Gå direkt till sidans innehåll

Använd mängd fordonsgas

Indikator N. B2.C. 2

Energimängd biogas och naturgas som använts som drivmedel (TWh)

Rad-id Mätområde Datum Värde (TWh)

0

Totalt

2006

0,45

1

Totalt

2007

0,56

2

Totalt

2008

0,60

3

Totalt

2009

0,69

4

Totalt

2010

0,94

5

Totalt

2011

1,23

6

Totalt

2012

1,43

7

Totalt

2013

1,50

8

Totalt

2014

1,61

9

Totalt

2015

1,60

10

Totalt

2016

1,58

11

Totalt

2017

1,51

12

Totalt

2018

1,67

13

Totalt

2019

1,68

14

Totalt

2020

1,32

15

Totalt

2021

1,74

16

Totalt

2022

1,85

17

Totalt

2023

2,00

18

Biogas

2006

0,23

19

Biogas

2007

0,28

20

Biogas

2008

0,33

21

Biogas

2009

0,41

22

Biogas

2010

0,57

23

Biogas

2011

0,73

24

Biogas

2012

0,81

25

Biogas

2013

0,87

26

Biogas

2014

0,97

27

Biogas

2015

1,13

28

Biogas

2016

1,15

29

Biogas

2017

1,29

30

Biogas

2018

1,56

31

Biogas

2019

1,58

32

Biogas

2020

1,28

33

Biogas

2021

1,70

34

Biogas

2022

1,77

35

Biogas

2023

1,92

36

Naturgas

2006

0,22

37

Naturgas

2007

0,28

38

Naturgas

2008

0,27

39

Naturgas

2009

0,28

40

Naturgas

2010

0,37

41

Naturgas

2011

0,50

42

Naturgas

2012

0,62

43

Naturgas

2013

0,63

44

Naturgas

2014

0,64

45

Naturgas

2015

0,47

46

Naturgas

2016

0,43

47

Naturgas

2017

0,21

48

Naturgas

2018

0,12

49

Naturgas

2019

0,09

50

Naturgas

2020

0,04

51

Naturgas

2021

0,03

52

Naturgas

2022

0,08

53

Naturgas

2023

0,09

Kommentar

Den sammanlagda användningen av förnybar drivmedelsenergi per capita visas i indikator K1, och jämförs där med användningen av fossil drivmedelsenergi.

Andelen biogas i fordonsgasen visas i indikator B2E.

Denna statistik över fordonsgas (CBG/CNG) inkluderar även den biogas och naturgas som används i flytande form (LBG/LNG).

Analys
Den använda mängden fordonsgas ökade fram till och med år 2014, men har sedan dess stagnerat. År 2020 minskade dock mängden såld biogas tillfälligt, delvis som en följd av pandemin. Andelen biogas i fordonsgasen fortsatte att öka och nådde hela 98 procent år 2020 och 2021. År 2022 var den förnybara andelen 97 procent.

Även om den höga andelen biogas är glädjande signalerar den också att efterfrågan på fordonsgas måste skjuta fart igen för att undvika att användningen av biogas stagnerar. För att efterfrågan på gas ska öka måste försäljningen av gasfordon öka. Antalet sålda gasbilar har dock minskat gradvis. Detta har medfört att antalet gasbilar på svenska vägar har minskat något.

Det bonus-malus system som infördes 1 juli 2018 gav hopp om att trenden skulle vända, eftersom det innefattade en gasbilspremie på 10 000 kr. Regeringen tog dock bort denna bonus hösten 2022. I förspelet till Rysslands invasion av Ukraina skenade naturgaspriset i Europa, vilket drog med sig biogaspriset uppåt på många håll i Sverige. Det drabbade försäljningen. Ytterligare ett bakslag kom i EU-domstolen, som våren 2023 underkände den svenska skattebefrielsen av biogas på grund av formella fel i processen då den beviljades.

EU-kommissionen har dock sedan dess öppnat upp för generella stastsstöd av denna typ för att påskynda övergången till förnybar energi. Det innebär att skattebefrielsen kan återinföras. Naturgaspriset har under år 2023 sjunkit till mer normala nivåer, vilket lett till sjunkande biogaspriser. Det är också hoppingivande för biogasens framtid att det finns ett produktionsstöd för uppgradering av biogas till fordonsgaskvalitet.

Övriga kommentarer
Dataunderlaget hämtades till och med år 2016 från Energimyndighetens årliga rapport Transportsektorns energianvändning, där den kortperiodiska statistiken användes. Energimyndigheten har dock valt att inte fortsätta publiceringen av denna kortperiodiska statistik. Från och med år 2017 använder vi i största möjliga mån samma källmaterial som Energimyndigheten tidigare använde till denna rapport, så att den statistik som presenteras här ska bli jämförbar över tid. Se här för ytterligare detaljer.

På grund av problem med den löpande rapporteringen av mängder levererade drivmedel till Energimyndigheten efter ett metodbyte används en annan datakälla från och med år 2018 jämfört med tidigare år. Sedan dess används istället data rapporterade av drivmedelsbolagen för hela föregående år enligt drivmedelslagen, hållbarhetslagen och reduktionsplikten, sammanställda i rapporterna Drivmedel 2018, Drivmedel 2019, och så vidare. Skillnaden mellan de två datakällorna när det gäller förnybar andel ligger på några få tiondels procentenheter, men jämförelser med tidigare år får ändå göras med viss försiktighet.

Uppdaterad: 2024-07-17