Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (TWh) |
---|---|---|
Totalt | 2006 | 2,40 |
Totalt | 2007 | 2,37 |
Totalt | 2008 | 2,49 |
Totalt | 2009 | 2,39 |
Totalt | 2010 | 2,37 |
Totalt | 2011 | 2,46 |
Totalt | 2012 | 2,41 |
Totalt | 2013 | 2,53 |
Totalt | 2014 | 2,55 |
Totalt | 2015 | 2,58 |
Totalt | 2016 | 2,66 |
Totalt | 2017 | 2,68 |
Totalt | 2018 | 2,80 |
Totalt | 2019 | 2,96 |
Totalt | 2020 | 2,92 |
Bantrafik | 2006 | 2,40 |
Bantrafik | 2007 | 2,37 |
Bantrafik | 2008 | 2,49 |
Bantrafik | 2009 | 2,39 |
Bantrafik | 2010 | 2,37 |
Bantrafik | 2011 | 2,46 |
Bantrafik | 2012 | 2,41 |
Bantrafik | 2013 | 2,53 |
Bantrafik | 2014 | 2,55 |
Bantrafik | 2015 | 2,58 |
Bantrafik | 2016 | 2,60 |
Bantrafik | 2017 | 2,58 |
Bantrafik | 2018 | 2,61 |
Bantrafik | 2019 | 2,66 |
Bantrafik | 2020 | 2,42 |
Bantrafik | 2021 | 2,56 |
Vägtrafik | 2016 | 0,10 |
Vägtrafik | 2017 | 0,15 |
Vägtrafik | 2018 | 0,34 |
Vägtrafik | 2019 | 0,51 |
Vägtrafik | 2020 | 0,82 |
Vägtrafik | 2021 | 1,43 |
Elanvändningen i bantrafiken innefattar tåg, spårväg och tunnelbana.
Siffrorna för elanvändningen i vägtrafiken är baserade på modellberäkningar. Energimyndighetens beräkningar sträcker sig inte längre tillbaka i tiden än till år 2016.
Analys
Användningen av el i bantrafiken har varit förhållandevis konstant under hela mäpterioden, medan mängden el som används i vägtrafiken ökar i takt med accelererande antal och andel laddbara fordon i trafik. Vi förväntar oss att denna utveckling kommer att fortsätta.