Gå direkt till sidans innehåll

Andel resesträcka

Indikator N. B3.G. 2

Procentuell andel av den sammanlagda inrikes färdsträckan hos Sveriges befolkning som sker i personbil

Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023
Senaste värdet:
74,4 % (2023)
Utgångsvärde:
77,0 % (2010)

Kommentar

Med andelen av färdsträckan menas andelen av det totala uträttade persontransportarbetet.

OBS Den påtagliga minskningen av andelen resesträcka i bil år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Andelen färdsträcka med bil har förblev i det närmaste konstant under hela mätperioden fram till metodbytet år 2019.

Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kunde med andra ord skönjas. Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började dock försiktigt vända nedåt redan ett par år före pandemin. Den lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med att färdsträckan i den lokala och regionala bantrafiken okade. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde ses under denna tidsperiod.

Alla dessa trenden avbröts dock av covid-pandemin. År 2020 ökade andelen färdsträcka i bil, eftersom pandemin drabbade kollektivtrafiken hårt. Med den tidigare beräkningsmetoden hade uppgången synts ännu tydligare. Kollektivtrafikens återhämtning år 2022 syns som en nedgång av andelen färdsträcka i bil, även om nivån fortfarande är högre än före pandemin. Det återstår att se om pandemin för med sig några långsiktiga trendbrott.

Uppdaterad: 2024-11-28