Gå direkt till sidans innehåll

Klimatpåverkan från transportsektorn

Indikator N. H.0. 2

Klimatpåverkan från inrikes transporter, jämförd med 2010 års värde samt målet för år 2030 (miljoner ton CO2e)

Rad-id Datum Värde (miljoner ton CO2e)
0 2006 20,83
1 2007 21,14
2 2008 20,69
3 2009 20,3
4 2010 20,5
5 2011 20,08
6 2012 18,94
7 2013 18,51
8 2014 18,1
9 2015 18,19
10 2016 17,49
11 2017 17,09
12 2018 16,4
13 2019 16,32
14 2020 15,2
15 2021 15,21
16 2022 13,57
17 2023 13,45
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik)

Kommentar

Om utsläppen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 70 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta dalande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om utsläppen minskar snabbare rör vi oss ned i det gröna fältet. Minskar de långsammare stiger kurvan upp i det vita fältet.

Klimatpåverkan från inrikes flygresor räknas ej med eftersom dessa ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter och ej räknas med i underlaget till motsvarande mål H0.

Utvecklingen analyseras under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

OBS Siffran för år 2023 är preliminär

Övriga kommentarer
Underlaget är hämtat från Svergies officiella utsläppsstatistik, som redovisas av Naturvårdsverket med knappt ett års fördröjning.

Klimatpåverkan från de olika trafikslagen i transportsektorn visas i indikator K3, och klimatpåverkan från olika fordonstyper i vägtrafiken visas i indikator K4.

Uppdaterad: 2024-11-28