Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator N. B3.G. 1

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Riket

2006

53

1

Riket

2011

54

2

Riket

2012

53

3

Riket

2013

52

4

Riket

2014

53

5

Riket

2015

53

6

Riket

2016

54

7

Riket

2019

52

8

Riket

2020

54

9

Riket

2021

55

10

Riket

2022

54

11

Riket

2023

54

12

Ale

2017

62

13

Ale

2023

68

14

Alingsås

2017

51

15

Alingsås

2023

59

16

Alvesta

2012

71

17

Aneby

2012

79

18

Arvika

2014

74

19

Arvika

2023

70

20

Askersund

2017

82

21

Askersund

2023

78

22

Bengtsfors

2023

78

23

Bjuv

2018

61

24

Bjuv

2023

66

25

Bollebygd

2017

66

26

Bollebygd

2023

71

27

Borgholm

2012

71

28

Borlänge

2018

67

29

Borås

2017

59

30

Borås

2023

63

31

Botkyrka

2015

52

32

Botkyrka

2019

54

33

Boxholm

2014

67

34

Boxholm

2023

76

35

Bromölla

2018

75

36

Bromölla

2023

75

37

Burlöv

2013

61

38

Burlöv

2018

55

39

Burlöv

2023

50

40

Båstad

2013

74

41

Båstad

2018

73

42

Båstad

2023

69

43

Dals-Ed

2023

81

44

Danderyd

2015

52

45

Danderyd

2019

55

46

Degerfors

2017

73

47

Degerfors

2023

68

48

Eda

2014

83

49

Eda

2023

83

50

Ekerö

2015

59

51

Ekerö

2019

56

52

Eksjö

2012

66

53

Emmaboda

2012

76

54

Enköping

2017

67

55

Eskilstuna

2015

64

56

Eskilstuna

2019

61

57

Eskilstuna

2021

71

58

Eslöv

2013

65

59

Eslöv

2018

59

60

Eslöv

2023

60

61

Essunga

2023

85

62

Falkenberg

2014

63

63

Falköping

2014

69

64

Falköping

2023

70

65

Falun

2018

64

66

Filipstad

2014

75

67

Filipstad

2023

79

68

Finspång

2014

64

69

Finspång

2023

66

70

Flen

2019

61

71

Flen

2022

75

72

Forshaga

2014

80

73

Forshaga

2023

73

74

Färgelanda

2023

82

75

Gislaved

2012

77

76

Gnesta

2019

58

77

Gnosjö

2012

75

78

Gotland

2018

55

79

Grums

2014

83

80

Grums

2023

77

81

Grästorp

2023

84

82

Gullspång

2023

78

83

Gävle

2012

64

84

Göteborg

2011

42

85

Göteborg

2014

39

86

Göteborg

2017

36

87

Göteborg

2023

36

88

Götene

2023

70

89

Habo

2012

78

90

Hagfors

2014

86

91

Hagfors

2023

76

92

Hallsberg

2017

80

93

Hallsberg

2023

77

94

Halmstad

2012

60

95

Halmstad

2014

60

96

Halmstad

2018

62

97

Hammarö

2014

69

98

Hammarö

2023

65

99

Haninge

2015

54

100

Haninge

2019

60

101

Helsingborg

2013

57

102

Helsingborg

2018

53

103

Helsingborg

2023

48

104

Herrljunga

2023

81

105

Hjo

2023

74

106

Huddinge

2015

50

107

Huddinge

2019

51

108

Hultsfred

2012

74

109

Hylte

2014

71

110

Hällefors

2017

71

111

Hällefors

2023

67

112

Härryda

2017

66

113

Härryda

2023

63

114

Hässleholm

2018

66

115

Hässleholm

2023

59

116

Höganäs

2013

72

117

Höganäs

2018

68

118

Höganäs

2023

62

119

Högsby

2012

82

120

Hörby

2018

68

121

Hörby

2023

64

122

Höör

2018

64

123

Höör

2023

55

124

Järfälla

2015

52

125

Järfälla

2019

49

126

Jönköping

2014

68

127

Jönköping

2019

62

128

Kalmar

2012

66

129

Karlsborg

2023

74

130

Karlshamn

2012

75

131

Karlshamn

2019

70

132

Karlskoga

2017

73

133

Karlskoga

2023

66

134

Karlskrona

2012

69

135

Karlskrona

2019

71

136

Karlstad

2014

59

137

Karlstad

2023

53

138

Katrineholm

2019

56

139

Kil

2014

79

140

Kil

2023

65

141

Kinda

2014

73

142

Kinda

2023

72

143

Klippan

2018

80

144

Klippan

2023

72

145

Kristianstad

2018

66

146

Kristianstad

2023

60

147

Kristinehamn

2014

71

148

Kristinehamn

2023

68

149

Kumla

2017

73

150

Kumla

2023

69

151

Kungsbacka

2014

78

152

Kungsbacka

2023

71

153

Kungälv

2017

71

154

Kungälv

2023

70

155

Kävlinge

2013

76

156

Kävlinge

2018

68

157

Kävlinge

2023

63

158

Laholm

2014

74

159

Landskrona

2013

57

160

Landskrona

2018

50

161

Landskrona

2023

50

162

Laxå

2017

76

163

Laxå

2023

68

164

Lekeberg

2017

82

165

Lekeberg

2023

73

166

Lerum

2017

69

167

Lerum

2023

71

168

Lessebo

2012

59

169

Lidingö

2015

50

170

Lidingö

2019

49

171

Lidköping

2023

65

172

Lilla Edet

2017

68

173

Lilla Edet

2023

77

174

Lindesberg

2017

70

175

Lindesberg

2023

70

176

Linköping

2014

50

177

Linköping

2023

47

178

Ljungby

2012

68

179

Ljusnarsberg

2017

80

180

Ljusnarsberg

2023

83

181

Lomma

2013

70

182

Lomma

2018

61

183

Lomma

2023

58

184

Ludvika

2014

67

185

Luleå

2015

61

186

Luleå

2020

66

187

Lund

2013

39

188

Lund

2018

34

189

Lund

2023

32

190

Lysekil

2023

69

191

Malmö

2013

40

192

Malmö

2018

34

193

Malmö

2023

30

194

Mariestad

2023

71

195

Mark

2017

67

196

Mark

2023

80

197

Markaryd

2012

69

198

Mellerud

2017

53

199

Mellerud

2023

75

200

Mjölby

2014

65

201

Mjölby

2023

66

202

Motala

2014

64

203

Motala

2023

65

204

Mullsjö

2012

71

205

Munkedal

2023

82

206

Munkfors

2014

85

207

Munkfors

2023

74

208

Mölndal

2017

56

209

Mölndal

2023

53

210

Mönsterås

2012

73

211

Mörbylånga

2012

76

212

Nacka

2015

44

213

Nacka

2019

51

214

Nora

2017

77

215

Nora

2023

76

216

Norrköping

2014

56

217

Norrköping

2023

60

218

Norrtälje

2015

65

219

Norrtälje

2019

63

220

Nybro

2012

68

221

Nykvarn

2015

70

222

Nykvarn

2019

82

223

Nyköping

2019

58

224

Nynäshamn

2015

59

225

Nynäshamn

2019

56

226

Nässjö

2012

70

227

Olofström

2012

76

228

Olofström

2019

74

229

Orust

2017

87

230

Orust

2023

83

231

Osby

2018

71

232

Osby

2023

77

233

Oskarshamn

2012

70

234

Oxelösund

2019

58

235

Partille

2017

61

236

Partille

2023

52

237

Perstorp

2018

67

238

Perstorp

2023

76

239

Piteå

2011

79

240

Piteå

2023

68

241

Ronneby

2012

78

242

Ronneby

2019

74

243

Salem

2015

57

244

Salem

2019

64

245

Sigtuna

2015

58

246

Sigtuna

2019

57

247

Simrishamn

2018

64

248

Simrishamn

2023

68

249

Sjöbo

2013

78

250

Sjöbo

2018

75

251

Sjöbo

2023

78

252

Skara

2023

77

253

Skurup

2018

65

254

Skurup

2023

66

255

Skövde

2023

64

256

Smedjebacken

2014

79

257

Sollentuna

2015

55

258

Sollentuna

2019

55

259

Solna

2015

29

260

Solna

2019

20

261

Sotenäs

2023

73

262

Staffanstorp

2013

67

263

Staffanstorp

2018

61

264

Staffanstorp

2023

61

265

Stenungsund

2017

73

266

Stenungsund

2023

74

267

Stockholm

2015

26

268

Stockholm

2019

23

269

Storfors

2014

86

270

Storfors

2023

81

271

Strängnäs

2012

67

272

Strängnäs

2019

70

273

Strömstad

2023

71

274

Sundbyberg

2015

33

275

Sundbyberg

2019

32

276

Sundsvall

2016

71

277

Sundsvall

2023

68

278

Sunne

2014

79

279

Sunne

2023

79

280

Svalöv

2018

72

281

Svalöv

2023

69

282

Svedala

2013

71

283

Svedala

2018

67

284

Svedala

2023

68

285

Svenljunga

2023

81

286

Säffle

2014

79

287

Säffle

2023

78

288

Sävsjö

2012

76

289

Söderköping

2014

72

290

Söderköping

2023

72

291

Södertälje

2015

59

292

Södertälje

2019

63

293

Sölvesborg

2012

73

294

Sölvesborg

2019

73

295

Tanum

2023

81

296

Tibro

2023

76

297

Tidaholm

2023

75

298

Tingsryd

2012

76

299

Tjörn

2017

79

300

Tjörn

2023

79

301

Tomelilla

2013

76

302

Tomelilla

2018

74

303

Tomelilla

2023

68

304

Torsby

2014

87

305

Torsby

2023

81

306

Torsås

2012

77

307

Tranemo

2023

76

308

Tranås

2012

65

309

Trelleborg

2013

67

310

Trelleborg

2018

67

311

Trelleborg

2023

59

312

Trollhättan

2017

65

313

Trollhättan

2023

59

314

Trosa

2019

74

315

Tyresö

2015

50

316

Tyresö

2019

55

317

Täby

2015

54

318

Täby

2019

58

319

Töreboda

2023

73

320

Uddevalla

2017

72

321

Uddevalla

2023

70

322

Ulricehamn

2023

79

323

Umeå

2014

58

324

Upplands Väsby

2015

57

325

Upplands Väsby

2019

62

326

Upplands-Bro

2015

59

327

Upplands-Bro

2019

47

328

Uppsala

2015

37

329

Uppvidinge

2012

68

330

Vadstena

2014

62

331

Vadstena

2023

65

332

Vaggeryd

2012

73

333

Valdemarsvik

2014

77

334

Valdemarsvik

2023

73

335

Vallentuna

2015

65

336

Vallentuna

2019

64

337

Vara

2023

78

338

Varberg

2014

61

339

Vaxholm

2015

57

340

Vaxholm

2019

45

341

Vellinge

2013

71

342

Vellinge

2018

68

343

Vellinge

2023

60

344

Vetlanda

2012

74

345

Vimmerby

2012

74

346

Vingåker

2019

63

347

Vårgårda

2023

74

348

Vänersborg

2017

62

349

Vänersborg

2023

71

350

Värmdö

2015

59

351

Värmdö

2019

54

352

Värnamo

2012

70

353

Västervik

2012

65

354

Västerås

2016

66

355

Västerås

2023

63

356

Växjö

2012

62

357

Ydre

2014

73

358

Ydre

2023

70

359

Ystad

2013

66

360

Ystad

2018

63

361

Ystad

2023

62

362

Åmål

2023

71

363

Årjäng

2014

85

364

Årjäng

2023

81

365

Åstorp

2018

65

366

Åstorp

2023

67

367

Åtvidaberg

2014

67

368

Åtvidaberg

2023

75

369

Älmhult

2012

70

370

Ängelholm

2018

67

371

Ängelholm

2023

62

372

Öckerö

2017

56

373

Öckerö

2023

59

374

Ödeshög

2014

72

375

Ödeshög

2023

75

376

Örebro

2017

56

377

Örebro

2023

51

378

Örkelljunga

2018

71

379

Örkelljunga

2023

76

380

Örnsköldsvik

2009

77

381

Österåker

2015

64

382

Österåker

2019

52

383

Östra Göinge

2013

76

384

Östra Göinge

2018

66

385

Östra Göinge

2023

72

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-09-10