Energianvändning för inrikes transporter
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (MWh/capita) |
---|---|---|---|
0 | Totalt | 2006 | 9,8 |
1 | Totalt | 2007 | 9,8 |
2 | Totalt | 2008 | 9,5 |
3 | Totalt | 2009 | 9,3 |
4 | Totalt | 2010 | 9,4 |
5 | Totalt | 2011 | 9,3 |
6 | Totalt | 2012 | 8,9 |
7 | Totalt | 2013 | 8,7 |
8 | Totalt | 2014 | 8,6 |
9 | Totalt | 2015 | 8,7 |
10 | Totalt | 2016 | 8,6 |
11 | Totalt | 2017 | 8,6 |
12 | Totalt | 2018 | 8,3 |
13 | Totalt | 2019 | 8,2 |
14 | Totalt | 2020 | 7,7 |
15 | Totalt | 2021 | 7,9 |
16 | Totalt | 2022 | 7,5 |
17 | Vägtrafik | 2006 | 8,9 |
18 | Vägtrafik | 2007 | 9,0 |
19 | Vägtrafik | 2008 | 8,8 |
20 | Vägtrafik | 2009 | 8,6 |
21 | Vägtrafik | 2010 | 8,6 |
22 | Vägtrafik | 2011 | 8,5 |
23 | Vägtrafik | 2012 | 8,2 |
24 | Vägtrafik | 2013 | 8,0 |
25 | Vägtrafik | 2014 | 7,9 |
26 | Vägtrafik | 2015 | 8,0 |
27 | Vägtrafik | 2016 | 7,9 |
28 | Vägtrafik | 2017 | 7,9 |
29 | Vägtrafik | 2018 | 7,6 |
30 | Vägtrafik | 2019 | 7,6 |
31 | Vägtrafik | 2020 | 7,1 |
32 | Vägtrafik | 2021 | 7,4 |
33 | Vägtrafik | 2022 | 6,9 |
34 | Bantrafik | 2006 | 0,3 |
35 | Bantrafik | 2007 | 0,3 |
36 | Bantrafik | 2008 | 0,3 |
37 | Bantrafik | 2009 | 0,3 |
38 | Bantrafik | 2010 | 0,3 |
39 | Bantrafik | 2011 | 0,3 |
40 | Bantrafik | 2012 | 0,3 |
41 | Bantrafik | 2013 | 0,3 |
42 | Bantrafik | 2014 | 0,3 |
43 | Bantrafik | 2015 | 0,3 |
44 | Bantrafik | 2016 | 0,3 |
45 | Bantrafik | 2017 | 0,3 |
46 | Bantrafik | 2018 | 0,3 |
47 | Bantrafik | 2019 | 0,3 |
48 | Bantrafik | 2020 | 0,3 |
49 | Bantrafik | 2021 | 0,3 |
50 | Bantrafik | 2022 | 0,3 |
51 | Inrikes flyg | 2006 | 0,3 |
52 | Inrikes flyg | 2007 | 0,2 |
53 | Inrikes flyg | 2008 | 0,2 |
54 | Inrikes flyg | 2009 | 0,2 |
55 | Inrikes flyg | 2010 | 0,2 |
56 | Inrikes flyg | 2011 | 0,2 |
57 | Inrikes flyg | 2012 | 0,2 |
58 | Inrikes flyg | 2013 | 0,2 |
59 | Inrikes flyg | 2014 | 0,2 |
60 | Inrikes flyg | 2015 | 0,2 |
61 | Inrikes flyg | 2016 | 0,2 |
62 | Inrikes flyg | 2017 | 0,2 |
63 | Inrikes flyg | 2018 | 0,2 |
64 | Inrikes flyg | 2019 | 0,2 |
65 | Inrikes flyg | 2020 | 0,1 |
66 | Inrikes flyg | 2021 | 0,1 |
67 | Inrikes flyg | 2022 | 0,1 |
68 | Inrikes sjöfart | 2006 | 0,2 |
69 | Inrikes sjöfart | 2007 | 0,2 |
70 | Inrikes sjöfart | 2008 | 0,2 |
71 | Inrikes sjöfart | 2009 | 0,2 |
72 | Inrikes sjöfart | 2010 | 0,2 |
73 | Inrikes sjöfart | 2011 | 0,2 |
74 | Inrikes sjöfart | 2012 | 0,2 |
75 | Inrikes sjöfart | 2013 | 0,2 |
76 | Inrikes sjöfart | 2014 | 0,2 |
77 | Inrikes sjöfart | 2015 | 0,2 |
78 | Inrikes sjöfart | 2016 | 0,2 |
79 | Inrikes sjöfart | 2017 | 0,2 |
80 | Inrikes sjöfart | 2018 | 0,2 |
81 | Inrikes sjöfart | 2019 | 0,2 |
82 | Inrikes sjöfart | 2020 | 0,2 |
83 | Inrikes sjöfart | 2021 | 0,2 |
84 | Inrikes sjöfart | 2022 | 0,2 |
Kommentar
Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.
Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.
Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.
År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.
År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.
År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.
Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.
Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.