Gå direkt till sidans innehåll

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.E. 2

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Falkenberg  31,7 2023
1 Hylte  31,7 2023
2 Kungsbacka  31,7 2023
3 Halmstad  31,7 2023
4 Varberg  31,7 2023
5 Laholm  31,7 2023
6 Täby  30,5 2023
7 Nykvarn  30,5 2023
8 Sigtuna  30,5 2023
9 Botkyrka  30,5 2023
10 Vaxholm  30,5 2023
11 Södertälje  30,5 2023
12 Solna  30,5 2023
13 Nacka  30,5 2023
14 Danderyd  30,5 2023
15 Haninge  30,5 2023
16 Huddinge  30,5 2023
17 Sundbyberg  30,5 2023
18 Vallentuna  30,5 2023
19 Stockholm  30,5 2023
20 Järfälla  30,5 2023
21 Ekerö  30,5 2023
22 Upplands Väsby  30,5 2023
23 Upplands-Bro  30,5 2023
24 Sollentuna  30,5 2023
25 Österåker  30,5 2023
26 Värmdö  30,5 2023
27 Norrtälje  30,5 2023
28 Tyresö  30,5 2023
29 Salem  30,5 2023
30 Lidingö  30,5 2023
31 Nynäshamn  30,5 2023
32 Timrå  27,8 2023
33 Kramfors  27,8 2023
34 Ånge  27,8 2023
35 Sollefteå  27,8 2023
36 Örnsköldsvik  27,8 2023
37 Sundsvall  27,8 2023
38 Härnösand  27,8 2023
39 Vaggeryd  26,4 2023
40 Sävsjö  26,4 2023
41 Värnamo  26,4 2023
42 Aneby  26,4 2023
43 Tranås  26,4 2023
44 Vetlanda  26,4 2023
45 Jönköping  26,4 2023
46 Gislaved  26,4 2023
47 Nässjö  26,4 2023
48 Habo  26,4 2023
49 Gnosjö  26,4 2023
50 Mullsjö  26,4 2023
51 Eksjö  26,4 2023
52 Lysekil  25,5 2023
53 Ale  25,5 2023
54 Alingsås  25,5 2023
55 Öckerö  25,5 2023
56 Åmål  25,5 2023
57 Bengtsfors  25,5 2023
58 Bollebygd  25,5 2023
59 Vänersborg  25,5 2023
60 Borås  25,5 2023
61 Dals-Ed  25,5 2023
62 Vara  25,5 2023
63 Essunga  25,5 2023
64 Ulricehamn  25,5 2023
65 Falköping  25,5 2023
66 Uddevalla  25,5 2023
67 Töreboda  25,5 2023
68 Trollhättan  25,5 2023
69 Färgelanda  25,5 2023
70 Grästorp  25,5 2023
71 Tranemo  25,5 2023
72 Vårgårda  25,5 2023
73 Gullspång  25,5 2023
74 Tjörn  25,5 2023
75 Göteborg  25,5 2023
76 Götene  25,5 2023
77 Tidaholm  25,5 2023
78 Tibro  25,5 2023
79 Tanum  25,5 2023
80 Herrljunga  25,5 2023
81 Hjo  25,5 2023
82 Svenljunga  25,5 2023
83 Strömstad  25,5 2023
84 Härryda  25,5 2023
85 Stenungsund  25,5 2023
86 Skövde  25,5 2023
87 Karlsborg  25,5 2023
88 Skara  25,5 2023
89 Partille  25,5 2023
90 Orust  25,5 2023
91 Kungälv  25,5 2023
92 Sotenäs  25,5 2023
93 Mölndal  25,5 2023
94 Lerum  25,5 2023
95 Munkedal  25,5 2023
96 Lidköping  25,5 2023
97 Lilla Edet  25,5 2023
98 Mellerud  25,5 2023
99 Mark  25,5 2023
100 Mariestad  25,5 2023
101 Trelleborg  24,7 2023
102 Eslöv  24,7 2023
103 Klippan  24,7 2023
104 Östra Göinge  24,7 2023
105 Osby  24,7 2023
106 Ystad  24,7 2023
107 Kristianstad  24,7 2023
108 Malmö  24,7 2023
109 Båstad  24,7 2023
110 Burlöv  24,7 2023
111 Bromölla  24,7 2023
112 Vellinge  24,7 2023
113 Örkelljunga  24,7 2023
114 Kävlinge  24,7 2023
115 Bjuv  24,7 2023
116 Åstorp  24,7 2023
117 Landskrona  24,7 2023
118 Höganäs  24,7 2023
119 Perstorp  24,7 2023
120 Hörby  24,7 2023
121 Höör  24,7 2023
122 Staffanstorp  24,7 2023
123 Hässleholm  24,7 2023
124 Svalöv  24,7 2023
125 Svedala  24,7 2023
126 Lomma  24,7 2023
127 Ängelholm  24,7 2023
128 Skurup  24,7 2023
129 Helsingborg  24,7 2023
130 Lund  24,7 2023
131 Sjöbo  24,7 2023
132 Simrishamn  24,7 2023
133 Tomelilla  24,7 2023
134 Riket  24,7 2023
135 Sölvesborg  24,7 2023
136 Ronneby  24,7 2023
137 Karlskrona  24,7 2023
138 Karlshamn  24,7 2023
139 Olofström  24,7 2023
140 Markaryd  23,9 2023
141 Tingsryd  23,9 2023
142 Alvesta  23,9 2023
143 Älmhult  23,9 2023
144 Lessebo  23,9 2023
145 Ljungby  23,9 2023
146 Uppvidinge  23,9 2023
147 Växjö  23,9 2023
148 Östhammar  21,2 2023
149 Knivsta  21,2 2023
150 Enköping  21,2 2023
151 Tierp  21,2 2023
152 Älvkarleby  21,2 2023
153 Uppsala  21,2 2023
154 Heby  21,2 2023
155 Håbo  21,2 2023
156 Gotland  20,2 2023
157 Vindeln  20,1 2023
158 Åsele  20,1 2023
159 Sorsele  20,1 2023
160 Lycksele  20,1 2023
161 Nordmaling  20,1 2023
162 Malå  20,1 2023
163 Bjurholm  20,1 2023
164 Norsjö  20,1 2023
165 Vännäs  20,1 2023
166 Vilhelmina  20,1 2023
167 Robertsfors  20,1 2023
168 Dorotea  20,1 2023
169 Skellefteå  20,1 2023
170 Umeå  20,1 2023
171 Storuman  20,1 2023
172 Köping  19,7 2023
173 Sala  19,7 2023
174 Västerås  19,7 2023
175 Norberg  19,7 2023
176 Arboga  19,7 2023
177 Surahammar  19,7 2023
178 Kungsör  19,7 2023
179 Fagersta  19,7 2023
180 Hallstahammar  19,7 2023
181 Skinnskatteberg  19,7 2023
182 Hammarö  19,2 2023
183 Grums  19,2 2023
184 Eda  19,2 2023
185 Årjäng  19,2 2023
186 Munkfors  19,2 2023
187 Kil  19,2 2023
188 Karlstad  19,2 2023
189 Arvika  19,2 2023
190 Hagfors  19,2 2023
191 Forshaga  19,2 2023
192 Säffle  19,2 2023
193 Filipstad  19,2 2023
194 Storfors  19,2 2023
195 Kristinehamn  19,2 2023
196 Torsby  19,2 2023
197 Sunne  19,2 2023
198 Gnesta  19,0 2023
199 Flen  19,0 2023
200 Strängnäs  19,0 2023
201 Vingåker  19,0 2023
202 Katrineholm  19,0 2023
203 Trosa  19,0 2023
204 Eskilstuna  19,0 2023
205 Nyköping  19,0 2023
206 Oxelösund  19,0 2023
207 Strömsund  18,1 2023
208 Härjedalen  18,1 2023
209 Krokom  18,1 2023
210 Ragunda  18,1 2023
211 Berg  18,1 2023
212 Bräcke  18,1 2023
213 Åre  18,1 2023
214 Östersund  18,1 2023
215 Degerfors  17,6 2023
216 Ljusnarsberg  17,6 2023
217 Lindesberg  17,6 2023
218 Lekeberg  17,6 2023
219 Nora  17,6 2023
220 Laxå  17,6 2023
221 Kumla  17,6 2023
222 Karlskoga  17,6 2023
223 Hällefors  17,6 2023
224 Hallsberg  17,6 2023
225 Askersund  17,6 2023
226 Örebro  17,6 2023
227 Boxholm  17,1 2023
228 Mjölby  17,1 2023
229 Valdemarsvik  17,1 2023
230 Ödeshög  17,1 2023
231 Linköping  17,1 2023
232 Kinda  17,1 2023
233 Vadstena  17,1 2023
234 Åtvidaberg  17,1 2023
235 Motala  17,1 2023
236 Ydre  17,1 2023
237 Finspång  17,1 2023
238 Norrköping  17,1 2023
239 Söderköping  17,1 2023
240 Nybro  16,1 2023
241 Mörbylånga  16,1 2023
242 Mönsterås  16,1 2023
243 Hultsfred  16,1 2023
244 Högsby  16,1 2023
245 Torsås  16,1 2023
246 Kalmar  16,1 2023
247 Emmaboda  16,1 2023
248 Borgholm  16,1 2023
249 Vimmerby  16,1 2023
250 Oskarshamn  16,1 2023
251 Västervik  16,1 2023
252 Säter  14,4 2023
253 Gagnef  14,4 2023
254 Hedemora  14,4 2023
255 Borlänge  14,4 2023
256 Malung-Sälen  14,4 2023
257 Falun  14,4 2023
258 Älvdalen  14,4 2023
259 Avesta  14,4 2023
260 Mora  14,4 2023
261 Leksand  14,4 2023
262 Orsa  14,4 2023
263 Ludvika  14,4 2023
264 Smedjebacken  14,4 2023
265 Rättvik  14,4 2023
266 Vansbro  14,4 2023
267 Övertorneå  14,3 2023
268 Haparanda  14,3 2023
269 Jokkmokk  14,3 2023
270 Kalix  14,3 2023
271 Kiruna  14,3 2023
272 Luleå  14,3 2023
273 Piteå  14,3 2023
274 Pajala  14,3 2023
275 Boden  14,3 2023
276 Älvsbyn  14,3 2023
277 Överkalix  14,3 2023
278 Gällivare  14,3 2023
279 Arvidsjaur  14,3 2023
280 Arjeplog  14,3 2023
281 Ovanåker  12,6 2023
282 Hofors  12,6 2023
283 Söderhamn  12,6 2023
284 Gävle  12,6 2023
285 Sandviken  12,6 2023
286 Nordanstig  12,6 2023
287 Ockelbo  12,6 2023
288 Ljusdal  12,6 2023
289 Hudiksvall  12,6 2023
290 Bollnäs  12,6 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2022 var denna beläggningsgrad 29 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

Analys
Det finns ingen långsiktig trend att beläggningsgraden i kollektivtrafiken ökar, även om en markant uppgång märktes år 2019. Det långsamt ökande resandet i kollektivtrafiken matchades ungefärligen av ett långsamt ökande utbud. Flera indikatorer pekade dock på att kollektivtrafiken vann särskilt mycket mark år 2019; uppenbarligen hann inte kapaciteten utökas för att möta denna snabbt ökande efterfrågan.

Den kraftiga nedgången i beläggningsgraden år 2020 och 2021 berodde på covid-pandemin. Oron för smitta i trånga utrymmen minskade resandet med kollektivtrafik, samtidigt som kapaciteten hölls uppe. Åt 2022 märktes en återhämtning, även om beläggningsgraden fortfarande var betydligt lägre än före pandemin.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Uppdaterad: 2024-11-28