Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Munkedal  976,3 2017
Berg  955,6 2017
Sunne  951,2 2017
Malung-Sälen  950,8 2017
Tanum  949,1 2017
Orust  946,5 2017
Årjäng  946,2 2017
Tingsryd  940,5 2017
Övertorneå  938,5 2017
Eda  937,2 2017
Torsby  937,0 2017
Nordanstig  935,4 2017
Essunga  930,1 2017
Älvdalen  926,2 2017
Storfors  925,1 2017
Grästorp  921,6 2017
Arjeplog  916,6 2017
Gagnef  912,0 2017
Vansbro  911,9 2017
Skinnskatteberg  911,2 2017
Vara  907,9 2017
Härjedalen  907,4 2017
Tjörn  906,3 2017
Ragunda  904,2 2017
Bräcke  901,8 2017
Laxå  900,0 2017
Färgelanda  899,9 2017
Sorsele  896,8 2017
Svenljunga  895,5 2017
Torsås  894,0 2017
Askersund  893,6 2017
Överkalix  893,5 2017
Sjöbo  892,7 2017
Heby  892,5 2017
Lilla Edet  891,3 2017
Åre  890,7 2017
Munkfors  889,3 2017
Tranemo  887,7 2017
Ödeshög  886,2 2017
Säter  882,6 2017
Hörby  882,6 2017
Dals-Ed  882,3 2017
Krokom  880,1 2017
Götene  873,9 2017
Aneby  872,6 2017
Ånge  872,3 2017
Kil  868,1 2017
Rättvik  868,0 2017
Ydre  868,0 2017
Älvsbyn  865,5 2017
Orsa  865,2 2017
Solna  865,0 2017
Pajala  862,1 2017
Hagfors  862,0 2017
Gnosjö  861,8 2017
Skurup  860,9 2017
Vaggeryd  860,5 2017
Storuman  860,1 2017
Lekeberg  855,5 2017
Bengtsfors  854,5 2017
Laholm  854,3 2017
Smedjebacken  854,2 2017
Strömsund  853,3 2017
Hedemora  852,4 2017
Dorotea  851,0 2017
Kramfors  850,8 2017
Ulricehamn  847,3 2017
Gullspång  846,2 2017
Bjurholm  845,6 2017
Högsby  843,8 2017
Sollefteå  842,7 2017
Vilhelmina  842,7 2017
Mellerud  842,5 2017
Malå  842,2 2017
Bollebygd  842,2 2017
Karlsborg  839,8 2017
Mark  839,0 2017
Grums  837,5 2017
Kinda  836,2 2017
Uppvidinge  836,0 2017
Nordmaling  835,0 2017
Robertsfors  834,4 2017
Mönsterås  834,1 2017
Kalix  833,9 2017
Markaryd  833,7 2017
Vindeln  833,1 2017
Tomelilla  832,3 2017
Örkelljunga  832,0 2017
Svalöv  831,1 2017
Vimmerby  830,6 2017
Forshaga  830,0 2017
Klippan  829,5 2017
Strömstad  827,4 2017
Leksand  827,2 2017
Sävsjö  827,2 2017
Ljungby  826,4 2017
Boxholm  823,8 2017
Norsjö  822,6 2017
Mörbylånga  821,6 2017
Arvidsjaur  819,7 2017
Jokkmokk  819,0 2017
Gislaved  817,7 2017
Hjo  817,2 2017
Vetlanda  815,7 2017
Valdemarsvik  815,5 2017
Hylte  815,5 2017
Vårgårda  815,3 2017
Tidaholm  815,3 2017
Ockelbo  814,2 2017
Sotenäs  813,0 2017
Hallsberg  811,9 2017
Mora  809,6 2017
Värnamo  809,5 2017
Herrljunga  809,0 2017
Emmaboda  807,6 2017
Östhammar  807,4 2017
Båstad  807,2 2017
Tierp  806,9 2017
Trosa  805,7 2017
Alvesta  804,0 2017
Kungälv  803,7 2017
Strängnäs  803,5 2017
Borgholm  803,4 2017
Töreboda  802,1 2017
Åsele  801,3 2017
Säffle  800,4 2017
Hultsfred  799,7 2017
Surahammar  799,7 2017
Ovanåker  799,2 2017
Ljusdal  799,1 2017
Nora  798,0 2017
Stenungsund  797,2 2017
Lycksele  796,3 2017
Norberg  795,4 2017
Piteå  794,8 2017
Gällivare  792,6 2017
Lidköping  792,3 2017
Lindesberg  792,3 2017
Ljusnarsberg  790,6 2017
Mullsjö  788,8 2017
Arvika  784,6 2017
Åtvidaberg  783,2 2017
Timrå  783,1 2017
Kungsör  782,4 2017
Degerfors  782,4 2017
Boden  782,2 2017
Hudiksvall  780,7 2017
Mariestad  780,7 2017
Vännäs  780,4 2017
Habo  779,7 2017
Bjuv  779,4 2017
Haparanda  777,2 2017
Hofors  775,9 2017
Enköping  773,6 2017
Söderköping  773,3 2017
Eksjö  772,5 2017
Höör  772,1 2017
Vänersborg  769,9 2017
Nybro  769,7 2017
Bollnäs  768,2 2017
Falkenberg  767,1 2017
Simrishamn  767,0 2017
Kungsbacka  764,2 2017
Sala  764,0 2017
Falköping  762,9 2017
Sölvesborg  762,7 2017
Norrtälje  762,7 2017
Ale  762,6 2017
Filipstad  761,7 2017
Mjölby  761,3 2017
Östra Göinge  761,1 2017
Söderhamn  760,8 2017
Lysekil  759,8 2017
Svedala  759,5 2017
Gnesta  759,2 2017
Skara  758,7 2017
Hässleholm  758,3 2017
Osby  758,0 2017
Örnsköldsvik  757,8 2017
Eslöv  756,6 2017
Håbo  754,8 2017
Skövde  754,0 2017
Ludvika  753,7 2017
Vingåker  751,8 2017
Avesta  750,6 2017
Vadstena  749,3 2017
Hallstahammar  748,9 2017
Oskarshamn  748,5 2017
Tibro  746,7 2017
Ronneby  744,5 2017
Bromölla  743,1 2017
Uddevalla  741,0 2017
Ängelholm  739,8 2017
Kiruna  737,7 2017
Danderyd  737,1 2017
Arboga  737,0 2017
Varberg  737,0 2017
Vellinge  736,1 2017
Finspång  735,4 2017
Åmål  734,7 2017
Kristianstad  733,4 2017
Falun  733,4 2017
Lessebo  732,4 2017
Kävlinge  729,4 2017
Nykvarn  728,6 2017
Åstorp  725,3 2017
Kumla  724,6 2017
Nässjö  724,2 2017
Nyköping  722,2 2017
Kristinehamn  721,7 2017
Knivsta  721,6 2017
Flen  720,0 2017
Älvkarleby  719,7 2017
Köping  718,0 2017
Fagersta  717,6 2017
Lund  717,0 2017
Gotland  714,8 2017
Älmhult  713,7 2017
Skellefteå  713,0 2017
Olofström  712,5 2017
Höganäs  709,5 2017
Sandviken  708,4 2017
Södertälje  707,2 2017
Sundsvall  705,8 2017
Kalmar  705,8 2017
Motala  703,7 2017
Östersund  703,2 2017
Hällefors  703,0 2017
Ystad  702,1 2017
Alingsås  698,7 2017
Hammarö  697,8 2017
Lerum  695,7 2017
Jönköping  694,0 2017
Karlshamn  693,7 2017
Luleå  692,2 2017
Karlskrona  688,1 2017
Trelleborg  688,1 2017
Västervik  681,0 2017
Härryda  680,0 2017
Perstorp  677,2 2017
Växjö  676,4 2017
Karlstad  676,3 2017
Riket  674,4 2017
Vallentuna  674,1 2017
Staffanstorp  673,6 2017
Härnösand  672,5 2017
Borlänge  671,4 2017
Sollentuna  671,2 2017
Borås  670,6 2017
Österåker  670,6 2017
Karlskoga  666,1 2017
Tranås  664,8 2017
Halmstad  662,4 2017
Trollhättan  656,6 2017
Katrineholm  651,5 2017
Upplands-Bro  645,9 2017
Lomma  642,6 2017
Nacka  639,5 2017
Nynäshamn  638,1 2017
Västerås  637,0 2017
Ekerö  634,8 2017
Gävle  633,5 2017
Oxelösund  630,8 2017
Mölndal  629,4 2017
Vaxholm  617,2 2017
Norrköping  617,1 2017
Eskilstuna  617,0 2017
Örebro  615,9 2017
Sigtuna  608,2 2017
Helsingborg  607,9 2017
Burlöv  604,4 2017
Upplands Väsby  598,4 2017
Linköping  594,9 2017
Täby  594,5 2017
Värmdö  593,6 2017
Umeå  576,6 2017
Landskrona  566,0 2017
Stockholm  560,0 2017
Partille  558,7 2017
Järfälla  553,0 2017
Uppsala  547,2 2017
Öckerö  546,8 2017
Haninge  542,1 2017
Salem  536,9 2017
Göteborg  491,2 2017
Botkyrka  490,8 2017
Malmö  486,6 2017
Huddinge  486,2 2017
Tyresö  479,7 2017
Lidingö  475,1 2017
Sundbyberg  415,7 2017
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Analys
Körsträckan per capita har knappast alls förändrats sedan år 2006. Sedan år 2013 har den ökat något. Flera orsaker samspelar; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kan lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator N.H.2.C
Uppdaterad: 2018-08-24