Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Bollnäs 2006 88
Bollnäs 2007 90
Bollnäs 2008 94
Bollnäs 2009 91
Bollnäs 2010 92
Bollnäs 2011 78
Bollnäs 2012 80
Bollnäs 2013 77
Bollnäs 2014 78
Bollnäs 2015 81
Bollnäs 2016 91
Bollnäs 2017 94
Bollnäs 2018 91
Bollnäs 2019 84
Bollnäs 2020 61
Bollnäs 2021 57
Bollnäs 2022 77
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29