Gå direkt till sidans innehåll

Resesträckor i svensk kollektivtrafik

Indikator N. B3.D. 3

Genomsnittlig resesträcka per capita med svensk landbaserad kollektivtrafik (km/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (km/capita)
0 Buss 2006 1024
1 Buss 2007 1026
2 Buss 2008 990
3 Buss 2009 989
4 Buss 2010 996
5 Buss 2011 1017
6 Buss 2012 997
7 Buss 2013 1007
8 Buss 2014 995
9 Buss 2015 998
10 Buss 2016 986
11 Buss 2017 986
12 Buss 2018 976
13 Buss 2019 974
14 Buss 2020 866
15 Buss 2021 849
16 Buss 2022 889
17 Buss 2023 911
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023

Kommentar

Med resesträckan per capita menas det sammanlagda persontransportarbetet i Sverige i det aktuella trafikslaget dividerat med antalet invånare.

Analys
Resandet med kollektivtrafik ökade gradvis från mätperiodens början år 2006 till år 2019. Detta märks både när vi räknar resesträckan i absoluta tal, och som andel av befolkningens sammanlagda resesträcka. Det avspeglar sig också i att andelen kollektivtrafikresor av det sammanlagda antal resor vi gör ökade.

Det är intressant att se att denna ökning uteslutande berodde på ett ökat resande med spårburen kollektivtrafik, medan resesträckan i buss per capita förblev i det närmaste oförändrad. Det är främst de lokala och regionala resorna med bantrafik som ökade i omfattning, med en imponerande uppgång på 67 procent mellan åren 2006 och 2019, räknat i resesträcka per capita. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att satsningarna också bar frukt i ökat resande.

År 2020 såg vi en kraftig tillbakagång i resandet med kollektivtrafik på grund av covid-pandemin, eftersom människor i betydande omfattning undvek kollektivtrafiken på grund av smittorisken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en betydande återhämtning, men resesträckan per capita med kollektivtrafik var fortfarande påtagligt lägre än 2019. Det är dock värt att notera att resesträckorna med tåg, spårväg och tunnelbana år 2022 låg på samma nivå som år 2010, och var betydligt högre än vid mätperiodens början år 2006.

Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott i resemönstren. De samstämmiga tecknen på ökad kollektivtrafik och något avtagande körsträcka i bil till och med 2019 inger dock hopp om att nedgången för kollektivtrafiken på grund av covid-pandemin blir tillfällig.

Uppdaterad: 2024-11-28