Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator N. B3.C. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Göteborg

 44

2023

1

Solna

 40

2019

2

Stockholm

 36

2019

3

Lidingö

 33

2019

4

Partille

 32

2023

5

Sundbyberg

 32

2019

6

Värmdö

 31

2019

7

Malmö

 31

2023

8

Botkyrka

 30

2019

9

Landskrona

 30

2023

10

Mölndal

 29

2023

11

Järfälla

 29

2019

12

Burlöv

 29

2023

13

Höör

 28

2023

14

Lund

 28

2023

15

Haninge

 28

2019

16

Ekerö

 28

2019

17

Eslöv

 28

2023

18

Huddinge

 27

2019

19

Tyresö

 27

2019

20

Helsingborg

 26

2023

21

Härryda

 26

2023

22

Upplands-Bro

 26

2019

23

Vellinge

 26

2023

24

Sigtuna

 26

2019

25

Trelleborg

 25

2023

26

Ale

 25

2023

27

Vaxholm

 25

2019

28

Svalöv

 25

2023

29

Hörby

 24

2023

30

Bjuv

 24

2023

31

Upplands Väsby

 24

2019

32

Hässleholm

 24

2023

33

Österåker

 23

2019

34

Skurup

 23

2023

35

Trollhättan

 23

2023

36

Alingsås

 23

2023

37

Borås

 23

2023

38

Danderyd

 23

2019

39

Kävlinge

 23

2023

40

Öckerö

 22

2023

41

Svedala

 22

2023

42

Åstorp

 21

2023

43

Kristianstad

 21

2023

44

Täby

 21

2019

45

Nacka

 21

2019

46

Lerum

 21

2023

47

Kungälv

 21

2023

48

Lomma

 21

2023

49

Sollentuna

 21

2019

50

Staffanstorp

 21

2023

51

Nynäshamn

 20

2019

52

Bollebygd

 20

2023

53

Båstad

 20

2023

54

Ydre

 20

2023

55

Tomelilla

 20

2023

56

Alvesta

 20

2012

57

Vallentuna

 19

2019

58

Salem

 19

2019

59

Östra Göinge

 19

2023

60

Uddevalla

 19

2023

61

Gnesta

 18

2019

62

Södertälje

 18

2019

63

Kungsbacka

 18

2023

64

Riket

 18

2023

65

Falköping

 17

2023

66

Höganäs

 17

2023

67

Vingåker

 17

2019

68

Ystad

 17

2023

69

Götene

 17

2023

70

Örkelljunga

 16

2023

71

Ängelholm

 16

2023

72

Stenungsund

 16

2023

73

Klippan

 15

2023

74

Tjörn

 15

2023

75

Lilla Edet

 15

2023

76

Skövde

 15

2023

77

Jönköping

 15

2019

78

Töreboda

 14

2023

79

Lessebo

 14

2012

80

Hammarö

 14

2023

81

Karlsborg

 14

2023

82

Simrishamn

 14

2023

83

Norrtälje

 14

2019

84

Kil

 14

2023

85

Mark

 13

2023

86

Färgelanda

 13

2023

87

Sjöbo

 13

2023

88

Karlstad

 13

2023

89

Osby

 13

2023

90

Uppsala

 13

2015

91

Mellerud

 13

2023

92

Bromölla

 13

2023

93

Mariestad

 13

2023

94

Herrljunga

 13

2023

95

Hjo

 12

2023

96

Degerfors

 12

2023

97

Gullspång

 12

2023

98

Lekeberg

 12

2023

99

Lidköping

 12

2023

100

Linköping

 12

2023

101

Sotenäs

 12

2023

102

Vårgårda

 12

2023

103

Vänersborg

 12

2023

104

Värnamo

 12

2012

105

Åmål

 12

2023

106

Enköping

 11

2017

107

Bengtsfors

 11

2023

108

Ludvika

 11

2014

109

Åtvidaberg

 11

2023

110

Perstorp

 11

2023

111

Halmstad

 11

2018

112

Mjölby

 11

2023

113

Orust

 11

2023

114

Lysekil

 11

2023

115

Munkedal

 11

2023

116

Ulricehamn

 11

2023

117

Västerås

 10

2023

118

Kristinehamn

 10

2023

119

Gävle

 10

2012

120

Tibro

 10

2023

121

Norrköping

 10

2023

122

Falun

 10

2018

123

Vara

 10

2023

124

Varberg

 10

2014

125

Strömstad

 10

2023

126

Tidaholm

 10

2023

127

Tranemo

 9

2023

128

Grästorp

 9

2023

129

Tanum

 9

2023

130

Luleå

 9

2020

131

Kumla

 9

2023

132

Kinda

 9

2023

133

Karlskrona

 9

2019

134

Eskilstuna

 9

2021

135

Valdemarsvik

 9

2023

136

Örebro

 9

2023

137

Mönsterås

 8

2012

138

Aneby

 8

2012

139

Borlänge

 8

2018

140

Svenljunga

 8

2023

141

Sundsvall

 8

2023

142

Vadstena

 8

2023

143

Habo

 8

2012

144

Laxå

 8

2023

145

Sölvesborg

 8

2019

146

Hallsberg

 8

2023

147

Nora

 8

2023

148

Flen

 8

2022

149

Ronneby

 8

2019

150

Grums

 8

2023

151

Karlskoga

 8

2023

152

Karlshamn

 8

2019

153

Forshaga

 7

2023

154

Motala

 7

2023

155

Mullsjö

 7

2012

156

Lindesberg

 7

2023

157

Nykvarn

 7

2019

158

Olofström

 7

2019

159

Oxelösund

 7

2019

160

Piteå

 7

2023

161

Skara

 7

2023

162

Söderköping

 7

2023

163

Torsås

 7

2012

164

Uppvidinge

 7

2012

165

Vaggeryd

 7

2012

166

Ödeshög

 7

2023

167

Eksjö

 6

2012

168

Mörbylånga

 6

2012

169

Finspång

 6

2023

170

Växjö

 6

2012

171

Boxholm

 6

2023

172

Laholm

 6

2014

173

Umeå

 6

2014

174

Falkenberg

 6

2014

175

Essunga

 6

2023

176

Munkfors

 6

2023

177

Hylte

 6

2014

178

Smedjebacken

 6

2014

179

Kalmar

 6

2012

180

Askersund

 6

2023

181

Arvika

 6

2023

182

Örnsköldsvik

 5

2009

183

Nyköping

 5

2019

184

Högsby

 5

2012

185

Sävsjö

 5

2012

186

Katrineholm

 5

2019

187

Sunne

 5

2023

188

Tranås

 5

2012

189

Tingsryd

 5

2012

190

Nässjö

 5

2012

191

Storfors

 5

2023

192

Nybro

 5

2012

193

Borgholm

 5

2012

194

Säffle

 5

2023

195

Trosa

 4

2019

196

Ljungby

 4

2012

197

Torsby

 4

2023

198

Filipstad

 4

2023

199

Hultsfred

 4

2012

200

Markaryd

 4

2012

201

Emmaboda

 4

2012

202

Vimmerby

 4

2012

203

Västervik

 4

2012

204

Oskarshamn

 4

2012

205

Dals-Ed

 4

2023

206

Årjäng

 4

2023

207

Älmhult

 4

2012

208

Gotland

 3

2018

209

Vetlanda

 3

2012

210

Hällefors

 3

2023

211

Ljusnarsberg

 3

2023

212

Strängnäs

 3

2019

213

Hagfors

 3

2023

214

Gislaved

 3

2012

215

Gnosjö

 3

2012

216

Eda

 2

2023

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28