Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med bil

Indikator K. H.B3. G

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Essunga  85 2023
1 Grästorp  84 2023
2 Orust  83 2023
3 Eda  83 2023
4 Ljusnarsberg  83 2023
5 Färgelanda  82 2023
6 Nykvarn  82 2019
7 Högsby  82 2012
8 Munkedal  82 2023
9 Årjäng  81 2023
10 Tanum  81 2023
11 Herrljunga  81 2023
12 Svenljunga  81 2023
13 Dals-Ed  81 2023
14 Torsby  81 2023
15 Storfors  81 2023
16 Mark  80 2023
17 Filipstad  79 2023
18 Smedjebacken  79 2014
19 Tjörn  79 2023
20 Sunne  79 2023
21 Ulricehamn  79 2023
22 Aneby  79 2012
23 Habo  78 2012
24 Bengtsfors  78 2023
25 Gullspång  78 2023
26 Säffle  78 2023
27 Vara  78 2023
28 Sjöbo  78 2023
29 Askersund  78 2023
30 Grums  77 2023
31 Lilla Edet  77 2023
32 Skara  77 2023
33 Osby  77 2023
34 Hallsberg  77 2023
35 Örnsköldsvik  77 2009
36 Gislaved  77 2012
37 Torsås  77 2012
38 Örkelljunga  76 2023
39 Boxholm  76 2023
40 Tranemo  76 2023
41 Emmaboda  76 2012
42 Tingsryd  76 2012
43 Tibro  76 2023
44 Sävsjö  76 2012
45 Hagfors  76 2023
46 Perstorp  76 2023
47 Nora  76 2023
48 Mörbylånga  76 2012
49 Åtvidaberg  75 2023
50 Mellerud  75 2023
51 Tidaholm  75 2023
52 Ödeshög  75 2023
53 Flen  75 2022
54 Bromölla  75 2023
55 Gnosjö  75 2012
56 Vetlanda  74 2012
57 Stenungsund  74 2023
58 Trosa  74 2019
59 Hjo  74 2023
60 Hultsfred  74 2012
61 Ronneby  74 2019
62 Olofström  74 2019
63 Vimmerby  74 2012
64 Laholm  74 2014
65 Karlsborg  74 2023
66 Munkfors  74 2023
67 Vårgårda  74 2023
68 Sölvesborg  73 2019
69 Sotenäs  73 2023
70 Valdemarsvik  73 2023
71 Forshaga  73 2023
72 Vaggeryd  73 2012
73 Töreboda  73 2023
74 Lekeberg  73 2023
75 Mönsterås  73 2012
76 Östra Göinge  72 2023
77 Kinda  72 2023
78 Klippan  72 2023
79 Söderköping  72 2023
80 Hylte  71 2014
81 Strömstad  71 2023
82 Alvesta  71 2012
83 Lerum  71 2023
84 Bollebygd  71 2023
85 Åmål  71 2023
86 Kungsbacka  71 2023
87 Mariestad  71 2023
88 Karlskrona  71 2019
89 Mullsjö  71 2012
90 Vänersborg  71 2023
91 Borgholm  71 2012
92 Eskilstuna  71 2021
93 Nässjö  70 2012
94 Strängnäs  70 2019
95 Falköping  70 2023
96 Ydre  70 2023
97 Värnamo  70 2012
98 Kungälv  70 2023
99 Lindesberg  70 2023
100 Älmhult  70 2012
101 Karlshamn  70 2019
102 Götene  70 2023
103 Oskarshamn  70 2012
104 Uddevalla  70 2023
105 Arvika  70 2023
106 Båstad  69 2023
107 Kumla  69 2023
108 Lysekil  69 2023
109 Markaryd  69 2012
110 Svalöv  69 2023
111 Tomelilla  68 2023
112 Laxå  68 2023
113 Degerfors  68 2023
114 Simrishamn  68 2023
115 Piteå  68 2023
116 Sundsvall  68 2023
117 Ale  68 2023
118 Svedala  68 2023
119 Kristinehamn  68 2023
120 Uppvidinge  68 2012
121 Ljungby  68 2012
122 Nybro  68 2012
123 Borlänge  67 2018
124 Ludvika  67 2014
125 Hällefors  67 2023
126 Åstorp  67 2023
127 Enköping  67 2017
128 Skurup  66 2023
129 Eksjö  66 2012
130 Kalmar  66 2012
131 Karlskoga  66 2023
132 Bjuv  66 2023
133 Mjölby  66 2023
134 Luleå  66 2020
135 Finspång  66 2023
136 Västervik  65 2012
137 Lidköping  65 2023
138 Kil  65 2023
139 Motala  65 2023
140 Hammarö  65 2023
141 Tranås  65 2012
142 Vadstena  65 2023
143 Gävle  64 2012
144 Salem  64 2019
145 Vallentuna  64 2019
146 Hörby  64 2023
147 Falun  64 2018
148 Skövde  64 2023
149 Norrtälje  63 2019
150 Kävlinge  63 2023
151 Västerås  63 2023
152 Härryda  63 2023
153 Vingåker  63 2019
154 Borås  63 2023
155 Södertälje  63 2019
156 Falkenberg  63 2014
157 Ängelholm  62 2023
158 Jönköping  62 2019
159 Halmstad  62 2018
160 Höganäs  62 2023
161 Växjö  62 2012
162 Ystad  62 2023
163 Upplands Väsby  62 2019
164 Staffanstorp  61 2023
165 Varberg  61 2014
166 Norrköping  60 2023
167 Kristianstad  60 2023
168 Vellinge  60 2023
169 Eslöv  60 2023
170 Haninge  60 2019
171 Trelleborg  59 2023
172 Alingsås  59 2023
173 Hässleholm  59 2023
174 Trollhättan  59 2023
175 Lessebo  59 2012
176 Öckerö  59 2023
177 Täby  58 2019
178 Lomma  58 2023
179 Gnesta  58 2019
180 Nyköping  58 2019
181 Oxelösund  58 2019
182 Umeå  58 2014
183 Sigtuna  57 2019
184 Katrineholm  56 2019
185 Ekerö  56 2019
186 Nynäshamn  56 2019
187 Tyresö  55 2019
188 Danderyd  55 2019
189 Gotland  55 2018
190 Sollentuna  55 2019
191 Höör  55 2023
192 Värmdö  54 2019
193 Botkyrka  54 2019
194 Riket  54 2023
195 Karlstad  53 2023
196 Mölndal  53 2023
197 Partille  52 2023
198 Österåker  52 2019
199 Nacka  51 2019
200 Örebro  51 2023
201 Huddinge  51 2019
202 Landskrona  50 2023
203 Burlöv  50 2023
204 Lidingö  49 2019
205 Järfälla  49 2019
206 Helsingborg  48 2023
207 Linköping  47 2023
208 Upplands-Bro  47 2019
209 Vaxholm  45 2019
210 Uppsala  37 2015
211 Göteborg  36 2023
212 Sundbyberg  32 2019
213 Lund  32 2023
214 Malmö  30 2023
215 Stockholm  23 2019
216 Solna  20 2019
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. Åren 2022-2023 skedde en gradvis återgång till förhållandena före pandemin. Det återstår att se om trenden med minskat bilresande som var på väg att inledas före pandemin fortsätter.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28