Gå direkt till sidans innehåll

Antal påfyllnadsplatser för förnybar diesel

Indikator N. B2.H. 3

Antal publika påfyllnadsplatser för diesel som till största delen är förnybar

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)

0

HVO

2006

0

1

HVO

2007

0

2

HVO

2008

0

3

HVO

2009

0

4

HVO

2010

0

5

HVO

2011

0

6

HVO

2012

0

7

HVO

2013

0

8

HVO

2014

0

9

HVO

2015

0

10

HVO

2016

0

11

HVO

2017

93

12

HVO

2018

162

13

HVO

2019

124

14

HVO

2020

225

15

HVO

2021

274

16

HVO

2022

348

17

HVO

2023

451

18

FAME

2006

23

19

FAME

2007

17

20

FAME

2008

16

21

FAME

2009

13

22

FAME

2010

17

23

FAME

2011

25

24

FAME

2012

22

25

FAME

2013

25

26

FAME

2014

34

27

FAME

2015

40

28

FAME

2016

38

29

FAME

2017

5

30

FAME

2018

9

31

FAME

2019

9

32

FAME

2020

22

33

FAME

2021

30

Kommentar

Diesel med 30-50 % förnybar råvara (mestadels HVO) säljs på många mackar i Sverige och kan användas i personbilar. Vi avser här diesel som till minst 75 % består av förnybar råvara. Idag säljs sådan diesel i form av ren FAME eller ren HVO, ofta kallade B100 respektive HVO100. Dessa drivmedel består av 100 % förnybar råvara.

FAME är avsedd för tung trafik. HVO100 används också mestadels i tung trafik, men allt fler personbilsmärken tillåter att bränslet används, med bibehållna garantier, i deras moderna dieselbilar som är utrustade med motor av utsläppsklass Euro 5 eller 6.

Analys
Eftersom ren FAME är avsedd för tung trafik är marknaden för publika tankställen begränsad. Ingen snabb ökning av antalet kan förväntas.

HVO100 introducerades i liten skala i Sverige år 2015, men försäljningsvolymerna började öka först år 2016. I början användes det främst i tung trafik, men iI takt med att allt fler personbilstillverkare började godkänna sina nyare dieselfordon för HVO100 uppstod en marknad för publika tankställen för HVO100.

I samband med introduktionen av HVO100 sjönk antalet tankställen för ren FAME. Man kan misstänka att det nya förnybara dieselbränslet i viss mån ersatte det gamla. Denna sljutsats förstärks av det faktum att försäljningsvolymen FAME sjönk under samma tidsperiod.

Åren 2018 och 2019 uppstod en osäkerhet på marknaden kring den omedelbara framtiden för HVO100 för privatbilism. Antalet tankställen minskade. Det hängde till viss del ihop med införandet av reduktionsplikten i kombination med omklassificieringen av den viktiga råvaran PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) från rest till biprodukt vid palmoljeframställning. Omklassificeringen innebar att hållbarhetskraven på PFAD skärptes, vilket minskade den tillgängliga volymen HVO. Den HVO som faktiskt fanns tillgänglig användes av drivmedlesleverantörerna till stor del för låginblandning i vanlig diesel för att uppfylla reduktionsplikten. Den innebär att klimatpåverkan från diesel (och bensin) ska minska enligt en förutbestämd kurva till år 2030 genom en ökande inblandning av biodrivmedel.

Nu ökar antalet tankställen för HVO100 igen, tack vare målmedvetna satsningar från några större drivmedelsleverantörer, som OKQ8 och Tanka.

Övriga kommentarer
Infrastrukturen för förnybar diesel på kommunal nivå analyseras ur olika synvinklar i indikator B2H_KH.

Uppdaterad: 2023-09-02