Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 3

Fördelning av de territoriella växthusgasutsläppen på olika transportslag i Sverige

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Vägtrafik 2006 93,9
1 Vägtrafik 2007 94,1
2 Vägtrafik 2008 94,0
3 Vägtrafik 2009 94,3
4 Vägtrafik 2010 94,2
5 Vägtrafik 2011 93,8
6 Vägtrafik 2012 93,7
7 Vägtrafik 2013 93,5
8 Vägtrafik 2014 93,4
9 Vägtrafik 2015 93,5
10 Vägtrafik 2016 93,0
11 Vägtrafik 2017 93,0
12 Vägtrafik 2018 92,4
13 Vägtrafik 2019 92,7
14 Vägtrafik 2020 94,2
15 Vägtrafik 2021 94,2
16 Vägtrafik 2022 92,6
17 Vägtrafik 2023 92,4
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i vägtrafiken, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

Vägtrafiken är, som sagt, den dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och i vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Övriga kommentarer
De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. Se index H0.

Uppdaterad: 2024-11-28