Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Kollektivtrafikens marknadsandel

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Botkyrka  55,0 2023
Danderyd  55,0 2023
Ekerö  55,0 2023
Haninge  55,0 2023
Huddinge  55,0 2023
Järfälla  55,0 2023
Lidingö  55,0 2023
Nacka  55,0 2023
Norrtälje  55,0 2023
Nykvarn  55,0 2023
Nynäshamn  55,0 2023
Salem  55,0 2023
Sigtuna  55,0 2023
Sollentuna  55,0 2023
Solna  55,0 2023
Stockholm  55,0 2023
Sundbyberg  55,0 2023
Södertälje  55,0 2023
Tyresö  55,0 2023
Täby  55,0 2023
Upplands Väsby  55,0 2023
Upplands-Bro  55,0 2023
Vallentuna  55,0 2023
Vaxholm  55,0 2023
Värmdö  55,0 2023
Österåker  55,0 2023
Östra Göinge  33,0 2023
Örkelljunga  33,0 2023
Ystad  33,0 2023
Åmål  33,0 2023
Åstorp  33,0 2023
Ängelholm  33,0 2023
Öckerö  33,0 2023
Vara  33,0 2023
Vårgårda  33,0 2023
Vänersborg  33,0 2023
Vellinge  33,0 2023
Trelleborg  33,0 2023
Trollhättan  33,0 2023
Töreboda  33,0 2023
Uddevalla  33,0 2023
Ulricehamn  33,0 2023
Tranemo  33,0 2023
Strömstad  33,0 2023
Sotenäs  33,0 2023
Staffanstorp  33,0 2023
Stenungsund  33,0 2023
Skurup  33,0 2023
Skövde  33,0 2023
Svalöv  33,0 2023
Svedala  33,0 2023
Svenljunga  33,0 2023
Tanum  33,0 2023
Tibro  33,0 2023
Tidaholm  33,0 2023
Tjörn  33,0 2023
Tomelilla  33,0 2023
Simrishamn  33,0 2023
Sjöbo  33,0 2023
Skara  33,0 2023
Partille  33,0 2023
Perstorp  33,0 2023
Orust  33,0 2023
Osby  33,0 2023
Lidköping  33,0 2023
Lilla Edet  33,0 2023
Landskrona  33,0 2023
Lerum  33,0 2023
Lomma  33,0 2023
Lund  33,0 2023
Lysekil  33,0 2023
Malmö  33,0 2023
Mariestad  33,0 2023
Mark  33,0 2023
Mellerud  33,0 2023
Munkedal  33,0 2023
Mölndal  33,0 2023
Hörby  33,0 2023
Höör  33,0 2023
Härryda  33,0 2023
Hässleholm  33,0 2023
Höganäs  33,0 2023
Karlsborg  33,0 2023
Klippan  33,0 2023
Kristianstad  33,0 2023
Kungälv  33,0 2023
Kävlinge  33,0 2023
Helsingborg  33,0 2023
Herrljunga  33,0 2023
Hjo  33,0 2023
Göteborg  33,0 2023
Götene  33,0 2023
Falköping  33,0 2023
Färgelanda  33,0 2023
Grästorp  33,0 2023
Gullspång  33,0 2023
Borås  33,0 2023
Eslöv  33,0 2023
Essunga  33,0 2023
Bjuv  33,0 2023
Bromölla  33,0 2023
Burlöv  33,0 2023
Båstad  33,0 2023
Dals-Ed  33,0 2023
Ale  33,0 2023
Alingsås  33,0 2023
Bengtsfors  33,0 2023
Bollebygd  33,0 2023
Enköping  31,0 2023
Heby  31,0 2023
Knivsta  31,0 2023
Håbo  31,0 2023
Riket  31,0 2023
Tierp  31,0 2023
Uppsala  31,0 2023
Älvkarleby  31,0 2023
Östhammar  31,0 2023
Ödeshög  20,0 2023
Åtvidaberg  20,0 2023
Ydre  20,0 2023
Vadstena  20,0 2023
Valdemarsvik  20,0 2023
Söderköping  20,0 2023
Norrköping  20,0 2023
Kinda  20,0 2023
Mjölby  20,0 2023
Motala  20,0 2023
Linköping  20,0 2023
Finspång  20,0 2023
Boxholm  20,0 2023
Aneby  17,0 2023
Eksjö  17,0 2023
Gislaved  17,0 2023
Gnosjö  17,0 2023
Habo  17,0 2023
Mullsjö  17,0 2023
Karlshamn  17,0 2023
Karlskrona  17,0 2023
Jönköping  17,0 2023
Olofström  17,0 2023
Nässjö  17,0 2023
Ronneby  17,0 2023
Sävsjö  17,0 2023
Vetlanda  17,0 2023
Värnamo  17,0 2023
Vaggeryd  17,0 2023
Tranås  17,0 2023
Sölvesborg  17,0 2023
Västerås  16,0 2023
Varberg  16,0 2023
Örebro  16,0 2023
Söderhamn  16,0 2023
Surahammar  16,0 2023
Skinnskatteberg  16,0 2023
Ovanåker  16,0 2023
Sandviken  16,0 2023
Sala  16,0 2023
Ockelbo  16,0 2023
Nora  16,0 2023
Norberg  16,0 2023
Nordanstig  16,0 2023
Hudiksvall  16,0 2023
Hällefors  16,0 2023
Karlskoga  16,0 2023
Köping  16,0 2023
Laholm  16,0 2023
Kumla  16,0 2023
Kungsbacka  16,0 2023
Kungsör  16,0 2023
Hylte  16,0 2023
Ljusdal  16,0 2023
Ljusnarsberg  16,0 2023
Laxå  16,0 2023
Lekeberg  16,0 2023
Lindesberg  16,0 2023
Hallsberg  16,0 2023
Hallstahammar  16,0 2023
Halmstad  16,0 2023
Hofors  16,0 2023
Gävle  16,0 2023
Arboga  16,0 2023
Askersund  16,0 2023
Bollnäs  16,0 2023
Fagersta  16,0 2023
Falkenberg  16,0 2023
Degerfors  16,0 2023
Eda  15,0 2023
Arvika  15,0 2023
Grums  15,0 2023
Forshaga  15,0 2023
Filipstad  15,0 2023
Hammarö  15,0 2023
Hagfors  15,0 2023
Munkfors  15,0 2023
Kristinehamn  15,0 2023
Karlstad  15,0 2023
Kil  15,0 2023
Sunne  15,0 2023
Storfors  15,0 2023
Säffle  15,0 2023
Torsby  15,0 2023
Årjäng  15,0 2023
Åsele  14,0 2023
Vindeln  14,0 2023
Älmhult  14,0 2023
Vännäs  14,0 2023
Växjö  14,0 2023
Vilhelmina  14,0 2023
Tingsryd  14,0 2023
Umeå  14,0 2023
Uppvidinge  14,0 2023
Storuman  14,0 2023
Sorsele  14,0 2023
Nordmaling  14,0 2023
Malå  14,0 2023
Norsjö  14,0 2023
Skellefteå  14,0 2023
Robertsfors  14,0 2023
Lycksele  14,0 2023
Markaryd  14,0 2023
Ljungby  14,0 2023
Lessebo  14,0 2023
Bjurholm  14,0 2023
Alvesta  14,0 2023
Dorotea  14,0 2023
Bräcke  13,0 2023
Berg  13,0 2023
Krokom  13,0 2023
Härjedalen  13,0 2023
Ragunda  13,0 2023
Strömsund  13,0 2023
Åre  13,0 2023
Östersund  13,0 2023
Överkalix  12,0 2023
Övertorneå  12,0 2023
Älvsbyn  12,0 2023
Vimmerby  12,0 2023
Västervik  12,0 2023
Torsås  12,0 2023
Pajala  12,0 2023
Piteå  12,0 2023
Nybro  12,0 2023
Oskarshamn  12,0 2023
Högsby  12,0 2023
Hultsfred  12,0 2023
Jokkmokk  12,0 2023
Kalix  12,0 2023
Kalmar  12,0 2023
Kiruna  12,0 2023
Luleå  12,0 2023
Mönsterås  12,0 2023
Mörbylånga  12,0 2023
Borgholm  12,0 2023
Arjeplog  12,0 2023
Arvidsjaur  12,0 2023
Boden  12,0 2023
Haparanda  12,0 2023
Emmaboda  12,0 2023
Gällivare  12,0 2023
Gagnef  11,0 2023
Falun  11,0 2023
Hedemora  11,0 2023
Avesta  11,0 2023
Borlänge  11,0 2023
Mora  11,0 2023
Malung-Sälen  11,0 2023
Ludvika  11,0 2023
Leksand  11,0 2023
Kramfors  11,0 2023
Härnösand  11,0 2023
Orsa  11,0 2023
Rättvik  11,0 2023
Timrå  11,0 2023
Säter  11,0 2023
Sundsvall  11,0 2023
Smedjebacken  11,0 2023
Sollefteå  11,0 2023
Vansbro  11,0 2023
Älvdalen  11,0 2023
Ånge  11,0 2023
Örnsköldsvik  11,0 2023
Gotland  8,0 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator N.H.6.2
Uppdaterad: 2024-02-13