Energianvändning för inrikes transporter
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (MWh/capita) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2006 |
9,8 |
1 |
Totalt |
2007 |
9,8 |
2 |
Totalt |
2008 |
9,5 |
3 |
Totalt |
2009 |
9,3 |
4 |
Totalt |
2010 |
9,4 |
5 |
Totalt |
2011 |
9,3 |
6 |
Totalt |
2012 |
8,9 |
7 |
Totalt |
2013 |
8,7 |
8 |
Totalt |
2014 |
8,6 |
9 |
Totalt |
2015 |
8,7 |
10 |
Totalt |
2016 |
8,6 |
11 |
Totalt |
2017 |
8,6 |
12 |
Totalt |
2018 |
8,3 |
13 |
Totalt |
2019 |
8,2 |
14 |
Totalt |
2020 |
7,7 |
15 |
Totalt |
2021 |
7,9 |
16 |
Totalt |
2022 |
7,5 |
17 |
Vägtrafik |
2006 |
8,9 |
18 |
Vägtrafik |
2007 |
9,0 |
19 |
Vägtrafik |
2008 |
8,8 |
20 |
Vägtrafik |
2009 |
8,6 |
21 |
Vägtrafik |
2010 |
8,6 |
22 |
Vägtrafik |
2011 |
8,5 |
23 |
Vägtrafik |
2012 |
8,2 |
24 |
Vägtrafik |
2013 |
8,0 |
25 |
Vägtrafik |
2014 |
7,9 |
26 |
Vägtrafik |
2015 |
8,0 |
27 |
Vägtrafik |
2016 |
7,9 |
28 |
Vägtrafik |
2017 |
7,9 |
29 |
Vägtrafik |
2018 |
7,6 |
30 |
Vägtrafik |
2019 |
7,6 |
31 |
Vägtrafik |
2020 |
7,1 |
32 |
Vägtrafik |
2021 |
7,4 |
33 |
Vägtrafik |
2022 |
6,9 |
34 |
Bantrafik |
2006 |
0,3 |
35 |
Bantrafik |
2007 |
0,3 |
36 |
Bantrafik |
2008 |
0,3 |
37 |
Bantrafik |
2009 |
0,3 |
38 |
Bantrafik |
2010 |
0,3 |
39 |
Bantrafik |
2011 |
0,3 |
40 |
Bantrafik |
2012 |
0,3 |
41 |
Bantrafik |
2013 |
0,3 |
42 |
Bantrafik |
2014 |
0,3 |
43 |
Bantrafik |
2015 |
0,3 |
44 |
Bantrafik |
2016 |
0,3 |
45 |
Bantrafik |
2017 |
0,3 |
46 |
Bantrafik |
2018 |
0,3 |
47 |
Bantrafik |
2019 |
0,3 |
48 |
Bantrafik |
2020 |
0,3 |
49 |
Bantrafik |
2021 |
0,3 |
50 |
Bantrafik |
2022 |
0,3 |
51 |
Inrikes flyg |
2006 |
0,3 |
52 |
Inrikes flyg |
2007 |
0,2 |
53 |
Inrikes flyg |
2008 |
0,2 |
54 |
Inrikes flyg |
2009 |
0,2 |
55 |
Inrikes flyg |
2010 |
0,2 |
56 |
Inrikes flyg |
2011 |
0,2 |
57 |
Inrikes flyg |
2012 |
0,2 |
58 |
Inrikes flyg |
2013 |
0,2 |
59 |
Inrikes flyg |
2014 |
0,2 |
60 |
Inrikes flyg |
2015 |
0,2 |
61 |
Inrikes flyg |
2016 |
0,2 |
62 |
Inrikes flyg |
2017 |
0,2 |
63 |
Inrikes flyg |
2018 |
0,2 |
64 |
Inrikes flyg |
2019 |
0,2 |
65 |
Inrikes flyg |
2020 |
0,1 |
66 |
Inrikes flyg |
2021 |
0,1 |
67 |
Inrikes flyg |
2022 |
0,1 |
68 |
Inrikes sjöfart |
2006 |
0,2 |
69 |
Inrikes sjöfart |
2007 |
0,2 |
70 |
Inrikes sjöfart |
2008 |
0,2 |
71 |
Inrikes sjöfart |
2009 |
0,2 |
72 |
Inrikes sjöfart |
2010 |
0,2 |
73 |
Inrikes sjöfart |
2011 |
0,2 |
74 |
Inrikes sjöfart |
2012 |
0,2 |
75 |
Inrikes sjöfart |
2013 |
0,2 |
76 |
Inrikes sjöfart |
2014 |
0,2 |
77 |
Inrikes sjöfart |
2015 |
0,2 |
78 |
Inrikes sjöfart |
2016 |
0,2 |
79 |
Inrikes sjöfart |
2017 |
0,2 |
80 |
Inrikes sjöfart |
2018 |
0,2 |
81 |
Inrikes sjöfart |
2019 |
0,2 |
82 |
Inrikes sjöfart |
2020 |
0,2 |
83 |
Inrikes sjöfart |
2021 |
0,2 |
84 |
Inrikes sjöfart |
2022 |
0,2 |
Kommentar
Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.
Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.
Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.
År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.
År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.
År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.
Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.
Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.