Klimatpåverkan från transportsektorn
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (miljoner ton CO2e) |
---|---|---|
0 | 2006 | 20,83 |
1 | 2007 | 21,14 |
2 | 2008 | 20,69 |
3 | 2009 | 20,3 |
4 | 2010 | 20,5 |
5 | 2011 | 20,08 |
6 | 2012 | 18,94 |
7 | 2013 | 18,51 |
8 | 2014 | 18,1 |
9 | 2015 | 18,19 |
10 | 2016 | 17,49 |
11 | 2017 | 17,09 |
12 | 2018 | 16,4 |
13 | 2019 | 16,32 |
14 | 2020 | 15,2 |
15 | 2021 | 15,21 |
16 | 2022 | 13,57 |
17 | 2023 | 13,45 |
Kommentar
Om utsläppen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 70 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta dalande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om utsläppen minskar snabbare rör vi oss ned i det gröna fältet. Minskar de långsammare stiger kurvan upp i det vita fältet.
Klimatpåverkan från inrikes flygresor räknas ej med eftersom dessa ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter och ej räknas med i underlaget till motsvarande mål H0.
Utvecklingen analyseras under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.
OBS Siffran för år 2023 är preliminär
Övriga kommentarer
Underlaget är hämtat från Svergies officiella utsläppsstatistik, som redovisas av Naturvårdsverket med knappt ett års fördröjning.
Klimatpåverkan från de olika trafikslagen i transportsektorn visas i indikator K3, och klimatpåverkan från olika fordonstyper i vägtrafiken visas i indikator K4.