Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter

Indikator N. K.3. 3

Fördelning av de territoriella växthusgasutsläppen på olika transportslag i Sverige

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Inrikes flyg 2006 2,97
1 Inrikes flyg 2007 2,84
2 Inrikes flyg 2008 2,86
3 Inrikes flyg 2009 2,45
4 Inrikes flyg 2010 2,33
5 Inrikes flyg 2011 2,61
6 Inrikes flyg 2012 2,72
7 Inrikes flyg 2013 2,78
8 Inrikes flyg 2014 2,84
9 Inrikes flyg 2015 2,77
10 Inrikes flyg 2016 3,10
11 Inrikes flyg 2017 3,17
12 Inrikes flyg 2018 3,29
13 Inrikes flyg 2019 2,96
14 Inrikes flyg 2020 1,42
15 Inrikes flyg 2021 1,42
16 Inrikes flyg 2022 2,37
17 Inrikes flyg 2023 2,53
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Vägtrafiken är den helt dominerande utsläppskällan i transportsektorn, och är också det trafikslag som förbrukar den helt dominerande mängden drivmedelsenergi. I vägtrafiken är det personbilarna som står för merparten av växthusgasutsläppen.

Växthusgasutsläppen från transportsektorn har minskat snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen förklaras i första hand av minskande utsläpp från vägtrafiken, vilket beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

De territoriella växthusgasutsläppen från transportsektorn används för att definiera det nationella målet att minska utsläppen med 70 procent från år 2010 till år 2030. En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, som visar graden av uppfyllelse av detta mål.

Uppdaterad: 2025-01-09