Gå direkt till sidans innehåll

Klimatpåverkan från transportsektorn

Indikator N. H.0. 2

Klimatpåverkan från inrikes transporter, jämförd med 2010 års värde samt målet för år 2030 (miljoner ton CO2e)

Rad-id Datum Värde (miljoner ton CO2e)

0

2006

20,83

1

2007

21,14

2

2008

20,69

3

2009

20,3

4

2010

20,5

5

2011

20,08

6

2012

18,94

7

2013

18,51

8

2014

18,1

9

2015

18,19

10

2016

17,49

11

2017

17,09

12

2018

16,4

13

2019

16,32

14

2020

15,2

15

2021

15,21

16

2022

13,57

17

2023

13,45

Kommentar

Om utsläppen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 70 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta dalande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om utsläppen minskar snabbare rör vi oss ned i det gröna fältet. Minskar de långsammare stiger kurvan upp i det vita fältet.

Klimatpåverkan från inrikes flygresor räknas ej med eftersom dessa ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter och ej räknas med i underlaget till motsvarande mål H0.

Utvecklingen analyseras under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

OBS Siffran för år 2023 är preliminär

Övriga kommentarer
Underlaget är hämtat från Svergies officiella utsläppsstatistik, som redovisas av Naturvårdsverket med knappt ett års fördröjning.

Klimatpåverkan från de olika trafikslagen i transportsektorn visas i indikator K3, och klimatpåverkan från olika fordonstyper i vägtrafiken visas i indikator K4.

Uppdaterad: 2024-11-28