Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator N. B3.C. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Göteborg  44 2023
1 Solna  40 2019
2 Stockholm  36 2019
3 Lidingö  33 2019
4 Partille  32 2023
5 Sundbyberg  32 2019
6 Värmdö  31 2019
7 Malmö  31 2023
8 Botkyrka  30 2019
9 Landskrona  30 2023
10 Järfälla  29 2019
11 Mölndal  29 2023
12 Burlöv  29 2023
13 Lund  28 2023
14 Eslöv  28 2023
15 Ekerö  28 2019
16 Höör  28 2023
17 Haninge  28 2019
18 Huddinge  27 2019
19 Tyresö  27 2019
20 Helsingborg  26 2023
21 Upplands-Bro  26 2019
22 Härryda  26 2023
23 Sigtuna  26 2019
24 Vellinge  26 2023
25 Ale  25 2023
26 Vaxholm  25 2019
27 Trelleborg  25 2023
28 Svalöv  25 2023
29 Bjuv  24 2023
30 Hörby  24 2023
31 Hässleholm  24 2023
32 Upplands Väsby  24 2019
33 Österåker  23 2019
34 Borås  23 2023
35 Trollhättan  23 2023
36 Danderyd  23 2019
37 Skurup  23 2023
38 Alingsås  23 2023
39 Kävlinge  23 2023
40 Öckerö  22 2023
41 Svedala  22 2023
42 Staffanstorp  21 2023
43 Sollentuna  21 2019
44 Nacka  21 2019
45 Åstorp  21 2023
46 Lomma  21 2023
47 Lerum  21 2023
48 Kungälv  21 2023
49 Kristianstad  21 2023
50 Täby  21 2019
51 Tomelilla  20 2023
52 Bollebygd  20 2023
53 Alvesta  20 2012
54 Ydre  20 2023
55 Båstad  20 2023
56 Nynäshamn  20 2019
57 Östra Göinge  19 2023
58 Uddevalla  19 2023
59 Vallentuna  19 2019
60 Salem  19 2019
61 Södertälje  18 2019
62 Kungsbacka  18 2023
63 Gnesta  18 2019
64 Riket  18 2023
65 Götene  17 2023
66 Falköping  17 2023
67 Vingåker  17 2019
68 Ystad  17 2023
69 Höganäs  17 2023
70 Ängelholm  16 2023
71 Örkelljunga  16 2023
72 Stenungsund  16 2023
73 Lilla Edet  15 2023
74 Jönköping  15 2019
75 Klippan  15 2023
76 Skövde  15 2023
77 Tjörn  15 2023
78 Norrtälje  14 2019
79 Karlsborg  14 2023
80 Kil  14 2023
81 Hammarö  14 2023
82 Simrishamn  14 2023
83 Töreboda  14 2023
84 Lessebo  14 2012
85 Mellerud  13 2023
86 Uppsala  13 2015
87 Mariestad  13 2023
88 Mark  13 2023
89 Bromölla  13 2023
90 Sjöbo  13 2023
91 Färgelanda  13 2023
92 Karlstad  13 2023
93 Osby  13 2023
94 Herrljunga  13 2023
95 Degerfors  12 2023
96 Vårgårda  12 2023
97 Hjo  12 2023
98 Gullspång  12 2023
99 Lekeberg  12 2023
100 Lidköping  12 2023
101 Linköping  12 2023
102 Vänersborg  12 2023
103 Värnamo  12 2012
104 Åmål  12 2023
105 Sotenäs  12 2023
106 Perstorp  11 2023
107 Enköping  11 2017
108 Munkedal  11 2023
109 Ulricehamn  11 2023
110 Halmstad  11 2018
111 Mjölby  11 2023
112 Bengtsfors  11 2023
113 Orust  11 2023
114 Lysekil  11 2023
115 Ludvika  11 2014
116 Åtvidaberg  11 2023
117 Västerås  10 2023
118 Tibro  10 2023
119 Tidaholm  10 2023
120 Varberg  10 2014
121 Strömstad  10 2023
122 Kristinehamn  10 2023
123 Vara  10 2023
124 Gävle  10 2012
125 Norrköping  10 2023
126 Falun  10 2018
127 Valdemarsvik  9 2023
128 Eskilstuna  9 2021
129 Grästorp  9 2023
130 Karlskrona  9 2019
131 Kinda  9 2023
132 Kumla  9 2023
133 Luleå  9 2020
134 Tanum  9 2023
135 Tranemo  9 2023
136 Örebro  9 2023
137 Borlänge  8 2018
138 Karlshamn  8 2019
139 Ronneby  8 2019
140 Svenljunga  8 2023
141 Mönsterås  8 2012
142 Karlskoga  8 2023
143 Habo  8 2012
144 Hallsberg  8 2023
145 Sölvesborg  8 2019
146 Nora  8 2023
147 Aneby  8 2012
148 Flen  8 2022
149 Vadstena  8 2023
150 Laxå  8 2023
151 Grums  8 2023
152 Sundsvall  8 2023
153 Lindesberg  7 2023
154 Uppvidinge  7 2012
155 Vaggeryd  7 2012
156 Forshaga  7 2023
157 Oxelösund  7 2019
158 Mullsjö  7 2012
159 Nykvarn  7 2019
160 Motala  7 2023
161 Piteå  7 2023
162 Olofström  7 2019
163 Söderköping  7 2023
164 Ödeshög  7 2023
165 Torsås  7 2012
166 Skara  7 2023
167 Laholm  6 2014
168 Hylte  6 2014
169 Mörbylånga  6 2012
170 Essunga  6 2023
171 Finspång  6 2023
172 Arvika  6 2023
173 Eksjö  6 2012
174 Falkenberg  6 2014
175 Kalmar  6 2012
176 Växjö  6 2012
177 Umeå  6 2014
178 Boxholm  6 2023
179 Askersund  6 2023
180 Smedjebacken  6 2014
181 Munkfors  6 2023
182 Säffle  5 2023
183 Nässjö  5 2012
184 Nyköping  5 2019
185 Nybro  5 2012
186 Storfors  5 2023
187 Sunne  5 2023
188 Sävsjö  5 2012
189 Örnsköldsvik  5 2009
190 Tingsryd  5 2012
191 Katrineholm  5 2019
192 Tranås  5 2012
193 Högsby  5 2012
194 Borgholm  5 2012
195 Älmhult  4 2012
196 Trosa  4 2019
197 Västervik  4 2012
198 Torsby  4 2023
199 Ljungby  4 2012
200 Filipstad  4 2023
201 Oskarshamn  4 2012
202 Emmaboda  4 2012
203 Hultsfred  4 2012
204 Markaryd  4 2012
205 Årjäng  4 2023
206 Dals-Ed  4 2023
207 Vimmerby  4 2012
208 Hagfors  3 2023
209 Gislaved  3 2012
210 Gnosjö  3 2012
211 Gotland  3 2018
212 Hällefors  3 2023
213 Strängnäs  3 2019
214 Ljusnarsberg  3 2023
215 Vetlanda  3 2012
216 Eda  2 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28