Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafikens marknadsandel

Indikator N. H.6. 2

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Tyresö  55,0 2023
1 Danderyd  55,0 2023
2 Nykvarn  55,0 2023
3 Norrtälje  55,0 2023
4 Nacka  55,0 2023
5 Ekerö  55,0 2023
6 Lidingö  55,0 2023
7 Järfälla  55,0 2023
8 Huddinge  55,0 2023
9 Österåker  55,0 2023
10 Södertälje  55,0 2023
11 Haninge  55,0 2023
12 Sundbyberg  55,0 2023
13 Värmdö  55,0 2023
14 Stockholm  55,0 2023
15 Vaxholm  55,0 2023
16 Solna  55,0 2023
17 Sollentuna  55,0 2023
18 Sigtuna  55,0 2023
19 Vallentuna  55,0 2023
20 Botkyrka  55,0 2023
21 Salem  55,0 2023
22 Upplands Väsby  55,0 2023
23 Nynäshamn  55,0 2023
24 Upplands-Bro  55,0 2023
25 Täby  55,0 2023
26 Eslöv  33,0 2023
27 Alingsås  33,0 2023
28 Bengtsfors  33,0 2023
29 Bjuv  33,0 2023
30 Bollebygd  33,0 2023
31 Borås  33,0 2023
32 Bromölla  33,0 2023
33 Burlöv  33,0 2023
34 Båstad  33,0 2023
35 Dals-Ed  33,0 2023
36 Ale  33,0 2023
37 Essunga  33,0 2023
38 Falköping  33,0 2023
39 Färgelanda  33,0 2023
40 Grästorp  33,0 2023
41 Gullspång  33,0 2023
42 Göteborg  33,0 2023
43 Götene  33,0 2023
44 Helsingborg  33,0 2023
45 Herrljunga  33,0 2023
46 Hjo  33,0 2023
47 Härryda  33,0 2023
48 Hässleholm  33,0 2023
49 Höganäs  33,0 2023
50 Hörby  33,0 2023
51 Höör  33,0 2023
52 Karlsborg  33,0 2023
53 Klippan  33,0 2023
54 Kristianstad  33,0 2023
55 Kungälv  33,0 2023
56 Kävlinge  33,0 2023
57 Landskrona  33,0 2023
58 Lerum  33,0 2023
59 Lidköping  33,0 2023
60 Lilla Edet  33,0 2023
61 Lomma  33,0 2023
62 Lund  33,0 2023
63 Lysekil  33,0 2023
64 Malmö  33,0 2023
65 Mariestad  33,0 2023
66 Mark  33,0 2023
67 Mellerud  33,0 2023
68 Munkedal  33,0 2023
69 Mölndal  33,0 2023
70 Orust  33,0 2023
71 Osby  33,0 2023
72 Partille  33,0 2023
73 Perstorp  33,0 2023
74 Simrishamn  33,0 2023
75 Sjöbo  33,0 2023
76 Skara  33,0 2023
77 Skurup  33,0 2023
78 Skövde  33,0 2023
79 Sotenäs  33,0 2023
80 Staffanstorp  33,0 2023
81 Stenungsund  33,0 2023
82 Strömstad  33,0 2023
83 Svalöv  33,0 2023
84 Svedala  33,0 2023
85 Svenljunga  33,0 2023
86 Tanum  33,0 2023
87 Tibro  33,0 2023
88 Tidaholm  33,0 2023
89 Tjörn  33,0 2023
90 Tomelilla  33,0 2023
91 Tranemo  33,0 2023
92 Trelleborg  33,0 2023
93 Trollhättan  33,0 2023
94 Töreboda  33,0 2023
95 Uddevalla  33,0 2023
96 Ulricehamn  33,0 2023
97 Vara  33,0 2023
98 Vellinge  33,0 2023
99 Vårgårda  33,0 2023
100 Vänersborg  33,0 2023
101 Ystad  33,0 2023
102 Åmål  33,0 2023
103 Åstorp  33,0 2023
104 Ängelholm  33,0 2023
105 Öckerö  33,0 2023
106 Örkelljunga  33,0 2023
107 Östra Göinge  33,0 2023
108 Uppsala  31,0 2023
109 Östhammar  31,0 2023
110 Riket  31,0 2023
111 Älvkarleby  31,0 2023
112 Knivsta  31,0 2023
113 Håbo  31,0 2023
114 Enköping  31,0 2023
115 Heby  31,0 2023
116 Tierp  31,0 2023
117 Kinda  20,0 2023
118 Ödeshög  20,0 2023
119 Åtvidaberg  20,0 2023
120 Vadstena  20,0 2023
121 Söderköping  20,0 2023
122 Valdemarsvik  20,0 2023
123 Ydre  20,0 2023
124 Mjölby  20,0 2023
125 Finspång  20,0 2023
126 Motala  20,0 2023
127 Norrköping  20,0 2023
128 Boxholm  20,0 2023
129 Linköping  20,0 2023
130 Mullsjö  17,0 2023
131 Sävsjö  17,0 2023
132 Värnamo  17,0 2023
133 Habo  17,0 2023
134 Karlskrona  17,0 2023
135 Gnosjö  17,0 2023
136 Karlshamn  17,0 2023
137 Olofström  17,0 2023
138 Vetlanda  17,0 2023
139 Gislaved  17,0 2023
140 Sölvesborg  17,0 2023
141 Eksjö  17,0 2023
142 Jönköping  17,0 2023
143 Tranås  17,0 2023
144 Ronneby  17,0 2023
145 Aneby  17,0 2023
146 Nässjö  17,0 2023
147 Vaggeryd  17,0 2023
148 Sala  16,0 2023
149 Laholm  16,0 2023
150 Laxå  16,0 2023
151 Lekeberg  16,0 2023
152 Lindesberg  16,0 2023
153 Ljusdal  16,0 2023
154 Ljusnarsberg  16,0 2023
155 Varberg  16,0 2023
156 Arboga  16,0 2023
157 Nora  16,0 2023
158 Norberg  16,0 2023
159 Nordanstig  16,0 2023
160 Degerfors  16,0 2023
161 Ockelbo  16,0 2023
162 Ovanåker  16,0 2023
163 Köping  16,0 2023
164 Sandviken  16,0 2023
165 Örebro  16,0 2023
166 Skinnskatteberg  16,0 2023
167 Bollnäs  16,0 2023
168 Västerås  16,0 2023
169 Surahammar  16,0 2023
170 Söderhamn  16,0 2023
171 Falkenberg  16,0 2023
172 Gävle  16,0 2023
173 Hallsberg  16,0 2023
174 Hallstahammar  16,0 2023
175 Halmstad  16,0 2023
176 Fagersta  16,0 2023
177 Hofors  16,0 2023
178 Hudiksvall  16,0 2023
179 Hylte  16,0 2023
180 Hällefors  16,0 2023
181 Karlskoga  16,0 2023
182 Askersund  16,0 2023
183 Kumla  16,0 2023
184 Kungsbacka  16,0 2023
185 Kungsör  16,0 2023
186 Eda  15,0 2023
187 Hagfors  15,0 2023
188 Årjäng  15,0 2023
189 Säffle  15,0 2023
190 Torsby  15,0 2023
191 Storfors  15,0 2023
192 Hammarö  15,0 2023
193 Kristinehamn  15,0 2023
194 Grums  15,0 2023
195 Munkfors  15,0 2023
196 Karlstad  15,0 2023
197 Kil  15,0 2023
198 Sunne  15,0 2023
199 Filipstad  15,0 2023
200 Arvika  15,0 2023
201 Forshaga  15,0 2023
202 Lessebo  14,0 2023
203 Bjurholm  14,0 2023
204 Malå  14,0 2023
205 Åsele  14,0 2023
206 Alvesta  14,0 2023
207 Lycksele  14,0 2023
208 Vännäs  14,0 2023
209 Umeå  14,0 2023
210 Skellefteå  14,0 2023
211 Vindeln  14,0 2023
212 Nordmaling  14,0 2023
213 Dorotea  14,0 2023
214 Ljungby  14,0 2023
215 Uppvidinge  14,0 2023
216 Norsjö  14,0 2023
217 Robertsfors  14,0 2023
218 Sorsele  14,0 2023
219 Markaryd  14,0 2023
220 Vilhelmina  14,0 2023
221 Älmhult  14,0 2023
222 Tingsryd  14,0 2023
223 Storuman  14,0 2023
224 Växjö  14,0 2023
225 Strömsund  13,0 2023
226 Åre  13,0 2023
227 Bräcke  13,0 2023
228 Krokom  13,0 2023
229 Härjedalen  13,0 2023
230 Ragunda  13,0 2023
231 Berg  13,0 2023
232 Östersund  13,0 2023
233 Hultsfred  12,0 2023
234 Borgholm  12,0 2023
235 Västervik  12,0 2023
236 Boden  12,0 2023
237 Mörbylånga  12,0 2023
238 Arvidsjaur  12,0 2023
239 Mönsterås  12,0 2023
240 Övertorneå  12,0 2023
241 Gällivare  12,0 2023
242 Arjeplog  12,0 2023
243 Kiruna  12,0 2023
244 Älvsbyn  12,0 2023
245 Haparanda  12,0 2023
246 Torsås  12,0 2023
247 Luleå  12,0 2023
248 Högsby  12,0 2023
249 Oskarshamn  12,0 2023
250 Jokkmokk  12,0 2023
251 Pajala  12,0 2023
252 Vimmerby  12,0 2023
253 Piteå  12,0 2023
254 Nybro  12,0 2023
255 Emmaboda  12,0 2023
256 Kalix  12,0 2023
257 Överkalix  12,0 2023
258 Kalmar  12,0 2023
259 Orsa  11,0 2023
260 Borlänge  11,0 2023
261 Säter  11,0 2023
262 Vansbro  11,0 2023
263 Sundsvall  11,0 2023
264 Avesta  11,0 2023
265 Ånge  11,0 2023
266 Gagnef  11,0 2023
267 Mora  11,0 2023
268 Örnsköldsvik  11,0 2023
269 Sollefteå  11,0 2023
270 Leksand  11,0 2023
271 Malung-Sälen  11,0 2023
272 Kramfors  11,0 2023
273 Hedemora  11,0 2023
274 Härnösand  11,0 2023
275 Rättvik  11,0 2023
276 Smedjebacken  11,0 2023
277 Ludvika  11,0 2023
278 Falun  11,0 2023
279 Timrå  11,0 2023
280 Älvdalen  11,0 2023
281 Gotland  8,0 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2024-11-28