Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator N. B3.C. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Riket

2006

11

1

Riket

2011

12

2

Riket

2012

12

3

Riket

2013

12

4

Riket

2014

12

5

Riket

2015

15

6

Riket

2016

15

7

Riket

2019

19

8

Riket

2020

12

9

Riket

2021

12

10

Riket

2022

15

11

Riket

2023

18

12

Ale

2017

24

13

Ale

2023

25

14

Alingsås

2017

18

15

Alingsås

2023

23

16

Alvesta

2012

20

17

Aneby

2012

8

18

Arvika

2014

4

19

Arvika

2023

6

20

Askersund

2017

5

21

Askersund

2023

6

22

Bengtsfors

2023

11

23

Bjuv

2018

24

24

Bjuv

2023

24

25

Bollebygd

2017

17

26

Bollebygd

2023

20

27

Borgholm

2012

5

28

Borlänge

2018

8

29

Borås

2017

16

30

Borås

2023

23

31

Botkyrka

2015

30

32

Botkyrka

2019

30

33

Boxholm

2014

14

34

Boxholm

2023

6

35

Bromölla

2018

10

36

Bromölla

2023

13

37

Burlöv

2013

17

38

Burlöv

2018

24

39

Burlöv

2023

29

40

Båstad

2013

8

41

Båstad

2018

12

42

Båstad

2023

20

43

Dals-Ed

2023

4

44

Danderyd

2015

25

45

Danderyd

2019

23

46

Degerfors

2017

11

47

Degerfors

2023

12

48

Eda

2014

4

49

Eda

2023

2

50

Ekerö

2015

29

51

Ekerö

2019

28

52

Eksjö

2012

6

53

Emmaboda

2012

4

54

Enköping

2017

11

55

Eskilstuna

2015

11

56

Eskilstuna

2019

11

57

Eskilstuna

2021

9

58

Eslöv

2013

18

59

Eslöv

2018

21

60

Eslöv

2023

28

61

Essunga

2023

6

62

Falkenberg

2014

6

63

Falköping

2014

10

64

Falköping

2023

17

65

Falun

2018

10

66

Filipstad

2014

8

67

Filipstad

2023

4

68

Finspång

2014

8

69

Finspång

2023

6

70

Flen

2019

10

71

Flen

2022

8

72

Forshaga

2014

7

73

Forshaga

2023

7

74

Färgelanda

2023

13

75

Gislaved

2012

3

76

Gnesta

2019

18

77

Gnosjö

2012

3

78

Gotland

2018

3

79

Grums

2014

4

80

Grums

2023

8

81

Grästorp

2023

9

82

Gullspång

2023

12

83

Gävle

2012

10

84

Göteborg

2011

25

85

Göteborg

2014

27

86

Göteborg

2017

34

87

Göteborg

2023

44

88

Götene

2023

17

89

Habo

2012

8

90

Hagfors

2014

3

91

Hagfors

2023

3

92

Hallsberg

2017

11

93

Hallsberg

2023

8

94

Halmstad

2012

10

95

Halmstad

2014

11

96

Halmstad

2018

11

97

Hammarö

2014

12

98

Hammarö

2023

14

99

Haninge

2015

29

100

Haninge

2019

28

101

Helsingborg

2013

18

102

Helsingborg

2018

23

103

Helsingborg

2023

26

104

Herrljunga

2023

13

105

Hjo

2023

12

106

Huddinge

2015

31

107

Huddinge

2019

27

108

Hultsfred

2012

4

109

Hylte

2014

6

110

Hällefors

2017

8

111

Hällefors

2023

3

112

Härryda

2017

16

113

Härryda

2023

26

114

Hässleholm

2018

15

115

Hässleholm

2023

24

116

Höganäs

2013

9

117

Höganäs

2018

13

118

Höganäs

2023

17

119

Högsby

2012

5

120

Hörby

2018

16

121

Hörby

2023

24

122

Höör

2018

23

123

Höör

2023

28

124

Järfälla

2015

27

125

Järfälla

2019

29

126

Jönköping

2014

10

127

Jönköping

2019

15

128

Kalmar

2012

6

129

Karlsborg

2023

14

130

Karlshamn

2012

5

131

Karlshamn

2019

8

132

Karlskoga

2017

8

133

Karlskoga

2023

8

134

Karlskrona

2012

8

135

Karlskrona

2019

9

136

Karlstad

2014

11

137

Karlstad

2023

13

138

Katrineholm

2019

5

139

Kil

2014

8

140

Kil

2023

14

141

Kinda

2014

15

142

Kinda

2023

9

143

Klippan

2018

6

144

Klippan

2023

15

145

Kristianstad

2018

15

146

Kristianstad

2023

21

147

Kristinehamn

2014

7

148

Kristinehamn

2023

10

149

Kumla

2017

6

150

Kumla

2023

9

151

Kungsbacka

2014

13

152

Kungsbacka

2023

18

153

Kungälv

2017

15

154

Kungälv

2023

21

155

Kävlinge

2013

13

156

Kävlinge

2018

15

157

Kävlinge

2023

23

158

Laholm

2014

6

159

Landskrona

2013

15

160

Landskrona

2018

24

161

Landskrona

2023

30

162

Laxå

2017

3

163

Laxå

2023

8

164

Lekeberg

2017

5

165

Lekeberg

2023

12

166

Lerum

2017

14

167

Lerum

2023

21

168

Lessebo

2012

14

169

Lidingö

2015

26

170

Lidingö

2019

33

171

Lidköping

2023

12

172

Lilla Edet

2017

15

173

Lilla Edet

2023

15

174

Lindesberg

2017

8

175

Lindesberg

2023

7

176

Linköping

2014

13

177

Linköping

2023

12

178

Ljungby

2012

4

179

Ljusnarsberg

2017

6

180

Ljusnarsberg

2023

3

181

Lomma

2013

13

182

Lomma

2018

17

183

Lomma

2023

21

184

Ludvika

2014

11

185

Luleå

2015

13

186

Luleå

2020

9

187

Lund

2013

17

188

Lund

2018

23

189

Lund

2023

28

190

Lysekil

2023

11

191

Malmö

2013

21

192

Malmö

2018

25

193

Malmö

2023

31

194

Mariestad

2023

13

195

Mark

2017

14

196

Mark

2023

13

197

Markaryd

2012

4

198

Mellerud

2017

21

199

Mellerud

2023

13

200

Mjölby

2014

15

201

Mjölby

2023

11

202

Motala

2014

14

203

Motala

2023

7

204

Mullsjö

2012

7

205

Munkedal

2023

11

206

Munkfors

2014

2

207

Munkfors

2023

6

208

Mölndal

2017

19

209

Mölndal

2023

29

210

Mönsterås

2012

8

211

Mörbylånga

2012

6

212

Nacka

2015

35

213

Nacka

2019

21

214

Nora

2017

12

215

Nora

2023

8

216

Norrköping

2014

13

217

Norrköping

2023

10

218

Norrtälje

2015

13

219

Norrtälje

2019

14

220

Nybro

2012

5

221

Nykvarn

2015

16

222

Nykvarn

2019

7

223

Nyköping

2019

5

224

Nynäshamn

2015

22

225

Nynäshamn

2019

20

226

Nässjö

2012

5

227

Olofström

2012

3

228

Olofström

2019

7

229

Orust

2017

7

230

Orust

2023

11

231

Osby

2018

10

232

Osby

2023

13

233

Oskarshamn

2012

4

234

Oxelösund

2019

7

235

Partille

2017

17

236

Partille

2023

32

237

Perstorp

2018

16

238

Perstorp

2023

11

239

Piteå

2011

4

240

Piteå

2023

7

241

Ronneby

2012

6

242

Ronneby

2019

8

243

Salem

2015

25

244

Salem

2019

19

245

Sigtuna

2015

25

246

Sigtuna

2019

26

247

Simrishamn

2018

21

248

Simrishamn

2023

14

249

Sjöbo

2013

11

250

Sjöbo

2018

12

251

Sjöbo

2023

13

252

Skara

2023

7

253

Skurup

2018

23

254

Skurup

2023

23

255

Skövde

2023

15

256

Smedjebacken

2014

6

257

Sollentuna

2015

26

258

Sollentuna

2019

21

259

Solna

2015

39

260

Solna

2019

40

261

Sotenäs

2023

12

262

Staffanstorp

2013

13

263

Staffanstorp

2018

19

264

Staffanstorp

2023

21

265

Stenungsund

2017

12

266

Stenungsund

2023

16

267

Stockholm

2015

38

268

Stockholm

2019

36

269

Storfors

2014

5

270

Storfors

2023

5

271

Strängnäs

2012

8

272

Strängnäs

2019

3

273

Strömstad

2023

10

274

Sundbyberg

2015

39

275

Sundbyberg

2019

32

276

Sundsvall

2016

8

277

Sundsvall

2023

8

278

Sunne

2014

6

279

Sunne

2023

5

280

Svalöv

2018

18

281

Svalöv

2023

25

282

Svedala

2013

12

283

Svedala

2018

19

284

Svedala

2023

22

285

Svenljunga

2023

8

286

Säffle

2014

5

287

Säffle

2023

5

288

Sävsjö

2012

5

289

Söderköping

2014

9

290

Söderköping

2023

7

291

Södertälje

2015

19

292

Södertälje

2019

18

293

Sölvesborg

2012

6

294

Sölvesborg

2019

8

295

Tanum

2023

9

296

Tibro

2023

10

297

Tidaholm

2023

10

298

Tingsryd

2012

5

299

Tjörn

2017

10

300

Tjörn

2023

15

301

Tomelilla

2013

10

302

Tomelilla

2018

13

303

Tomelilla

2023

20

304

Torsby

2014

3

305

Torsby

2023

4

306

Torsås

2012

7

307

Tranemo

2023

9

308

Tranås

2012

5

309

Trelleborg

2013

10

310

Trelleborg

2018

13

311

Trelleborg

2023

25

312

Trollhättan

2017

11

313

Trollhättan

2023

23

314

Trosa

2019

4

315

Tyresö

2015

32

316

Tyresö

2019

27

317

Täby

2015

24

318

Täby

2019

21

319

Töreboda

2023

14

320

Uddevalla

2017

13

321

Uddevalla

2023

19

322

Ulricehamn

2023

11

323

Umeå

2014

6

324

Upplands Väsby

2015

26

325

Upplands Väsby

2019

24

326

Upplands-Bro

2015

23

327

Upplands-Bro

2019

26

328

Uppsala

2015

13

329

Uppvidinge

2012

7

330

Vadstena

2014

10

331

Vadstena

2023

8

332

Vaggeryd

2012

7

333

Valdemarsvik

2014

12

334

Valdemarsvik

2023

9

335

Vallentuna

2015

21

336

Vallentuna

2019

19

337

Vara

2023

10

338

Varberg

2014

10

339

Vaxholm

2015

27

340

Vaxholm

2019

25

341

Vellinge

2013

12

342

Vellinge

2018

17

343

Vellinge

2023

26

344

Vetlanda

2012

3

345

Vimmerby

2012

4

346

Vingåker

2019

17

347

Vårgårda

2023

12

348

Vänersborg

2017

11

349

Vänersborg

2023

12

350

Värmdö

2015

28

351

Värmdö

2019

31

352

Värnamo

2012

12

353

Västervik

2012

4

354

Västerås

2016

9

355

Västerås

2023

10

356

Växjö

2012

6

357

Ydre

2014

15

358

Ydre

2023

20

359

Ystad

2013

11

360

Ystad

2018

12

361

Ystad

2023

17

362

Åmål

2023

12

363

Årjäng

2014

7

364

Årjäng

2023

4

365

Åstorp

2018

16

366

Åstorp

2023

21

367

Åtvidaberg

2014

13

368

Åtvidaberg

2023

11

369

Älmhult

2012

4

370

Ängelholm

2018

14

371

Ängelholm

2023

16

372

Öckerö

2017

20

373

Öckerö

2023

22

374

Ödeshög

2014

9

375

Ödeshög

2023

7

376

Örebro

2017

8

377

Örebro

2023

9

378

Örkelljunga

2018

12

379

Örkelljunga

2023

16

380

Örnsköldsvik

2009

5

381

Österåker

2015

20

382

Österåker

2019

23

383

Östra Göinge

2013

10

384

Östra Göinge

2018

19

385

Östra Göinge

2023

19

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-09-10