Fördelning av energianvändningen för inrikes transporter
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Inrikes sjöfart | 2006 | 2,2 |
1 | Inrikes sjöfart | 2007 | 2,2 |
2 | Inrikes sjöfart | 2008 | 2,3 |
3 | Inrikes sjöfart | 2009 | 2,3 |
4 | Inrikes sjöfart | 2010 | 2,3 |
5 | Inrikes sjöfart | 2011 | 2,3 |
6 | Inrikes sjöfart | 2012 | 2,4 |
7 | Inrikes sjöfart | 2013 | 2,4 |
8 | Inrikes sjöfart | 2014 | 2,4 |
9 | Inrikes sjöfart | 2015 | 2,3 |
10 | Inrikes sjöfart | 2016 | 2,3 |
11 | Inrikes sjöfart | 2017 | 2,3 |
12 | Inrikes sjöfart | 2018 | 2,4 |
13 | Inrikes sjöfart | 2019 | 2,4 |
14 | Inrikes sjöfart | 2020 | 2,5 |
15 | Inrikes sjöfart | 2021 | 2,6 |
16 | Inrikes sjöfart | 2022 | 2,5 |
Kommentar
Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.
Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.
Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.
År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.
År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.
År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.
Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.
Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.