Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar sådant underlag för laddhybrider, och det beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Vi räknar därför inte med laddhybrider i denna indikator. Elbilar antas i genomsnitt förbruka 20 kWh/100 km. Denna siffra är troligen något för hög, men påverkar än så länge endast marginellt indikatorn H2A eftersom så få elbilar säljs (se här).

Analys
År 2017 skedde ett mycket besvärande trendskifte för nya bilars energiffektivitet, som för första gången försämras jämfört med föregående år. Det beror på en ökande andel bensinbilar på den energieffektivare dieselns bekostnad, och att detta inte vägs upp av en ökande andel elbilar. Därtill sker ett fortsatt skifte från mer konventionella fordonstyper till SUV:ar och andra livsstilsfordon, som typiskt är något mindre energieffektiva.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator N.H.2.A
Uppdaterad: 2018-08-24