Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator N. B3.G. 1

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Essunga  85 2023
1 Grästorp  84 2023
2 Eda  83 2023
3 Orust  83 2023
4 Ljusnarsberg  83 2023
5 Högsby  82 2012
6 Nykvarn  82 2019
7 Färgelanda  82 2023
8 Munkedal  82 2023
9 Torsby  81 2023
10 Tanum  81 2023
11 Storfors  81 2023
12 Herrljunga  81 2023
13 Svenljunga  81 2023
14 Dals-Ed  81 2023
15 Årjäng  81 2023
16 Mark  80 2023
17 Filipstad  79 2023
18 Aneby  79 2012
19 Smedjebacken  79 2014
20 Sunne  79 2023
21 Tjörn  79 2023
22 Ulricehamn  79 2023
23 Säffle  78 2023
24 Gullspång  78 2023
25 Bengtsfors  78 2023
26 Sjöbo  78 2023
27 Askersund  78 2023
28 Vara  78 2023
29 Habo  78 2012
30 Gislaved  77 2012
31 Grums  77 2023
32 Hallsberg  77 2023
33 Torsås  77 2012
34 Skara  77 2023
35 Örnsköldsvik  77 2009
36 Osby  77 2023
37 Lilla Edet  77 2023
38 Emmaboda  76 2012
39 Tingsryd  76 2012
40 Örkelljunga  76 2023
41 Tranemo  76 2023
42 Perstorp  76 2023
43 Nora  76 2023
44 Mörbylånga  76 2012
45 Sävsjö  76 2012
46 Boxholm  76 2023
47 Tibro  76 2023
48 Hagfors  76 2023
49 Gnosjö  75 2012
50 Bromölla  75 2023
51 Tidaholm  75 2023
52 Ödeshög  75 2023
53 Mellerud  75 2023
54 Åtvidaberg  75 2023
55 Flen  75 2022
56 Vimmerby  74 2012
57 Trosa  74 2019
58 Vårgårda  74 2023
59 Hjo  74 2023
60 Hultsfred  74 2012
61 Karlsborg  74 2023
62 Stenungsund  74 2023
63 Munkfors  74 2023
64 Ronneby  74 2019
65 Laholm  74 2014
66 Olofström  74 2019
67 Vetlanda  74 2012
68 Forshaga  73 2023
69 Sotenäs  73 2023
70 Sölvesborg  73 2019
71 Mönsterås  73 2012
72 Valdemarsvik  73 2023
73 Töreboda  73 2023
74 Lekeberg  73 2023
75 Vaggeryd  73 2012
76 Söderköping  72 2023
77 Kinda  72 2023
78 Östra Göinge  72 2023
79 Klippan  72 2023
80 Alvesta  71 2012
81 Kungsbacka  71 2023
82 Borgholm  71 2012
83 Karlskrona  71 2019
84 Mullsjö  71 2012
85 Eskilstuna  71 2021
86 Mariestad  71 2023
87 Hylte  71 2014
88 Bollebygd  71 2023
89 Strömstad  71 2023
90 Lerum  71 2023
91 Vänersborg  71 2023
92 Åmål  71 2023
93 Oskarshamn  70 2012
94 Uddevalla  70 2023
95 Karlshamn  70 2019
96 Strängnäs  70 2019
97 Götene  70 2023
98 Kungälv  70 2023
99 Falköping  70 2023
100 Älmhult  70 2012
101 Arvika  70 2023
102 Nässjö  70 2012
103 Lindesberg  70 2023
104 Ydre  70 2023
105 Värnamo  70 2012
106 Markaryd  69 2012
107 Båstad  69 2023
108 Kumla  69 2023
109 Lysekil  69 2023
110 Svalöv  69 2023
111 Uppvidinge  68 2012
112 Ale  68 2023
113 Degerfors  68 2023
114 Kristinehamn  68 2023
115 Nybro  68 2012
116 Simrishamn  68 2023
117 Svedala  68 2023
118 Laxå  68 2023
119 Piteå  68 2023
120 Tomelilla  68 2023
121 Sundsvall  68 2023
122 Ljungby  68 2012
123 Hällefors  67 2023
124 Åstorp  67 2023
125 Borlänge  67 2018
126 Enköping  67 2017
127 Ludvika  67 2014
128 Kalmar  66 2012
129 Karlskoga  66 2023
130 Bjuv  66 2023
131 Luleå  66 2020
132 Eksjö  66 2012
133 Finspång  66 2023
134 Mjölby  66 2023
135 Skurup  66 2023
136 Kil  65 2023
137 Västervik  65 2012
138 Lidköping  65 2023
139 Vadstena  65 2023
140 Motala  65 2023
141 Hammarö  65 2023
142 Tranås  65 2012
143 Vallentuna  64 2019
144 Salem  64 2019
145 Skövde  64 2023
146 Hörby  64 2023
147 Gävle  64 2012
148 Falun  64 2018
149 Vingåker  63 2019
150 Falkenberg  63 2014
151 Borås  63 2023
152 Södertälje  63 2019
153 Härryda  63 2023
154 Kävlinge  63 2023
155 Västerås  63 2023
156 Norrtälje  63 2019
157 Halmstad  62 2018
158 Höganäs  62 2023
159 Ängelholm  62 2023
160 Upplands Väsby  62 2019
161 Växjö  62 2012
162 Ystad  62 2023
163 Jönköping  62 2019
164 Staffanstorp  61 2023
165 Varberg  61 2014
166 Haninge  60 2019
167 Norrköping  60 2023
168 Eslöv  60 2023
169 Vellinge  60 2023
170 Kristianstad  60 2023
171 Öckerö  59 2023
172 Hässleholm  59 2023
173 Alingsås  59 2023
174 Lessebo  59 2012
175 Trelleborg  59 2023
176 Trollhättan  59 2023
177 Nyköping  58 2019
178 Oxelösund  58 2019
179 Lomma  58 2023
180 Täby  58 2019
181 Gnesta  58 2019
182 Umeå  58 2014
183 Sigtuna  57 2019
184 Katrineholm  56 2019
185 Nynäshamn  56 2019
186 Ekerö  56 2019
187 Höör  55 2023
188 Sollentuna  55 2019
189 Gotland  55 2018
190 Tyresö  55 2019
191 Danderyd  55 2019
192 Botkyrka  54 2019
193 Värmdö  54 2019
194 Riket  54 2023
195 Karlstad  53 2023
196 Mölndal  53 2023
197 Österåker  52 2019
198 Partille  52 2023
199 Nacka  51 2019
200 Örebro  51 2023
201 Huddinge  51 2019
202 Landskrona  50 2023
203 Burlöv  50 2023
204 Lidingö  49 2019
205 Järfälla  49 2019
206 Helsingborg  48 2023
207 Linköping  47 2023
208 Upplands-Bro  47 2019
209 Vaxholm  45 2019
210 Uppsala  37 2015
211 Göteborg  36 2023
212 Lund  32 2023
213 Sundbyberg  32 2019
214 Malmö  30 2023
215 Stockholm  23 2019
216 Solna  20 2019
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28