Gå direkt till sidans innehåll

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Indikator N. B3.E. 2

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Varberg

 31,7

2023

1

Laholm

 31,7

2023

2

Kungsbacka

 31,7

2023

3

Halmstad

 31,7

2023

4

Falkenberg

 31,7

2023

5

Hylte

 31,7

2023

6

Värmdö

 30,5

2023

7

Salem

 30,5

2023

8

Nacka

 30,5

2023

9

Sigtuna

 30,5

2023

10

Vaxholm

 30,5

2023

11

Tyresö

 30,5

2023

12

Sundbyberg

 30,5

2023

13

Nynäshamn

 30,5

2023

14

Södertälje

 30,5

2023

15

Järfälla

 30,5

2023

16

Lidingö

 30,5

2023

17

Sollentuna

 30,5

2023

18

Ekerö

 30,5

2023

19

Nykvarn

 30,5

2023

20

Solna

 30,5

2023

21

Haninge

 30,5

2023

22

Täby

 30,5

2023

23

Stockholm

 30,5

2023

24

Botkyrka

 30,5

2023

25

Vallentuna

 30,5

2023

26

Österåker

 30,5

2023

27

Norrtälje

 30,5

2023

28

Huddinge

 30,5

2023

29

Danderyd

 30,5

2023

30

Upplands Väsby

 30,5

2023

31

Upplands-Bro

 30,5

2023

32

Härnösand

 27,8

2023

33

Ånge

 27,8

2023

34

Sollefteå

 27,8

2023

35

Timrå

 27,8

2023

36

Örnsköldsvik

 27,8

2023

37

Sundsvall

 27,8

2023

38

Kramfors

 27,8

2023

39

Gnosjö

 26,4

2023

40

Vetlanda

 26,4

2023

41

Vaggeryd

 26,4

2023

42

Aneby

 26,4

2023

43

Eksjö

 26,4

2023

44

Tranås

 26,4

2023

45

Gislaved

 26,4

2023

46

Sävsjö

 26,4

2023

47

Habo

 26,4

2023

48

Värnamo

 26,4

2023

49

Jönköping

 26,4

2023

50

Nässjö

 26,4

2023

51

Mullsjö

 26,4

2023

52

Tranemo

 25,5

2023

53

Grästorp

 25,5

2023

54

Gullspång

 25,5

2023

55

Mariestad

 25,5

2023

56

Svenljunga

 25,5

2023

57

Göteborg

 25,5

2023

58

Götene

 25,5

2023

59

Mölndal

 25,5

2023

60

Trollhättan

 25,5

2023

61

Falköping

 25,5

2023

62

Strömstad

 25,5

2023

63

Essunga

 25,5

2023

64

Ale

 25,5

2023

65

Töreboda

 25,5

2023

66

Stenungsund

 25,5

2023

67

Sotenäs

 25,5

2023

68

Uddevalla

 25,5

2023

69

Öckerö

 25,5

2023

70

Herrljunga

 25,5

2023

71

Hjo

 25,5

2023

72

Ulricehamn

 25,5

2023

73

Dals-Ed

 25,5

2023

74

Borås

 25,5

2023

75

Skövde

 25,5

2023

76

Vara

 25,5

2023

77

Skara

 25,5

2023

78

Bollebygd

 25,5

2023

79

Alingsås

 25,5

2023

80

Lerum

 25,5

2023

81

Härryda

 25,5

2023

82

Vårgårda

 25,5

2023

83

Åmål

 25,5

2023

84

Partille

 25,5

2023

85

Munkedal

 25,5

2023

86

Kungälv

 25,5

2023

87

Orust

 25,5

2023

88

Lidköping

 25,5

2023

89

Mark

 25,5

2023

90

Mellerud

 25,5

2023

91

Lilla Edet

 25,5

2023

92

Karlsborg

 25,5

2023

93

Lysekil

 25,5

2023

94

Tjörn

 25,5

2023

95

Färgelanda

 25,5

2023

96

Tidaholm

 25,5

2023

97

Vänersborg

 25,5

2023

98

Tibro

 25,5

2023

99

Bengtsfors

 25,5

2023

100

Tanum

 25,5

2023

101

Eslöv

 24,7

2023

102

Bjuv

 24,7

2023

103

Bromölla

 24,7

2023

104

Burlöv

 24,7

2023

105

Båstad

 24,7

2023

106

Helsingborg

 24,7

2023

107

Hässleholm

 24,7

2023

108

Höganäs

 24,7

2023

109

Hörby

 24,7

2023

110

Höör

 24,7

2023

111

Klippan

 24,7

2023

112

Kristianstad

 24,7

2023

113

Kävlinge

 24,7

2023

114

Landskrona

 24,7

2023

115

Lomma

 24,7

2023

116

Lund

 24,7

2023

117

Malmö

 24,7

2023

118

Osby

 24,7

2023

119

Perstorp

 24,7

2023

120

Simrishamn

 24,7

2023

121

Sjöbo

 24,7

2023

122

Skurup

 24,7

2023

123

Staffanstorp

 24,7

2023

124

Svalöv

 24,7

2023

125

Svedala

 24,7

2023

126

Tomelilla

 24,7

2023

127

Trelleborg

 24,7

2023

128

Vellinge

 24,7

2023

129

Ystad

 24,7

2023

130

Åstorp

 24,7

2023

131

Ängelholm

 24,7

2023

132

Örkelljunga

 24,7

2023

133

Östra Göinge

 24,7

2023

134

Riket

 24,7

2023

135

Karlshamn

 24,7

2023

136

Sölvesborg

 24,7

2023

137

Karlskrona

 24,7

2023

138

Ronneby

 24,7

2023

139

Olofström

 24,7

2023

140

Tingsryd

 23,9

2023

141

Alvesta

 23,9

2023

142

Uppvidinge

 23,9

2023

143

Växjö

 23,9

2023

144

Markaryd

 23,9

2023

145

Ljungby

 23,9

2023

146

Lessebo

 23,9

2023

147

Älmhult

 23,9

2023

148

Heby

 21,2

2023

149

Håbo

 21,2

2023

150

Uppsala

 21,2

2023

151

Östhammar

 21,2

2023

152

Enköping

 21,2

2023

153

Tierp

 21,2

2023

154

Knivsta

 21,2

2023

155

Älvkarleby

 21,2

2023

156

Gotland

 20,2

2023

157

Sorsele

 20,1

2023

158

Skellefteå

 20,1

2023

159

Åsele

 20,1

2023

160

Lycksele

 20,1

2023

161

Malå

 20,1

2023

162

Vännäs

 20,1

2023

163

Nordmaling

 20,1

2023

164

Bjurholm

 20,1

2023

165

Vindeln

 20,1

2023

166

Norsjö

 20,1

2023

167

Vilhelmina

 20,1

2023

168

Dorotea

 20,1

2023

169

Umeå

 20,1

2023

170

Storuman

 20,1

2023

171

Robertsfors

 20,1

2023

172

Norberg

 19,7

2023

173

Surahammar

 19,7

2023

174

Hallstahammar

 19,7

2023

175

Sala

 19,7

2023

176

Västerås

 19,7

2023

177

Skinnskatteberg

 19,7

2023

178

Köping

 19,7

2023

179

Kungsör

 19,7

2023

180

Arboga

 19,7

2023

181

Fagersta

 19,7

2023

182

Kristinehamn

 19,2

2023

183

Kil

 19,2

2023

184

Munkfors

 19,2

2023

185

Karlstad

 19,2

2023

186

Hammarö

 19,2

2023

187

Storfors

 19,2

2023

188

Hagfors

 19,2

2023

189

Sunne

 19,2

2023

190

Säffle

 19,2

2023

191

Grums

 19,2

2023

192

Forshaga

 19,2

2023

193

Torsby

 19,2

2023

194

Filipstad

 19,2

2023

195

Eda

 19,2

2023

196

Arvika

 19,2

2023

197

Årjäng

 19,2

2023

198

Oxelösund

 19,0

2023

199

Vingåker

 19,0

2023

200

Gnesta

 19,0

2023

201

Katrineholm

 19,0

2023

202

Eskilstuna

 19,0

2023

203

Trosa

 19,0

2023

204

Nyköping

 19,0

2023

205

Strängnäs

 19,0

2023

206

Flen

 19,0

2023

207

Bräcke

 18,1

2023

208

Härjedalen

 18,1

2023

209

Strömsund

 18,1

2023

210

Krokom

 18,1

2023

211

Åre

 18,1

2023

212

Ragunda

 18,1

2023

213

Berg

 18,1

2023

214

Östersund

 18,1

2023

215

Nora

 17,6

2023

216

Karlskoga

 17,6

2023

217

Ljusnarsberg

 17,6

2023

218

Askersund

 17,6

2023

219

Degerfors

 17,6

2023

220

Kumla

 17,6

2023

221

Hällefors

 17,6

2023

222

Lindesberg

 17,6

2023

223

Örebro

 17,6

2023

224

Lekeberg

 17,6

2023

225

Laxå

 17,6

2023

226

Hallsberg

 17,6

2023

227

Ödeshög

 17,1

2023

228

Linköping

 17,1

2023

229

Mjölby

 17,1

2023

230

Söderköping

 17,1

2023

231

Kinda

 17,1

2023

232

Finspång

 17,1

2023

233

Vadstena

 17,1

2023

234

Valdemarsvik

 17,1

2023

235

Boxholm

 17,1

2023

236

Norrköping

 17,1

2023

237

Ydre

 17,1

2023

238

Åtvidaberg

 17,1

2023

239

Motala

 17,1

2023

240

Mönsterås

 16,1

2023

241

Emmaboda

 16,1

2023

242

Borgholm

 16,1

2023

243

Oskarshamn

 16,1

2023

244

Kalmar

 16,1

2023

245

Torsås

 16,1

2023

246

Nybro

 16,1

2023

247

Vimmerby

 16,1

2023

248

Hultsfred

 16,1

2023

249

Högsby

 16,1

2023

250

Västervik

 16,1

2023

251

Mörbylånga

 16,1

2023

252

Smedjebacken

 14,4

2023

253

Ludvika

 14,4

2023

254

Avesta

 14,4

2023

255

Älvdalen

 14,4

2023

256

Malung-Sälen

 14,4

2023

257

Falun

 14,4

2023

258

Orsa

 14,4

2023

259

Rättvik

 14,4

2023

260

Säter

 14,4

2023

261

Mora

 14,4

2023

262

Leksand

 14,4

2023

263

Vansbro

 14,4

2023

264

Borlänge

 14,4

2023

265

Gagnef

 14,4

2023

266

Hedemora

 14,4

2023

267

Haparanda

 14,3

2023

268

Luleå

 14,3

2023

269

Överkalix

 14,3

2023

270

Boden

 14,3

2023

271

Pajala

 14,3

2023

272

Piteå

 14,3

2023

273

Arvidsjaur

 14,3

2023

274

Gällivare

 14,3

2023

275

Arjeplog

 14,3

2023

276

Kalix

 14,3

2023

277

Älvsbyn

 14,3

2023

278

Övertorneå

 14,3

2023

279

Jokkmokk

 14,3

2023

280

Kiruna

 14,3

2023

281

Sandviken

 12,6

2023

282

Hudiksvall

 12,6

2023

283

Nordanstig

 12,6

2023

284

Ovanåker

 12,6

2023

285

Gävle

 12,6

2023

286

Ockelbo

 12,6

2023

287

Ljusdal

 12,6

2023

288

Bollnäs

 12,6

2023

289

Hofors

 12,6

2023

290

Söderhamn

 12,6

2023

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2022 var denna beläggningsgrad 29 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

Analys
Det finns ingen långsiktig trend att beläggningsgraden i kollektivtrafiken ökar, även om en markant uppgång märktes år 2019. Det långsamt ökande resandet i kollektivtrafiken matchades ungefärligen av ett långsamt ökande utbud. Flera indikatorer pekade dock på att kollektivtrafiken vann särskilt mycket mark år 2019; uppenbarligen hann inte kapaciteten utökas för att möta denna snabbt ökande efterfrågan.

Den kraftiga nedgången i beläggningsgraden år 2020 och 2021 berodde på covid-pandemin. Oron för smitta i trånga utrymmen minskade resandet med kollektivtrafik, samtidigt som kapaciteten hölls uppe. Åt 2022 märktes en återhämtning, även om beläggningsgraden fortfarande var betydligt lägre än före pandemin.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Uppdaterad: 2024-07-22