Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 3

Fördelning av de territoriella växthusgasutsläppen på olika transportslag i Sverige

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Vägtrafik 2006 93,9
1 Vägtrafik 2007 94,1
2 Vägtrafik 2008 94,0
3 Vägtrafik 2009 94,3
4 Vägtrafik 2010 94,2
5 Vägtrafik 2011 93,8
6 Vägtrafik 2012 93,7
7 Vägtrafik 2013 93,5
8 Vägtrafik 2014 93,4
9 Vägtrafik 2015 93,5
10 Vägtrafik 2016 93,0
11 Vägtrafik 2017 93,0
12 Vägtrafik 2018 92,4
13 Vägtrafik 2019 92,7
14 Vägtrafik 2020 94,2
15 Vägtrafik 2021 94,2
16 Vägtrafik 2022 92,6
17 Vägtrafik 2023 92,4
18 Bantrafik 2006 0,3
19 Bantrafik 2007 0,3
20 Bantrafik 2008 0,3
21 Bantrafik 2009 0,3
22 Bantrafik 2010 0,3
23 Bantrafik 2011 0,3
24 Bantrafik 2012 0,3
25 Bantrafik 2013 0,3
26 Bantrafik 2014 0,3
27 Bantrafik 2015 0,3
28 Bantrafik 2016 0,2
29 Bantrafik 2017 0,2
30 Bantrafik 2018 0,2
31 Bantrafik 2019 0,3
32 Bantrafik 2020 0,3
33 Bantrafik 2021 0,3
34 Bantrafik 2022 0,3
35 Bantrafik 2023 0,3
36 Inrikes flyg 2006 2,9
37 Inrikes flyg 2007 2,8
38 Inrikes flyg 2008 2,8
39 Inrikes flyg 2009 2,4
40 Inrikes flyg 2010 2,3
41 Inrikes flyg 2011 2,6
42 Inrikes flyg 2012 2,7
43 Inrikes flyg 2013 2,8
44 Inrikes flyg 2014 2,8
45 Inrikes flyg 2015 2,7
46 Inrikes flyg 2016 3,0
47 Inrikes flyg 2017 3,1
48 Inrikes flyg 2018 3,1
49 Inrikes flyg 2019 2,9
50 Inrikes flyg 2020 1,3
51 Inrikes flyg 2021 1,2
52 Inrikes flyg 2022 2,2
53 Inrikes flyg 2023 2,2
54 Inrikes sjöfart 2006 2,8
55 Inrikes sjöfart 2007 2,8
56 Inrikes sjöfart 2008 2,9
57 Inrikes sjöfart 2009 3,0
58 Inrikes sjöfart 2010 3,2
59 Inrikes sjöfart 2011 3,3
60 Inrikes sjöfart 2012 3,4
61 Inrikes sjöfart 2013 3,5
62 Inrikes sjöfart 2014 3,5
63 Inrikes sjöfart 2015 3,5
64 Inrikes sjöfart 2016 3,8
65 Inrikes sjöfart 2017 3,7
66 Inrikes sjöfart 2018 4,2
67 Inrikes sjöfart 2019 4,2
68 Inrikes sjöfart 2020 4,4
69 Inrikes sjöfart 2021 4,4
70 Inrikes sjöfart 2022 5,1
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i vägtrafiken, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

Vägtrafiken är, som sagt, den dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och i vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Övriga kommentarer
De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. Se index H0.

Uppdaterad: 2024-11-28