Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med kollektivtrafik

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik
Mätområde Datum Värde (%)
Riket 2006 11,4
Riket 2011 11,6
Riket 2012 11,5
Riket 2013 12,3
Riket 2014 12,5
Riket 2015 14,9
Riket 2016 15,4
Riket 2019 18,6
Riket 2020 12,3
Riket 2021 11,6
Riket 2022 15,4
Ale 2017 24,0
Alingsås 2017 18,0
Alvesta 2012 20,0
Aneby 2012 8,0
Arvika 2014 4,0
Askersund 2017 5,0
Bjuv 2018 24,0
Bollebygd 2017 17,0
Borgholm 2012 5,0
Borås 2017 16,0
Botkyrka 2015 30,0
Botkyrka 2019 30,0
Boxholm 2014 14,0
Bromölla 2018 10,0
Burlöv 2013 17,0
Burlöv 2018 24,0
Båstad 2013 8,0
Båstad 2018 12,0
Danderyd 2015 25,0
Danderyd 2019 23,0
Degerfors 2017 11,0
Eda 2014 4,0
Ekerö 2015 29,0
Ekerö 2019 28,0
Eksjö 2012 6,0
Emmaboda 2012 4,0
Enköping 2017 11,0
Eskilstuna 2015 11,0
Eskilstuna 2019 11,0
Eslöv 2013 18,0
Eslöv 2018 21,0
Falkenberg 2014 6,0
Falköping 2014 10,0
Falun 2018 10,0
Filipstad 2014 8,0
Finspång 2014 8,0
Flen 2019 10,0
Forshaga 2014 7,0
Gislaved 2012 3,0
Gnesta 2019 18,0
Gnosjö 2012 3,0
Gotland 2018 3,0
Grums 2014 4,0
Gävle 2012 10,0
Gävle 2018 6,0
Göteborg 2011 25,0
Göteborg 2014 27,0
Göteborg 2017 34,0
Habo 2012 8,0
Hagfors 2014 3,0
Hallsberg 2017 11,0
Halmstad 2012 10,0
Halmstad 2014 11,0
Halmstad 2018 11,0
Hammarö 2014 12,0
Haninge 2015 29,0
Haninge 2019 28,0
Helsingborg 2013 18,0
Helsingborg 2018 23,0
Huddinge 2015 31,0
Huddinge 2019 27,0
Hultsfred 2012 4,0
Hylte 2014 6,0
Hällefors 2017 8,0
Härryda 2017 16,0
Hässleholm 2018 15,0
Höganäs 2013 9,0
Höganäs 2018 13,0
Högsby 2012 5,0
Hörby 2018 16,0
Höör 2018 23,0
Järfälla 2015 27,0
Järfälla 2019 29,0
Jönköping 2014 10,0
Jönköping 2019 15,0
Kalmar 2012 6,0
Karlshamn 2012 5,0
Karlshamn 2019 8,0
Karlskoga 2017 8,0
Karlskrona 2012 8,0
Karlskrona 2019 9,0
Karlstad 2014 11,0
Katrineholm 2019 5,0
Kil 2014 8,0
Kinda 2014 15,0
Klippan 2018 6,0
Kristianstad 2018 15,0
Kristinehamn 2014 7,0
Kumla 2017 6,0
Kungsbacka 2014 13,0
Kungälv 2017 15,0
Kävlinge 2013 13,0
Kävlinge 2018 15,0
Laholm 2014 6,0
Landskrona 2013 15,0
Landskrona 2018 24,0
Laxå 2017 3,0
Lekeberg 2017 5,0
Lerum 2017 14,0
Lessebo 2012 14,0
Lidingö 2015 26,0
Lidingö 2019 33,0
Lilla Edet 2017 15,0
Lindesberg 2017 8,0
Linköping 2014 13,0
Ljungby 2012 4,0
Ljusnarsberg 2017 6,0
Lomma 2013 13,0
Lomma 2018 17,0
Ludvika 2014 11,0
Luleå 2015 13,0
Luleå 2020 9,0
Lund 2013 17,0
Lund 2018 23,0
Malmö 2013 21,0
Malmö 2018 25,0
Mark 2017 14,0
Markaryd 2012 4,0
Mellerud 2017 21,0
Mjölby 2014 15,0
Motala 2014 14,0
Mullsjö 2012 7,0
Munkfors 2014 2,0
Mölndal 2017 19,0
Mönsterås 2012 8,0
Mörbylånga 2012 6,0
Nacka 2015 35,0
Nacka 2019 21,0
Nora 2017 12,0
Norrköping 2014 13,0
Norrtälje 2015 13,0
Norrtälje 2019 14,0
Nybro 2012 5,0
Nykvarn 2015 16,0
Nykvarn 2019 7,0
Nyköping 2019 5,0
Nynäshamn 2015 22,0
Nynäshamn 2019 20,0
Nässjö 2012 5,0
Olofström 2012 3,0
Olofström 2019 7,0
Orust 2017 7,0
Osby 2018 10,0
Oskarshamn 2012 4,0
Oxelösund 2019 7,0
Partille 2017 17,0
Perstorp 2018 16,0
Piteå 2011 4,0
Ronneby 2012 6,0
Ronneby 2019 8,0
Salem 2015 25,0
Salem 2019 19,0
Sigtuna 2015 25,0
Sigtuna 2019 26,0
Simrishamn 2018 21,0
Sjöbo 2013 11,0
Sjöbo 2018 12,0
Skurup 2018 23,0
Smedjebacken 2014 6,0
Sollentuna 2015 26,0
Sollentuna 2019 21,0
Solna 2015 39,0
Solna 2019 40,0
Staffanstorp 2013 13,0
Staffanstorp 2018 19,0
Stenungsund 2017 12,0
Stockholm 2015 38,0
Stockholm 2019 36,0
Storfors 2014 5,0
Strängnäs 2012 8,0
Strängnäs 2019 3,0
Sundbyberg 2015 39,0
Sundbyberg 2019 32,0
Sundsvall 2016 8,0
Sunne 2014 6,0
Svalöv 2018 18,0
Svedala 2013 12,0
Svedala 2018 19,0
Säffle 2014 5,0
Sävsjö 2012 5,0
Söderköping 2014 9,0
Södertälje 2015 19,0
Södertälje 2019 18,0
Sölvesborg 2012 6,0
Sölvesborg 2019 8,0
Tingsryd 2012 5,0
Tjörn 2017 10,0
Tomelilla 2013 10,0
Tomelilla 2018 13,0
Torsby 2014 3,0
Torsås 2012 7,0
Tranås 2012 5,0
Trelleborg 2013 10,0
Trelleborg 2018 13,0
Trollhättan 2017 11,0
Trosa 2019 4,0
Tyresö 2015 32,0
Tyresö 2019 27,0
Täby 2015 24,0
Täby 2019 21,0
Uddevalla 2017 13,0
Umeå 2014 6,0
Upplands Väsby 2015 26,0
Upplands Väsby 2019 24,0
Upplands-Bro 2015 23,0
Upplands-Bro 2019 26,0
Uppsala 2015 13,0
Uppvidinge 2012 7,0
Vadstena 2014 10,0
Vaggeryd 2012 7,0
Valdemarsvik 2014 12,0
Vallentuna 2015 21,0
Vallentuna 2019 19,0
Varberg 2014 10,0
Vaxholm 2015 27,0
Vaxholm 2019 25,0
Vellinge 2013 12,0
Vellinge 2018 17,0
Vetlanda 2012 3,0
Vimmerby 2012 4,0
Vingåker 2019 17,0
Vänersborg 2017 11,0
Värmdö 2015 28,0
Värmdö 2019 31,0
Värnamo 2012 12,0
Västervik 2012 4,0
Västerås 2016 9,0
Växjö 2012 6,0
Ydre 2014 15,0
Ystad 2013 11,0
Ystad 2018 12,0
Årjäng 2014 7,0
Åstorp 2018 16,0
Åtvidaberg 2014 13,0
Älmhult 2012 4,0
Ängelholm 2018 14,0
Öckerö 2017 20,0
Ödeshög 2014 9,0
Örebro 2017 8,0
Örkelljunga 2018 12,0
Örnsköldsvik 2009 5,0
Österåker 2015 20,0
Österåker 2019 23,0
Östra Göinge 2013 10,0
Östra Göinge 2018 19,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.C
Uppdaterad: 2023-06-02