Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Valdemarsvik 2006 85
Valdemarsvik 2007 87
Valdemarsvik 2008 91
Valdemarsvik 2009 84
Valdemarsvik 2010 78
Valdemarsvik 2011 82
Valdemarsvik 2012 81
Valdemarsvik 2013 85
Valdemarsvik 2014 86
Valdemarsvik 2015 88
Valdemarsvik 2016 90
Valdemarsvik 2017 91
Valdemarsvik 2018 88
Valdemarsvik 2019 102
Valdemarsvik 2020 72
Valdemarsvik 2021 62
Valdemarsvik 2022 77
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29