Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Fördelning av energianvändningen för inrikes transporter

Fördelning av den använda mängden drivmedelsenergi på olika transportslag i Sverige
Mätområde Datum Värde (%)
Vägtrafik 2006 91,0
Vägtrafik 2007 92,2
Vägtrafik 2008 92,0
Vägtrafik 2009 92,0
Vägtrafik 2010 92,0
Vägtrafik 2011 92,0
Vägtrafik 2012 91,8
Vägtrafik 2013 91,7
Vägtrafik 2014 91,7
Vägtrafik 2015 91,9
Vägtrafik 2016 91,9
Vägtrafik 2017 92,0
Vägtrafik 2018 91,8
Vägtrafik 2019 91,8
Vägtrafik 2020 92,5
Vägtrafik 2021 92,8
Vägtrafik 2022 92,4
Bantrafik 2006 3,4
Bantrafik 2007 3,3
Bantrafik 2008 3,4
Bantrafik 2009 3,4
Bantrafik 2010 3,4
Bantrafik 2011 3,4
Bantrafik 2012 3,5
Bantrafik 2013 3,6
Bantrafik 2014 3,6
Bantrafik 2015 3,5
Bantrafik 2016 3,5
Bantrafik 2017 3,4
Bantrafik 2018 3,5
Bantrafik 2019 3,5
Bantrafik 2020 3,8
Bantrafik 2021 3,6
Bantrafik 2022 3,8
Inrikes flyg 2006 3,4
Inrikes flyg 2007 2,2
Inrikes flyg 2008 2,3
Inrikes flyg 2009 2,3
Inrikes flyg 2010 2,3
Inrikes flyg 2011 2,3
Inrikes flyg 2012 2,4
Inrikes flyg 2013 2,4
Inrikes flyg 2014 2,4
Inrikes flyg 2015 2,3
Inrikes flyg 2016 2,3
Inrikes flyg 2017 2,3
Inrikes flyg 2018 2,4
Inrikes flyg 2019 2,4
Inrikes flyg 2020 1,3
Inrikes flyg 2021 1,3
Inrikes flyg 2022 1,3
Inrikes sjöfart 2006 2,2
Inrikes sjöfart 2007 2,2
Inrikes sjöfart 2008 2,3
Inrikes sjöfart 2009 2,3
Inrikes sjöfart 2010 2,3
Inrikes sjöfart 2011 2,3
Inrikes sjöfart 2012 2,4
Inrikes sjöfart 2013 2,4
Inrikes sjöfart 2014 2,4
Inrikes sjöfart 2015 2,3
Inrikes sjöfart 2016 2,3
Inrikes sjöfart 2017 2,3
Inrikes sjöfart 2018 2,4
Inrikes sjöfart 2019 2,4
Inrikes sjöfart 2020 2,5
Inrikes sjöfart 2021 2,6
Inrikes sjöfart 2022 2,5
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.

Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.

Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.

År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.

År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.

År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.

Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.

Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.

Indikator N.K.1.3
Uppdaterad: 2024-03-22