Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator N. B3.G. 1

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Essunga

 85

2023

1

Grästorp

 84

2023

2

Orust

 83

2023

3

Eda

 83

2023

4

Ljusnarsberg

 83

2023

5

Färgelanda

 82

2023

6

Nykvarn

 82

2019

7

Högsby

 82

2012

8

Munkedal

 82

2023

9

Årjäng

 81

2023

10

Tanum

 81

2023

11

Herrljunga

 81

2023

12

Svenljunga

 81

2023

13

Dals-Ed

 81

2023

14

Torsby

 81

2023

15

Storfors

 81

2023

16

Mark

 80

2023

17

Filipstad

 79

2023

18

Smedjebacken

 79

2014

19

Tjörn

 79

2023

20

Sunne

 79

2023

21

Ulricehamn

 79

2023

22

Aneby

 79

2012

23

Habo

 78

2012

24

Bengtsfors

 78

2023

25

Gullspång

 78

2023

26

Säffle

 78

2023

27

Vara

 78

2023

28

Sjöbo

 78

2023

29

Askersund

 78

2023

30

Grums

 77

2023

31

Lilla Edet

 77

2023

32

Skara

 77

2023

33

Osby

 77

2023

34

Hallsberg

 77

2023

35

Örnsköldsvik

 77

2009

36

Gislaved

 77

2012

37

Torsås

 77

2012

38

Örkelljunga

 76

2023

39

Boxholm

 76

2023

40

Tranemo

 76

2023

41

Emmaboda

 76

2012

42

Tingsryd

 76

2012

43

Tibro

 76

2023

44

Sävsjö

 76

2012

45

Hagfors

 76

2023

46

Perstorp

 76

2023

47

Nora

 76

2023

48

Mörbylånga

 76

2012

49

Åtvidaberg

 75

2023

50

Mellerud

 75

2023

51

Tidaholm

 75

2023

52

Ödeshög

 75

2023

53

Flen

 75

2022

54

Bromölla

 75

2023

55

Gnosjö

 75

2012

56

Vetlanda

 74

2012

57

Stenungsund

 74

2023

58

Trosa

 74

2019

59

Hjo

 74

2023

60

Hultsfred

 74

2012

61

Ronneby

 74

2019

62

Olofström

 74

2019

63

Vimmerby

 74

2012

64

Laholm

 74

2014

65

Karlsborg

 74

2023

66

Munkfors

 74

2023

67

Vårgårda

 74

2023

68

Sölvesborg

 73

2019

69

Sotenäs

 73

2023

70

Valdemarsvik

 73

2023

71

Forshaga

 73

2023

72

Vaggeryd

 73

2012

73

Töreboda

 73

2023

74

Lekeberg

 73

2023

75

Mönsterås

 73

2012

76

Östra Göinge

 72

2023

77

Kinda

 72

2023

78

Klippan

 72

2023

79

Söderköping

 72

2023

80

Hylte

 71

2014

81

Strömstad

 71

2023

82

Alvesta

 71

2012

83

Lerum

 71

2023

84

Bollebygd

 71

2023

85

Åmål

 71

2023

86

Kungsbacka

 71

2023

87

Mariestad

 71

2023

88

Karlskrona

 71

2019

89

Mullsjö

 71

2012

90

Vänersborg

 71

2023

91

Borgholm

 71

2012

92

Eskilstuna

 71

2021

93

Nässjö

 70

2012

94

Strängnäs

 70

2019

95

Falköping

 70

2023

96

Ydre

 70

2023

97

Värnamo

 70

2012

98

Kungälv

 70

2023

99

Lindesberg

 70

2023

100

Älmhult

 70

2012

101

Karlshamn

 70

2019

102

Götene

 70

2023

103

Oskarshamn

 70

2012

104

Uddevalla

 70

2023

105

Arvika

 70

2023

106

Båstad

 69

2023

107

Kumla

 69

2023

108

Lysekil

 69

2023

109

Markaryd

 69

2012

110

Svalöv

 69

2023

111

Tomelilla

 68

2023

112

Laxå

 68

2023

113

Degerfors

 68

2023

114

Simrishamn

 68

2023

115

Piteå

 68

2023

116

Sundsvall

 68

2023

117

Ale

 68

2023

118

Svedala

 68

2023

119

Kristinehamn

 68

2023

120

Uppvidinge

 68

2012

121

Ljungby

 68

2012

122

Nybro

 68

2012

123

Borlänge

 67

2018

124

Ludvika

 67

2014

125

Hällefors

 67

2023

126

Åstorp

 67

2023

127

Enköping

 67

2017

128

Skurup

 66

2023

129

Eksjö

 66

2012

130

Kalmar

 66

2012

131

Karlskoga

 66

2023

132

Bjuv

 66

2023

133

Mjölby

 66

2023

134

Luleå

 66

2020

135

Finspång

 66

2023

136

Västervik

 65

2012

137

Lidköping

 65

2023

138

Kil

 65

2023

139

Motala

 65

2023

140

Hammarö

 65

2023

141

Tranås

 65

2012

142

Vadstena

 65

2023

143

Gävle

 64

2012

144

Salem

 64

2019

145

Vallentuna

 64

2019

146

Hörby

 64

2023

147

Falun

 64

2018

148

Skövde

 64

2023

149

Norrtälje

 63

2019

150

Kävlinge

 63

2023

151

Västerås

 63

2023

152

Härryda

 63

2023

153

Vingåker

 63

2019

154

Borås

 63

2023

155

Södertälje

 63

2019

156

Falkenberg

 63

2014

157

Ängelholm

 62

2023

158

Jönköping

 62

2019

159

Halmstad

 62

2018

160

Höganäs

 62

2023

161

Växjö

 62

2012

162

Ystad

 62

2023

163

Upplands Väsby

 62

2019

164

Staffanstorp

 61

2023

165

Varberg

 61

2014

166

Norrköping

 60

2023

167

Kristianstad

 60

2023

168

Vellinge

 60

2023

169

Eslöv

 60

2023

170

Haninge

 60

2019

171

Trelleborg

 59

2023

172

Alingsås

 59

2023

173

Hässleholm

 59

2023

174

Trollhättan

 59

2023

175

Lessebo

 59

2012

176

Öckerö

 59

2023

177

Täby

 58

2019

178

Lomma

 58

2023

179

Gnesta

 58

2019

180

Nyköping

 58

2019

181

Oxelösund

 58

2019

182

Umeå

 58

2014

183

Sigtuna

 57

2019

184

Katrineholm

 56

2019

185

Ekerö

 56

2019

186

Nynäshamn

 56

2019

187

Tyresö

 55

2019

188

Danderyd

 55

2019

189

Gotland

 55

2018

190

Sollentuna

 55

2019

191

Höör

 55

2023

192

Värmdö

 54

2019

193

Botkyrka

 54

2019

194

Riket

 54

2023

195

Karlstad

 53

2023

196

Mölndal

 53

2023

197

Partille

 52

2023

198

Österåker

 52

2019

199

Nacka

 51

2019

200

Örebro

 51

2023

201

Huddinge

 51

2019

202

Landskrona

 50

2023

203

Burlöv

 50

2023

204

Lidingö

 49

2019

205

Järfälla

 49

2019

206

Helsingborg

 48

2023

207

Linköping

 47

2023

208

Upplands-Bro

 47

2019

209

Vaxholm

 45

2019

210

Uppsala

 37

2015

211

Göteborg

 36

2023

212

Sundbyberg

 32

2019

213

Lund

 32

2023

214

Malmö

 30

2023

215

Stockholm

 23

2019

216

Solna

 20

2019

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28