Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Hedemora  1037,2 2018
Nordanstig  964,4 2018
Ragunda  964,1 2018
Munkedal  947,9 2018
Orust  947,0 2018
Berg  944,7 2018
Torsby  940,0 2018
Övertorneå  935,2 2018
Tanum  931,4 2018
Malung-Sälen  931,2 2018
Eda  920,8 2018
Grästorp  920,1 2018
Tingsryd  919,7 2018
Älvsbyn  918,4 2018
Årjäng  915,8 2018
Arjeplog  913,6 2018
Munkfors  909,5 2018
Essunga  907,2 2018
Sunne  905,8 2018
Älvdalen  904,2 2018
Skinnskatteberg  902,8 2018
Gagnef  900,5 2018
Sjöbo  896,7 2018
Bräcke  896,5 2018
Laxå  894,6 2018
Kil  891,6 2018
Götene  890,4 2018
Härjedalen  890,0 2018
Vansbro  887,5 2018
Vara  885,9 2018
Storfors  883,2 2018
Tjörn  882,1 2018
Mönsterås  876,6 2018
Överkalix  874,1 2018
Kramfors  873,5 2018
Smedjebacken  871,6 2018
Färgelanda  870,6 2018
Tranemo  864,7 2018
Torsås  864,6 2018
Askersund  862,1 2018
Rättvik  861,9 2018
Svenljunga  861,5 2018
Ånge  861,0 2018
Sorsele  860,0 2018
Lilla Edet  859,6 2018
Heby  859,6 2018
Ödeshög  857,3 2018
Åre  855,4 2018
Krokom  853,8 2018
Vaggeryd  853,5 2018
Vimmerby  853,0 2018
Ydre  852,2 2018
Aneby  851,6 2018
Säter  847,8 2018
Hagfors  847,2 2018
Laholm  846,9 2018
Sävsjö  846,1 2018
Skurup  845,9 2018
Pajala  845,1 2018
Gnosjö  842,5 2018
Ulricehamn  842,4 2018
Dorotea  839,5 2018
Gullspång  838,6 2018
Hörby  837,5 2018
Storuman  836,3 2018
Orsa  836,2 2018
Hjo  835,1 2018
Kalix  835,0 2018
Dals-Ed  833,2 2018
Nordmaling  832,9 2018
Vilhelmina  832,7 2018
Strömsund  830,0 2018
Uppvidinge  828,7 2018
Sollefteå  828,4 2018
Bengtsfors  827,6 2018
Bollebygd  827,2 2018
Markaryd  827,2 2018
Ljungby  827,1 2018
Klippan  826,2 2018
Tomelilla  825,9 2018
Lycksele  825,8 2018
Robertsfors  825,6 2018
Forshaga  824,6 2018
Lekeberg  823,2 2018
Svalöv  823,1 2018
Malå  821,5 2018
Kungälv  821,1 2018
Högsby  819,4 2018
Kinda  818,9 2018
Mark  818,5 2018
Karlsborg  816,8 2018
Värnamo  815,3 2018
Herrljunga  815,0 2018
Mörbylånga  814,6 2018
Gislaved  814,2 2018
Mellerud  811,3 2018
Tidaholm  811,1 2018
Jokkmokk  810,9 2018
Boxholm  810,5 2018
Örkelljunga  809,3 2018
Hallsberg  809,1 2018
Strängnäs  808,6 2018
Solna  808,5 2018
Bjuv  807,9 2018
Åsele  806,3 2018
Hylte  806,0 2018
Leksand  805,8 2018
Ockelbo  805,3 2018
Strömstad  805,3 2018
Grums  802,8 2018
Bjurholm  800,0 2018
Sotenäs  799,5 2018
Vetlanda  798,7 2018
Båstad  796,6 2018
Töreboda  795,3 2018
Arvidsjaur  795,1 2018
Ljusnarsberg  793,7 2018
Vårgårda  793,7 2018
Östhammar  792,9 2018
Södertälje  789,9 2018
Borgholm  789,1 2018
Emmaboda  788,4 2018
Piteå  787,1 2018
Tierp  786,9 2018
Norsjö  786,8 2018
Lidköping  786,7 2018
Mullsjö  785,1 2018
Surahammar  785,0 2018
Alvesta  784,1 2018
Stenungsund  784,0 2018
Falkenberg  783,9 2018
Ovanåker  783,8 2018
Mora  781,9 2018
Vindeln  781,0 2018
Gällivare  778,4 2018
Norberg  777,9 2018
Valdemarsvik  776,8 2018
Habo  776,6 2018
Enköping  775,9 2018
Ljusdal  775,4 2018
Hultsfred  775,0 2018
Timrå  774,9 2018
Nora  772,9 2018
Kungsör  772,6 2018
Höör  772,4 2018
Sölvesborg  772,1 2018
Lindesberg  771,1 2018
Svedala  770,4 2018
Mariestad  770,3 2018
Säffle  770,2 2018
Örnsköldsvik  769,3 2018
Arvika  768,7 2018
Trosa  767,3 2018
Degerfors  766,7 2018
Boden  765,9 2018
Haparanda  764,2 2018
Nybro  763,8 2018
Avesta  760,9 2018
Hudiksvall  760,1 2018
Osby  758,6 2018
Simrishamn  758,1 2018
Tibro  757,0 2018
Hässleholm  757,0 2018
Åtvidaberg  756,6 2018
Hofors  756,1 2018
Skövde  756,0 2018
Eksjö  755,9 2018
Söderköping  755,1 2018
Håbo  753,9 2018
Mjölby  752,8 2018
Vännäs  752,6 2018
Lessebo  752,1 2018
Bollnäs  752,0 2018
Hallstahammar  750,8 2018
Kungsbacka  750,4 2018
Sala  750,1 2018
Norrtälje  749,8 2018
Söderhamn  748,8 2018
Älvkarleby  748,2 2018
Östra Göinge  747,8 2018
Eslöv  747,7 2018
Vänersborg  746,4 2018
Ronneby  746,2 2018
Ale  745,3 2018
Lysekil  745,0 2018
Ludvika  745,0 2018
Arboga  744,9 2018
Vadstena  743,6 2018
Skara  743,3 2018
Åmål  742,4 2018
Falköping  742,1 2018
Kristianstad  740,9 2018
Filipstad  737,4 2018
Kiruna  735,3 2018
Lund  732,0 2018
Ängelholm  731,9 2018
Varberg  731,4 2018
Oskarshamn  729,1 2018
Kristinehamn  728,3 2018
Vellinge  725,5 2018
Uddevalla  725,3 2018
Vingåker  722,8 2018
Bromölla  722,7 2018
Gnesta  720,1 2018
Kumla  719,9 2018
Åstorp  717,1 2018
Nyköping  716,8 2018
Finspång  714,9 2018
Nässjö  714,8 2018
Falun  714,6 2018
Kävlinge  714,3 2018
Danderyd  714,2 2018
Knivsta  713,0 2018
Skellefteå  712,4 2018
Alingsås  710,6 2018
Upplands-Bro  710,2 2018
Nykvarn  706,7 2018
Hammarö  705,6 2018
Fagersta  704,7 2018
Köping  704,5 2018
Kalmar  704,0 2018
Höganäs  701,3 2018
Östersund  701,3 2018
Flen  700,9 2018
Ystad  699,6 2018
Älmhult  698,3 2018
Jönköping  697,8 2018
Hällefors  697,6 2018
Trelleborg  695,4 2018
Gotland  695,0 2018
Sandviken  694,6 2018
Motala  694,4 2018
Sundsvall  690,1 2018
Olofström  689,7 2018
Karlshamn  688,3 2018
Karlskrona  682,4 2018
Lerum  681,7 2018
Luleå  675,6 2018
Trollhättan  675,3 2018
Vallentuna  673,5 2018
Växjö  672,6 2018
Riket  669,4 2018
Karlstad  667,7 2018
Karlskoga  667,2 2018
Tranås  665,1 2018
Norrköping  664,3 2018
Västervik  663,4 2018
Borlänge  663,1 2018
Borås  662,4 2018
Perstorp  661,4 2018
Härryda  660,7 2018
Staffanstorp  660,2 2018
Österåker  659,9 2018
Sollentuna  659,2 2018
Härnösand  656,2 2018
Halmstad  653,0 2018
Katrineholm  641,8 2018
Lomma  638,3 2018
Gävle  628,7 2018
Nacka  628,7 2018
Västerås  627,9 2018
Nynäshamn  626,5 2018
Eskilstuna  623,4 2018
Vaxholm  617,0 2018
Oxelösund  616,4 2018
Ekerö  615,1 2018
Örebro  614,7 2018
Täby  613,8 2018
Helsingborg  612,5 2018
Sigtuna  608,4 2018
Mölndal  605,1 2018
Upplands Väsby  585,6 2018
Burlöv  584,9 2018
Linköping  583,0 2018
Värmdö  573,2 2018
Umeå  570,0 2018
Landskrona  566,9 2018
Stockholm  564,0 2018
Järfälla  550,5 2018
Partille  547,0 2018
Uppsala  543,6 2018
Haninge  542,2 2018
Salem  531,7 2018
Öckerö  530,7 2018
Göteborg  491,3 2018
Botkyrka  490,2 2018
Huddinge  477,0 2018
Malmö  471,2 2018
Lidingö  469,6 2018
Tyresö  465,7 2018
Sundbyberg  407,3 2018
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Analys
Körsträckan per capita har knappast alls förändrats sedan år 2006. Sedan år 2013 har den ökat något. Flera orsaker samspelar; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kan lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator N.H.2.C
Uppdaterad: 2019-06-06