Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av energianvändningen för inrikes transporter

Indikator N. K.1. 3

Fördelning av den använda mängden drivmedelsenergi på olika transportslag i Sverige

Senaste värdet:
3,8 % (2022)
Utgångsvärde:
3,4 % (2010)

Kommentar

Dataunderlaget utgör Sveriges officiella statistik över energianvändningen i transportsektorn, och motsvarar långperiodisk statistik som publiceras av Energimyndigheten med drygt ett års fördröjning. Den kan inte jämföras direkt med den statistik som presenteras i indikatorn över energianvändningen i vägtrafiken, uppdelad i fossil och förnybar energi.

Analys
Vägtrafiken använder den helt dominerande mängden drivmedelsenergi i transportsekotrn, och är också det trafikslag som släpper ut överlägset mest växthusgaser.

Den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi i vägtrafiken minskade bara långsamt från år 2006 fram till pandemin år 2020. Detta kan sättas i samband med att körsträckorna i personbil och lastbil inte minskade, och att utvecklingen mot energieffektivare fordon stannade av.

År 2020 minskade den sammanlagda användningen av drivmedelsenergi påtagligt, främst beroende på att körsträckorna i personbil minskade under covid-pandemin.
Användningen av förnybara drivmedel minskade endast marginellt, vilket medförde att andelen förnybara drivmedel nådde en rekordnivå.

År 2021 ökade energianvändningen igen, beroende på att körsträckorna i personbil studsade tillbaka uppåt. Andelen förnybara drivmedel nådde återigen rekordnivå.

År 2022 sjönk energianvändningen igen. Till detta bidrog en accelererande ökning av användningen av el som drivmedel i vägtrafiken. Denna användning är dock fortfarande liten, och utgjorde drygt 1,3 procent av drivmedelsenergin i vägtrafiken år 2022. Andra bidragande skäl till den minskande användningen av drivmedel kan vara ökad tankning av svenska fordon i grannländer och en fortsatt utveckling mot allt energieffektivare fordon. Den genomsnittliga energiförbrukningen i nyregistrerade personbilar sjönk 12 procent från år 2021 till 2022.

Fördelningen mellan fossil och förnybar energi i vägtrafiken visas här.

Kommunal energistatistik
Energianvändningen per capita i transportsektorn i alla svenska kommuner redovisas den kommunala indikatorn K1_KH. Lägg märke till att energianvändningen i transportsektorn för riket som helhet som används i denna kommunala indikator för att jämföra med energianvändningen i de enskilda kommunerna inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror troligen på något olika avgränsningar.

Uppdaterad: 2024-03-22