Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Nässjö 2006 57
Nässjö 2007 57
Nässjö 2008 61
Nässjö 2009 59
Nässjö 2010 59
Nässjö 2011 61
Nässjö 2012 70
Nässjö 2013 71
Nässjö 2014 73
Nässjö 2015 81
Nässjö 2016 83
Nässjö 2017 81
Nässjö 2018 78
Nässjö 2019 79
Nässjö 2020 57
Nässjö 2021 61
Nässjö 2022 99
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29