53 Flen  75 2022
54 Mellerud  75 2023
55 Gnosjö  75 2012
56 Hjo  74 2023
57 Hultsfred  74 2012
58 Stenungsund  74 2023
59 Vårgårda  74 2023
60 Trosa  74 2019
61 Ronneby  74 2019
62 Olofström  74 2019
63 Vetlanda  74 2012
64 Karlsborg  74 2023
65 Vimmerby  74 2012
66 Laholm  74 2014
67 Munkfors  74 2023
68 Valdemarsvik  73 2023
69 Forshaga  73 2023
70 Sotenäs  73 2023
71 Töreboda  73 2023
72 Vaggeryd  73 2012
73 Mönsterås  73 2012
74 Sölvesborg  73 2019
75 Lekeberg  73 2023
76 Söderköping  72 2023
77 Klippan  72 2023
78 Östra Göinge  72 2023
79 Kinda  72 2023
80 Eskilstuna  71 2021
81 Alvesta  71 2012
82 Åmål  71 2023
83 Bollebygd  71 2023
84 Borgholm  71 2012
85 Hylte  71 2014
86 Karlskrona  71 2019
87 Kungsbacka  71 2023
88 Lerum  71 2023
89 Mariestad  71 2023
90 Mullsjö  71 2012
91 Strömstad  71 2023
92 Vänersborg  71 2023
93 Nässjö  70 2012
94 Ydre  70 2023
95 Oskarshamn  70 2012
96 Arvika  70 2023
97 Strängnäs  70 2019
98 Uddevalla  70 2023
99 Karlshamn  70 2019
100 Värnamo  70 2012
101 Lindesberg  70 2023
102 Götene  70 2023
103 Kungälv  70 2023
104 Falköping  70 2023
105 Älmhult  70 2012
106 Båstad  69 2023
107 Lysekil  69 2023
108 Svalöv  69 2023
109 Markaryd  69 2012
110 Kumla  69 2023
111 Kristinehamn  68 2023
112 Sundsvall  68 2023
113 Laxå  68 2023
114 Ljungby  68 2012
115 Ale  68 2023
116 Degerfors  68 2023
117 Nybro  68 2012
118 Uppvidinge  68 2012
119 Piteå  68 2023
120 Tomelilla  68 2023
121 Simrishamn  68 2023
122 Svedala  68 2023
123 Hällefors  67 2023
124 Ludvika  67 2014
125 Enköping  67 2017
126 Borlänge  67 2018
127 Åstorp  67 2023
128 Mjölby  66 2023
129 Karlskoga  66 2023
130 Skurup  66 2023
131 Eksjö  66 2012
132 Bjuv  66 2023
133 Kalmar  66 2012
134 Luleå  66 2020
135 Finspång  66 2023
136 Vadstena  65 2023
137 Lidköping  65 2023
138 Hammarö  65 2023
139 Tranås  65 2012
140 Motala  65 2023
141 Västervik  65 2012
142 Kil  65 2023
143 Salem  64 2019
144 Hörby  64 2023
145 Skövde  64 2023
146 Falun  64 2018
147 Gävle  64 2012
148 Vallentuna  64 2019
149 Västerås  63 2023
150 Norrtälje  63 2019
151 Härryda  63 2023
152 Södertälje  63 2019
153 Falkenberg  63 2014
154 Vingåker  63 2019
155 Borås  63 2023
156 Kävlinge  63 2023
157 Jönköping  62 2019
158 Halmstad  62 2018
159 Upplands Väsby  62 2019
160 Höganäs  62 2023
161 Ängelholm  62 2023
162 Växjö  62 2012
163 Ystad  62 2023
164 Staffanstorp  61 2023
165 Varberg  61 2014
166 Vellinge  60 2023
167 Eslöv  60 2023
168 Norrköping  60 2023
169 Kristianstad  60 2023
170 Haninge  60 2019
171 Alingsås  59 2023
172 Hässleholm  59 2023
173 Trelleborg  59 2023
174 Trollhättan  59 2023
175 Öckerö  59 2023
176 Lessebo  59 2012
177 Gnesta  58 2019
178 Täby  58 2019
179 Umeå  58 2014
180 Lomma  58 2023
181 Nyköping  58 2019
182 Oxelösund  58 2019
183 Sigtuna  57 2019
184 Nynäshamn  56 2019
185 Katrineholm  56 2019
186 Ekerö  56 2019
187 Sollentuna  55 2019
188 Danderyd  55 2019
189 Höör  55 2023
190 Gotland  55 2018
191 Tyresö  55 2019
192 Botkyrka  54 2019
193 Värmdö  54 2019
194 Riket  54 2023
195 Mölndal  53 2023
196 Karlstad  53 2023
197 Partille  52 2023
198 Österåker  52 2019
199 Huddinge  51 2019
200 Nacka  51 2019
201 Örebro  51 2023
202 Burlöv  50 2023
203 Landskrona  50 2023
204 Järfälla  49 2019
205 Lidingö  49 2019
206 Helsingborg  48 2023
207 Upplands-Bro  47 2019
208 Linköping  47 2023
209 Vaxholm  45 2019
210 Uppsala  37 2015
211 Göteborg  36 2023
212 Sundbyberg  32 2019
213 Lund  32 2023
214 Malmö  30 2023
215 Stockholm  23 2019
216 Solna  20 2019
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28