Gå direkt till sidans innehåll

Andel persontransporter med kollektivtrafik

Indikator N. B3.C. 1

Procentuell andel av den sammanlagda inrikes färdsträckan hos Sveriges befolkning som sker med landbaserad kollektivtrafik

Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2010
Senaste värdet:
18,15 % (2023)
Utgångsvärde:
16,26 % (2010)

Kommentar

Med andelen av färdsträckan menas andelen av det totala uträttade persontransportarbetet.

Det finns ett nationellt mål att andelen persontransporter med gång, cykel eller kollektivtrafik ska nå 25 procent år 2025. Detta mål följs i index H5.

OBS År 2019 sker ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Andelen av vår färdsträcka som sker med kollektivtrafik ökade långsamt under en lång följd av år fram till covid-pandemin. Det extra skuttet uppåt år 2019 får till största delen förklaras av det ovan beskrivna metodbytet. Uppgången ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resesträckan med andra färdmedel. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av antal resor.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att satsningarna också bar frukt i ökat resande.

Uppgången för kollektivtrafiken fick ett tvärt slut år 2020, då Sveriges befolkning blev uppmanad att undvika kollektivtrafik på grund av smittorisken. År 2022 skedde en betydande återhämtning, men andelen av färdsträckan med kollektivtrafik var fortfarande påtagligt lägre än 2019.

Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott i resemönstren. De samstämmiga tecknen på ökad kollektivtrafik och något avtagande bilåkande till och med 2019 inger dock hopp om att nedgången för kollektivtrafiken på grund av covid-pandemin blir tillfällig.

Uppdaterad: 2024-07-15