Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator N. B3.G. 1

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Riket 2006 53
1 Riket 2011 54
2 Riket 2012 53
3 Riket 2013 52
4 Riket 2014 53
5 Riket 2015 53
6 Riket 2016 54
7 Riket 2019 52
8 Riket 2020 54
9 Riket 2021 55
10 Riket 2022 54
11 Riket 2023 54
12 Ale 2017 62
13 Ale 2023 68
14 Alingsås 2017 51
15 Alingsås 2023 59
16 Alvesta 2012 71
17 Aneby 2012 79
18 Arvika 2014 74
19 Arvika 2023 70
20 Askersund 2017 82
21 Askersund 2023 78
22 Bengtsfors 2023 78
23 Bjuv 2018 61
24 Bjuv 2023 66
25 Bollebygd 2017 66
26 Bollebygd 2023 71
27 Borgholm 2012 71
28 Borlänge 2018 67
29 Borås 2017 59
30 Borås 2023 63
31 Botkyrka 2015 52
32 Botkyrka 2019 54
33 Boxholm 2014 67
34 Boxholm 2023 76
35 Bromölla 2018 75
36 Bromölla 2023 75
37 Burlöv 2013 61
38 Burlöv 2018 55
39 Burlöv 2023 50
40 Båstad 2013 74
41 Båstad 2018 73
42 Båstad 2023 69
43 Dals-Ed 2023 81
44 Danderyd 2015 52
45 Danderyd 2019 55
46 Degerfors 2017 73
47 Degerfors 2023 68
48 Eda 2014 83
49 Eda 2023 83
50 Ekerö 2015 59
51 Ekerö 2019 56
52 Eksjö 2012 66
53 Emmaboda 2012 76
54 Enköping 2017 67
55 Eskilstuna 2015 64
56 Eskilstuna 2019 61
57 Eskilstuna 2021 71
58 Eslöv 2013 65
59 Eslöv 2018 59
60 Eslöv 2023 60
61 Essunga 2023 85
62 Falkenberg 2014 63
63 Falköping 2014 69
64 Falköping 2023 70
65 Falun 2018 64
66 Filipstad 2014 75
67 Filipstad 2023 79
68 Finspång 2014 64
69 Finspång 2023 66
70 Flen 2019 61
71 Flen 2022 75
72 Forshaga 2014 80
73 Forshaga 2023 73
74 Färgelanda 2023 82
75 Gislaved 2012 77
76 Gnesta 2019 58
77 Gnosjö 2012 75
78 Gotland 2018 55
79 Grums 2014 83
80 Grums 2023 77
81 Grästorp 2023 84
82 Gullspång 2023 78
83 Gävle 2012 64
84 Göteborg 2011 42
85 Göteborg 2014 39
86 Göteborg 2017 36
87 Göteborg 2023 36
88 Götene 2023 70
89 Habo 2012 78
90 Hagfors 2014 86
91 Hagfors 2023 76
92 Hallsberg 2017 80
93 Hallsberg 2023 77
94 Halmstad 2012 60
95 Halmstad 2014 60
96 Halmstad 2018 62
97 Hammarö 2014 69
98 Hammarö 2023 65
99 Haninge 2015 54
100 Haninge 2019 60
101 Helsingborg 2013 57
102 Helsingborg 2018 53
103 Helsingborg 2023 48
104 Herrljunga 2023 81
105 Hjo 2023 74
106 Huddinge 2015 50
107 Huddinge 2019 51
108 Hultsfred 2012 74
109 Hylte 2014 71
110 Hällefors 2017 71
111 Hällefors 2023 67
112 Härryda 2017 66
113 Härryda 2023 63
114 Hässleholm 2018 66
115 Hässleholm 2023 59
116 Höganäs 2013 72
117 Höganäs 2018 68
118 Höganäs 2023 62
119 Högsby 2012 82
120 Hörby 2018 68
121 Hörby 2023 64
122 Höör 2018 64
123 Höör 2023 55
124 Järfälla 2015 52
125 Järfälla 2019 49
126 Jönköping 2014 68
127 Jönköping 2019 62
128 Kalmar 2012 66
129 Karlsborg 2023 74
130 Karlshamn 2012 75
131 Karlshamn 2019 70
132 Karlskoga 2017 73
133 Karlskoga 2023 66
134 Karlskrona 2012 69
135 Karlskrona 2019 71
136 Karlstad 2014 59
137 Karlstad 2023 53
138 Katrineholm 2019 56
139 Kil 2014 79
140 Kil 2023 65
141 Kinda 2014 73
142 Kinda 2023 72
143 Klippan 2018 80
144 Klippan 2023 72
145 Kristianstad 2018 66
146 Kristianstad 2023 60
147 Kristinehamn 2014 71
148 Kristinehamn 2023 68
149 Kumla 2017 73
150 Kumla 2023 69
151 Kungsbacka 2014 78
152 Kungsbacka 2023 71
153 Kungälv 2017 71
154 Kungälv 2023 70
155 Kävlinge 2013 76
156 Kävlinge 2018 68
157 Kävlinge 2023 63
158 Laholm 2014 74
159 Landskrona 2013 57
160 Landskrona 2018 50
161 Landskrona 2023 50
162 Laxå 2017 76
163 Laxå 2023 68
164 Lekeberg 2017 82
165 Lekeberg 2023 73
166 Lerum 2017 69
167 Lerum 2023 71
168 Lessebo 2012 59
169 Lidingö 2015 50
170 Lidingö 2019 49
171 Lidköping 2023 65
172 Lilla Edet 2017 68
173 Lilla Edet 2023 77
174 Lindesberg 2017 70
175 Lindesberg 2023 70
176 Linköping 2014 50
177 Linköping 2023 47
178 Ljungby 2012 68
179 Ljusnarsberg 2017 80
180 Ljusnarsberg 2023 83
181 Lomma 2013 70
182 Lomma 2018 61
183 Lomma 2023 58
184 Ludvika 2014 67
185 Luleå 2015 61
186 Luleå 2020 66
187 Lund 2013 39
188 Lund 2018 34
189 Lund 2023 32
190 Lysekil 2023 69
191 Malmö 2013 40
192 Malmö 2018 34
193 Malmö 2023 30
194 Mariestad 2023 71
195 Mark 2017 67
196 Mark 2023 80
197 Markaryd 2012 69
198 Mellerud 2017 53
199 Mellerud 2023 75
200 Mjölby 2014 65
201 Mjölby 2023 66
202 Motala 2014 64
203 Motala 2023 65
204 Mullsjö 2012 71
205 Munkedal 2023 82
206 Munkfors 2014 85
207 Munkfors 2023 74
208 Mölndal 2017 56
209 Mölndal 2023 53
210 Mönsterås 2012 73
211 Mörbylånga 2012 76
212 Nacka 2015 44
213 Nacka 2019 51
214 Nora 2017 77
215 Nora 2023 76
216 Norrköping 2014 56
217 Norrköping 2023 60
218 Norrtälje 2015 65
219 Norrtälje 2019 63
220 Nybro 2012 68
221 Nykvarn 2015 70
222 Nykvarn 2019 82
223 Nyköping 2019 58
224 Nynäshamn 2015 59
225 Nynäshamn 2019 56
226 Nässjö 2012 70
227 Olofström 2012 76
228 Olofström 2019 74
229 Orust 2017 87
230 Orust 2023 83
231 Osby 2018 71
232 Osby 2023 77
233 Oskarshamn 2012 70
234 Oxelösund 2019 58
235 Partille 2017 61
236 Partille 2023 52
237 Perstorp 2018 67
238 Perstorp 2023 76
239 Piteå 2011 79
240 Piteå 2023 68
241 Ronneby 2012 78
242 Ronneby 2019 74
243 Salem 2015 57
244 Salem 2019 64
245 Sigtuna 2015 58
246 Sigtuna 2019 57
247 Simrishamn 2018 64
248 Simrishamn 2023 68
249 Sjöbo 2013 78
250 Sjöbo 2018 75
251 Sjöbo 2023 78
252 Skara 2023 77
253 Skurup 2018 65
254 Skurup 2023 66
255 Skövde 2023 64
256 Smedjebacken 2014 79
257 Sollentuna 2015 55
258 Sollentuna 2019 55
259 Solna 2015 29
260 Solna 2019 20
261 Sotenäs 2023 73
262 Staffanstorp 2013 67
263 Staffanstorp 2018 61
264 Staffanstorp 2023 61
265 Stenungsund 2017 73
266 Stenungsund 2023 74
267 Stockholm 2015 26
268 Stockholm 2019 23
269 Storfors 2014 86
270 Storfors 2023 81
271 Strängnäs 2012 67
272 Strängnäs 2019 70
273 Strömstad 2023 71
274 Sundbyberg 2015 33
275 Sundbyberg 2019 32
276 Sundsvall 2016 71
277 Sundsvall 2023 68
278 Sunne 2014 79
279 Sunne 2023 79
280 Svalöv 2018 72
281 Svalöv 2023 69
282 Svedala 2013 71
283 Svedala 2018 67
284 Svedala 2023 68
285 Svenljunga 2023 81
286 Säffle 2014 79
287 Säffle 2023 78
288 Sävsjö 2012 76
289 Söderköping 2014 72
290 Söderköping 2023 72
291 Södertälje 2015 59
292 Södertälje 2019 63
293 Sölvesborg 2012 73
294 Sölvesborg 2019 73
295 Tanum 2023 81
296 Tibro 2023 76
297 Tidaholm 2023 75
298 Tingsryd 2012 76
299 Tjörn 2017 79
300 Tjörn 2023 79
301 Tomelilla 2013 76
302 Tomelilla 2018 74
303 Tomelilla 2023 68
304 Torsby 2014 87
305 Torsby 2023 81
306 Torsås 2012 77
307 Tranemo 2023 76
308 Tranås 2012 65
309 Trelleborg 2013 67
310 Trelleborg 2018 67
311 Trelleborg 2023 59
312 Trollhättan 2017 65
313 Trollhättan 2023 59
314 Trosa 2019 74
315 Tyresö 2015 50
316 Tyresö 2019 55
317 Täby 2015 54
318 Täby 2019 58
319 Töreboda 2023 73
320 Uddevalla 2017 72
321 Uddevalla 2023 70
322 Ulricehamn 2023 79
323 Umeå 2014 58
324 Upplands Väsby 2015 57
325 Upplands Väsby 2019 62
326 Upplands-Bro 2015 59
327 Upplands-Bro 2019 47
328 Uppsala 2015 37
329 Uppvidinge 2012 68
330 Vadstena 2014 62
331 Vadstena 2023 65
332 Vaggeryd 2012 73
333 Valdemarsvik 2014 77
334 Valdemarsvik 2023 73
335 Vallentuna 2015 65
336 Vallentuna 2019 64
337 Vara 2023 78
338 Varberg 2014 61
339 Vaxholm 2015 57
340 Vaxholm 2019 45
341 Vellinge 2013 71
342 Vellinge 2018 68
343 Vellinge 2023 60
344 Vetlanda 2012 74
345 Vimmerby 2012 74
346 Vingåker 2019 63
347 Vårgårda 2023 74
348 Vänersborg 2017 62
349 Vänersborg 2023 71
350 Värmdö 2015 59
351 Värmdö 2019 54
352 Värnamo 2012 70
353 Västervik 2012 65
354 Västerås 2016 66
355 Västerås 2023 63
356 Växjö 2012 62
357 Ydre 2014 73
358 Ydre 2023 70
359 Ystad 2013 66
360 Ystad 2018 63
361 Ystad 2023 62
362 Åmål 2023 71
363 Årjäng 2014 85
364 Årjäng 2023 81
365 Åstorp 2018 65
366 Åstorp 2023 67
367 Åtvidaberg 2014 67
368 Åtvidaberg 2023 75
369 Älmhult 2012 70
370 Ängelholm 2018 67
371 Ängelholm 2023 62
372 Öckerö 2017 56
373 Öckerö 2023 59
374 Ödeshög 2014 72
375 Ödeshög 2023 75
376 Örebro 2017 56
377 Örebro 2023 51
378 Örkelljunga 2018 71
379 Örkelljunga 2023 76
380 Örnsköldsvik 2009 77
381 Österåker 2015 64
382 Österåker 2019 52
383 Östra Göinge 2013 76
384 Östra Göinge 2018 66
385 Östra Göinge 2023 72
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28