Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 3

Fördelning av de territoriella växthusgasutsläppen på olika transportslag i Sverige

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Inrikes sjöfart 2006 2,79
1 Inrikes sjöfart 2007 2,75
2 Inrikes sjöfart 2008 2,81
3 Inrikes sjöfart 2009 2,98
4 Inrikes sjöfart 2010 3,19
5 Inrikes sjöfart 2011 3,29
6 Inrikes sjöfart 2012 3,33
7 Inrikes sjöfart 2013 3,46
8 Inrikes sjöfart 2014 3,48
9 Inrikes sjöfart 2015 3,47
10 Inrikes sjöfart 2016 3,76
11 Inrikes sjöfart 2017 3,67
12 Inrikes sjöfart 2018 4,18
13 Inrikes sjöfart 2019 4,15
14 Inrikes sjöfart 2020 4,27
15 Inrikes sjöfart 2021 4,26
16 Inrikes sjöfart 2022 4,95
17 Inrikes sjöfart 2023 5,05
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09