Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med bil

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Orust  87,0 2017
Torsby  87,0 2014
Storfors  86,0 2014
Hagfors  86,0 2014
Munkfors  85,0 2014
Årjäng  85,0 2014
Grums  83,0 2014
Eda  83,0 2014
Askersund  82,0 2017
Högsby  82,0 2012
Lekeberg  82,0 2017
Nykvarn  82,0 2019
Ljusnarsberg  80,0 2017
Hallsberg  80,0 2017
Klippan  80,0 2018
Forshaga  80,0 2014
Aneby  79,0 2012
Kil  79,0 2014
Piteå  79,0 2011
Smedjebacken  79,0 2014
Sunne  79,0 2014
Säffle  79,0 2014
Tjörn  79,0 2017
Kungsbacka  78,0 2014
Habo  78,0 2012
Gislaved  77,0 2012
Nora  77,0 2017
Torsås  77,0 2012
Valdemarsvik  77,0 2014
Örnsköldsvik  77,0 2009
Tingsryd  76,0 2012
Mörbylånga  76,0 2012
Laxå  76,0 2017
Sävsjö  76,0 2012
Emmaboda  76,0 2012
Gnosjö  75,0 2012
Filipstad  75,0 2014
Bromölla  75,0 2018
Sjöbo  75,0 2018
Olofström  74,0 2019
Ronneby  74,0 2019
Laholm  74,0 2014
Arvika  74,0 2014
Hultsfred  74,0 2012
Tomelilla  74,0 2018
Trosa  74,0 2019
Vetlanda  74,0 2012
Vimmerby  74,0 2012
Vaggeryd  73,0 2012
Ydre  73,0 2014
Sölvesborg  73,0 2019
Karlskoga  73,0 2017
Kinda  73,0 2014
Båstad  73,0 2018
Degerfors  73,0 2017
Kumla  73,0 2017
Mönsterås  73,0 2012
Stenungsund  73,0 2017
Söderköping  72,0 2014
Svalöv  72,0 2018
Uddevalla  72,0 2017
Ödeshög  72,0 2014
Örkelljunga  71,0 2018
Sundsvall  71,0 2016
Osby  71,0 2018
Mullsjö  71,0 2012
Borgholm  71,0 2012
Alvesta  71,0 2012
Kungälv  71,0 2017
Kristinehamn  71,0 2014
Karlskrona  71,0 2019
Hylte  71,0 2014
Hällefors  71,0 2017
Karlshamn  70,0 2019
Lindesberg  70,0 2017
Oskarshamn  70,0 2012
Nässjö  70,0 2012
Strängnäs  70,0 2019
Älmhult  70,0 2012
Värnamo  70,0 2012
Lerum  69,0 2017
Markaryd  69,0 2012
Hammarö  69,0 2014
Falköping  69,0 2014
Hörby  68,0 2018
Kävlinge  68,0 2018
Höganäs  68,0 2018
Lilla Edet  68,0 2017
Ljungby  68,0 2012
Nybro  68,0 2012
Uppvidinge  68,0 2012
Vellinge  68,0 2018
Åtvidaberg  67,0 2014
Ängelholm  67,0 2018
Trelleborg  67,0 2018
Perstorp  67,0 2018
Svedala  67,0 2018
Ludvika  67,0 2014
Mark  67,0 2017
Enköping  67,0 2017
Boxholm  67,0 2014
Bollebygd  66,0 2017
Eksjö  66,0 2012
Kalmar  66,0 2012
Kristianstad  66,0 2018
Härryda  66,0 2017
Hässleholm  66,0 2018
Luleå  66,0 2020
Västerås  66,0 2016
Östra Göinge  66,0 2018
Åstorp  65,0 2018
Västervik  65,0 2012
Trollhättan  65,0 2017
Tranås  65,0 2012
Mjölby  65,0 2014
Skurup  65,0 2018
Simrishamn  64,0 2018
Salem  64,0 2019
Motala  64,0 2014
Höör  64,0 2018
Falun  64,0 2018
Finspång  64,0 2014
Vallentuna  64,0 2019
Vingåker  63,0 2019
Ystad  63,0 2018
Falkenberg  63,0 2014
Norrtälje  63,0 2019
Södertälje  63,0 2019
Ale  62,0 2017
Halmstad  62,0 2018
Jönköping  62,0 2019
Växjö  62,0 2012
Vänersborg  62,0 2017
Vadstena  62,0 2014
Upplands Väsby  62,0 2019
Varberg  61,0 2014
Bjuv  61,0 2018
Eskilstuna  61,0 2019
Flen  61,0 2019
Staffanstorp  61,0 2018
Partille  61,0 2017
Lomma  61,0 2018
Haninge  60,0 2019
Karlstad  59,0 2014
Eslöv  59,0 2018
Borås  59,0 2017
Lessebo  59,0 2012
Nyköping  58,0 2019
Oxelösund  58,0 2019
Gnesta  58,0 2019
Täby  58,0 2019
Umeå  58,0 2014
Sigtuna  57,0 2019
Nynäshamn  56,0 2019
Norrköping  56,0 2014
Mölndal  56,0 2017
Ekerö  56,0 2019
Katrineholm  56,0 2019
Öckerö  56,0 2017
Örebro  56,0 2017
Tyresö  55,0 2019
Gotland  55,0 2018
Burlöv  55,0 2018
Danderyd  55,0 2019
Sollentuna  55,0 2019
Riket  54,8 2021
Botkyrka  54,0 2019
Värmdö  54,0 2019
Helsingborg  53,0 2018
Mellerud  53,0 2017
Österåker  52,0 2019
Nacka  51,0 2019
Huddinge  51,0 2019
Alingsås  51,0 2017
Landskrona  50,0 2018
Linköping  50,0 2014
Lidingö  49,0 2019
Järfälla  49,0 2019
Gävle  48,0 2018
Upplands-Bro  47,0 2019
Vaxholm  45,0 2019
Uppsala  37,0 2015
Göteborg  36,0 2017
Lund  34,0 2018
Malmö  34,0 2018
Sundbyberg  32,0 2019
Stockholm  23,0 2019
Solna  20,0 2019
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Om vi bortser från den pandemirelaterade uppgången år 2020 skulle detta i bästa fall kunna vara inledningen på en nedåtgående trend.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började dock försiktigt vända nedåt redan ett par år före pandemin. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglas även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kan tyvärr ses i statistiken.

Alla dessa trenden avbröts dock av pandemin. Det återstår att se om de nu kommer att fortsätta efter ett hack i kurvan, eller om utvecklingen tar en ny riktning.

Övriga kommentarer
Siffrorna för riket som helhet är hämtad från de nationella resvaneundersökningarna. De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar.

Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.G
Uppdaterad: 2022-05-30