Gå direkt till sidans innehåll

Antal påfyllnadsplatser för förnybar diesel

Indikator N. B2.H. 3

Antal publika påfyllnadsplatser för diesel som till största delen är förnybar

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 FAME 2006 23
1 FAME 2007 17
2 FAME 2008 16
3 FAME 2009 13
4 FAME 2010 17
5 FAME 2011 25
6 FAME 2012 22
7 FAME 2013 25
8 FAME 2014 34
9 FAME 2015 40
10 FAME 2016 38
11 FAME 2017 5
12 FAME 2018 9
13 FAME 2019 9
14 FAME 2020 22
15 FAME 2021 30
Datakälla: Drivkraft Sverige

Kommentar

Diesel med 30-50 % förnybar råvara (mestadels HVO) säljs på många mackar i Sverige och kan användas i personbilar. Vi avser här diesel som till minst 75 % består av förnybar råvara. Idag säljs sådan diesel i form av ren FAME eller ren HVO, ofta kallade B100 respektive HVO100. Dessa drivmedel består av 100 % förnybar råvara.

FAME är avsedd för tung trafik. HVO100 används också mestadels i tung trafik, men allt fler personbilsmärken tillåter att bränslet används, med bibehållna garantier, i deras moderna dieselbilar som är utrustade med motor av utsläppsklass Euro 5 eller 6.

Analys
Eftersom ren FAME är avsedd för tung trafik är marknaden för publika tankställen begränsad. Ingen snabb ökning av antalet kan förväntas.

HVO100 introducerades i liten skala i Sverige år 2015, men försäljningsvolymerna började öka först år 2016. I början användes det främst i tung trafik, men iI takt med att allt fler personbilstillverkare började godkänna sina nyare dieselfordon för HVO100 uppstod en marknad för publika tankställen för HVO100.

I samband med introduktionen av HVO100 sjönk antalet tankställen för ren FAME. Man kan misstänka att det nya förnybara dieselbränslet i viss mån ersatte det gamla. Denna sljutsats förstärks av det faktum att försäljningsvolymen FAME sjönk under samma tidsperiod.

Åren 2018 och 2019 uppstod en osäkerhet på marknaden kring den omedelbara framtiden för HVO100 för privatbilism. Antalet tankställen minskade. Det hängde till viss del ihop med införandet av reduktionsplikten i kombination med omklassificieringen av den viktiga råvaran PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) från rest till biprodukt vid palmoljeframställning. Omklassificeringen innebar att hållbarhetskraven på PFAD skärptes, vilket minskade den tillgängliga volymen HVO. Den HVO som faktiskt fanns tillgänglig användes av drivmedlesleverantörerna till stor del för låginblandning i vanlig diesel för att uppfylla reduktionsplikten. Den innebär att klimatpåverkan från diesel (och bensin) ska minska enligt en förutbestämd kurva till år 2030 genom en ökande inblandning av biodrivmedel.

Nu ökar antalet tankställen för HVO100 igen, tack vare målmedvetna satsningar från några större drivmedelsleverantörer, som OKQ8 och Tanka.

Övriga kommentarer
Infrastrukturen för förnybar diesel på kommunal nivå analyseras ur olika synvinklar i indikator B2H_KH.

Uppdaterad: 2024-12-07