Gå direkt till sidans innehåll

Energianvändning för inrikes transporter

Indikator N. K.1. 2

Använd mängd drivmedelsenergi per capita i olika transportslag i Sverige (MWh/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (MWh/capita)

0

Inrikes sjöfart

2006

0,2

1

Inrikes sjöfart

2007

0,2

2

Inrikes sjöfart

2008

0,2

3

Inrikes sjöfart

2009

0,2

4

Inrikes sjöfart

2010

0,2

5

Inrikes sjöfart

2011

0,2

6

Inrikes sjöfart

2012

0,2

7

Inrikes sjöfart

2013

0,2

8

Inrikes sjöfart

2014

0,2

9

Inrikes sjöfart

2015

0,2

10

Inrikes sjöfart

2016

0,2

11

Inrikes sjöfart

2017

0,2

12

Inrikes sjöfart

2018

0,2

13

Inrikes sjöfart

2019

0,2

14

Inrikes sjöfart

2020

0,2

15

Inrikes sjöfart

2021

0,2

16

Inrikes sjöfart

2022

0,2

Kommentar

Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.

Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.

Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.

År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.

År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.

År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.

Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.

Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.

Uppdaterad: 2024-04-09