Gå direkt till sidans innehåll

Andel gång, cykel och kollektivtrafik

Indikator N. H.5. 2

Procentuell andel av färdsträckan i Sverige som sker med gång, cykel eller landbaserad kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gammal beräkningsmetod

2006

18,7

1

Gammal beräkningsmetod

2007

18,9

2

Gammal beräkningsmetod

2008

19,5

3

Gammal beräkningsmetod

2009

19,8

4

Gammal beräkningsmetod

2010

20,0

5

Gammal beräkningsmetod

2011

20,1

6

Gammal beräkningsmetod

2012

20,4

7

Gammal beräkningsmetod

2013

20,6

8

Gammal beräkningsmetod

2014

20,5

9

Gammal beräkningsmetod

2015

20,7

10

Gammal beräkningsmetod

2016

20,5

11

Gammal beräkningsmetod

2017

20,6

12

Gammal beräkningsmetod

2018

20,9

13

Gammal beräkningsmetod

2019

21,7

Kommentar

Med andelen av färdsträckan menas andelen av det totala persontransportarbetet i Sverige, där även inrikes flyg och sjöfart räknas in (men inte flyg och sjöfart med utrikes destination eller transittrafik). Miljömålsberedningen har föreslagit målet att denna andel ska nå minst 25 % år 2025.

År 2019 ändrade Trafikanalys (Trafa) sin metod att beräkna det transportarbete med olika färdmedel som ligger till grund för denna indikator. Trafa har beräknat transportarbetet retroaktivt tillbaka 2016 med den nya metoden. Här visar vi överlappande måluppfyllelser beräknade enligt både den nya och den gamla metoden. Den största skillnaden är att persontransportarbetet med bil skrivits ned. Det gör att andelen färdsträcka med gång, cykel och kollektivtrafik ökar med den nya beräkningsmetoden, att vi automatiskt kommit närmare målet.

Mer bakgrund till detta mål ges under diagrammet som visar grad av måluppfyllelse. Där ges också en kortfattad analys av utvecklingen.

Se också indikatorerna B3B och B3C, där andelen färdsträcka delas upp i gång och cykel (B3B) respektive kollektivtrafik (B3C).

Uppdaterad: 2024-07-15